Kapa gaffelrör av kolfiber

Graj

Aktiv medlem
Hur bör man göra med gaffelröret?
Genom att söka på forumet och park-tools hemsida verkar det som att ett bågfilsblad med 32 tänder per inch ska funka. På någon motorcykelsida som jag googlade fram påstods även att man skulle limma kanten på ett snitt i kolfiber.
Ska man såga rakt igenom eller är det bättre att snurra röret så man alltid sågar innåt?
Vad funkar?

Såga på med valfri fintandad såg. Inget magiskt alls med kolfiber, som hårdare trä ungefär. Inte ens dödsviktigt att såga rakt när man kapar gafflar men det skadar ju inte. Om man vill kan man försluta snittytan med lite epoxy efter för att hålla fukt ute.

//Erik

Såg nån som kapade efter en styrstam som skruvats fast på styrröret och sedan satt i skruvstädet.
Verkar vettigt om man är noga.

Ja lite nervös är man ju inför kvällens försök till kapning. Det här med o vänta på gaffeln eller om man ska såga rakt igenom utan att vända runt är ju nåt jag undrar över. Det jag ätnker är att man bör låta tänderna jobba och inte använda tryck. Men hey vad vet jag, vet bara att jag inte vill göra fel.

Ringen sa:
Ja lite nervös är man ju inför kvällens försök till kapning. Det här med o vänta på gaffeln eller om man ska såga rakt igenom utan att vända runt är ju nåt jag undrar över. Det jag ätnker är att man bör låta tänderna jobba och inte använda tryck. Men hey vad vet jag, vet bara att jag inte vill göra fel.

Inget att vara nervös över.
Som det skrivits tidigare är det en bra ide att tejpa. Jag brukar köra med maskeringstejp när jag sågar i kol.
Bågfil eller hellre sticksåg med metallblad så går det fortare.
Var försiktig med dammet, det blir väldigt små partiklar så det är lätt att andas in. Förvisso inte toxiskt men det kommer långt ner i lungorna.
Borsta inte med naken hud, då fastnar det i huden och sticks. Inte farligt men inte så skönt.

Sen är det inte fel att försegla sågsnittet med lite epoxi så det inte riskerar att flisa sig och ev tränga in fukt.

Jävlar, jag sågade och sågade, tog hundra år och fintandigt det var det verkligen hehe.

Det som nu har hänt är följande...

valde att köra med 1 specer ovan och då jag sågade lite ltie snett blev det att ca 3mm av röret går upp i specern vilket var meningen medans andra sidan går ca 1mm upp bara. Huga skönt det ej var 0 tänkte jag. Men är det någon fara att det nu blev snett och är så lite som 1m på ena sidan?

Känns stabilt men vad vet jag?

R0029203.JPG

R0029202.JPG

Hmm, rörkap funkar alldeles utmärkt. Man skruvat åt lite för varje varv och till slut är man igenom.

Har aldrig "delaminerat" styren eller gaffelrör för mig.

Kör man bit för bit så skär rörkapen igenom och krossar inget. En såg är väl värre isf?

cosmos sa:
Hmm, rörkap funkar alldeles utmärkt. Man skruvat åt lite för varje varv och till slut är man igenom.

Har aldrig "delaminerat" styren eller gaffelrör för mig.

Kör man bit för bit så skär rörkapen igenom och krossar inget. En såg är väl värre isf?

Använder du rörkap på kolfiber?

Jag känner att tänderna på en såg måste trasa sönder kolfiber mer än en skärtrissa på en rörkap? Man får väl kapa försiktigare än i alu bara.

En rörkap först lite försiktigt för att få en rak perfekt linje som markering sen vinkelslip med tunn skiva eller bågfil med fintandat blad

Jag köpte också speciell klinga till bågfilen för att kapa kolfiber. Tror det var paktools som hade. Har blivit mycket fina snitt.

Tillbaka
Topp