Kapa gaffel - top cap direkt på?

pewe

Aktiv medlem
Skall kapa mitt gaffelrör i kolfiber på lvg-hojen men undrar om det är säkert att ha topcapen direkt mot styrstammen eller om det måste vara en tunn (5 mm) eller mindre spacer mellan topcap och styrstammen?

Jag tänkte kapa så att styrstammen sitter 2-3 mm högre än gaffelröret.

s

Aktiv medlem
Hmm, jag är ganska säker på att jag sett gafflar eller styrstammar där man rekommenderar en liten spacer ovanför stammen, men jag minns inte var.

marran

Aktiv medlem
Man skulle kunna tänka sig att ett gaffelrör av bongoplast (eller i övrigt ömtåligt mot tryckbelastningar) bör gå genom hela stammens anliggningsyta för att få lägre tryck från styrstammen, kan det vara så?

Little Stereo

Aktiv medlem
En del kolfibergafflar rekommenderar tillverkaren 5mm spacer oavanpå, ibland även på gafflar med aluminiumstyrrör... Stör det dig inte estetiskt så spar en spacer, om inte annat för att kunna variera styrhöjden mellan vår & höst :-) T

zodah

Aktiv medlem
Som tillägg till Little Stereo så så kan man ju ev vilja byta ram, flytta gaffeln till anann cykel eller sälja gaffeln och då är det bra med lite justermån.

Little Stereo

Aktiv medlem
Kapar man gaffelröret mitt i sommaren när man tex cyklar racer som mest är det inte säkert att man tycker det är lika bekvämt när man tar ut cykeln på våren, vikten av spacer och gaffelrör 5mm är några få gram som man sparar men som inte går att göra något åt om man ångrar sig eller vill byta till en annan styrstam/styrlager som bygger olika höjd... :-) T

pewe

Aktiv medlem
Bra, tack för edra svar. Det får bli en 10 mm spacer ovanför styrstammen, även om jag tycker mig ha hittat den perfekta höjden.

Klucken

Aktiv medlem
Att ha spacer uppe på styrstammen är ju som att ha glasögonbågarna innanför hjälmbanden.

-"Man kan göra så, men det är inte rätt!"

trampolin

Medlem
DT Swiss anvisar en 5 mm spacer ovanför styrstammen och 2-3 mm spel mellan gaffelröret och topcapen. Motivering:
"A 5mm spacer must be applied above the stem, to guarantee that the whole clamping length of the stem rests on the steerer"

Senast ändrad:

Little Stereo

Aktiv medlem
Klucken skrev:
-------------------------------------------------------
> Att ha spacer uppe på styrstammen är ju som att
> ha glasögonbågarna innanför hjälmbanden.
>
> -"Man kan göra så, men det är inte rätt!"
>
>
-------------------------------------------------------
Fast just i det här fallet ÄR det ju rätt... Vilket både flertalet tillverkare kräver + att det är många som ångrar den sista fintrimningen av gaffelröret :-) T

Klucken

Aktiv medlem
Little Stereo skrev:
> Fast just i det här fallet ÄR det ju rätt...
> Vilket både flertalet tillverkare kräver + att
> det är många som ångrar den sista fintrimningen
> av gaffelröret :-)

Rätt behöver ju inte alltid vara rätt... eller?! ;)

Ibland går inte praktik o stil riktigt hand i hand.. o då får man välja. :)

Kan någon uppfinna en osylig spacer??

pewe

Aktiv medlem
Skall ner till lbs:en imorgon och skaffa 1 st. 5 mm spacer tror jag. Tyckte det såg rätt klumpigt ut med en 10 mm. Spelar det någon roll att jag tar en 5 mm istället för en 10 mm? Har inte hittat någon instruktion varken från ramtillverkaren (De Rosa) eller gaffeltillverkaren (Mizuno).

Topp