Kapa hydraulisk slang, vad behöver jag?

-martin-

Aktiv medlem
Hej!
Fick med ett par hydrauliska bromsar vid en affär som jag tänkte sätta på grabbens cykel.
Men slangarna är lite för långa så behöver kapa dem lite, antar jag behöver byta nipplar och sånt, går det att få tag i löst någonstans?
Är det något annat jag bör tänka på?
Har luftat och bytt MX bromsslang förut så antar det är ungefär samma procedur?

Många frågetecken :P

-martin- skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
> Fick med ett par hydrauliska bromsar vid en affär
> som jag tänkte sätta på grabbens cykel.
> Men slangarna är lite för långa så behöver
> kapa dem lite, antar jag behöver byta nipplar och
> sånt, går det att få tag i löst någonstans?
> Är det något annat jag bör tänka på?
> Har luftat och bytt MX bromsslang förut så antar
> det är ungefär samma procedur?
>
> Många frågetecken :P

Ofta behöver man en nippel och en olive. Vad är det för bromsar? Enklare att hjälpa om man vet detta.

Kortade just bromsslangarna på min Sub10.
Hade beställd stödhylsa och klämringar tillsammans med en del annat från Rose, hylsa o klämring kostar €1 paret. Klipp slangen med en vass sekatör, trä på mutter, ring och hylsa i nämnd ordning o spänn ordentligt.
Kan va klart på 5 minuter men du får sannolikt lufta bromsarna också och det är lite struligare om man inte har rätt luftningskit. Men det går, i princip som på en bil eller motorcykel fast allt, reservoar, nipplar mm är i juniorstorlek.
Är det Shimano behöver du mineralolja, LHM+ finns på macken, 1 liter kostar 95:- (4:- billigare än Biltemas :) ) och den litern räcker livet ut för dig och dina 100 närmaste vänner, är det de andra märken behövs bromsvätska DOT 4, samma fina leverantör. Bromsvätska, till skillnad från mineralolja, fräter bort lack om man låter det sitta så lite försiktighet och en bra trasa rekommenderas.

Ungefär vad folk säger ovan:

Olive behvöver införskaffas.
Har du en vajer/vajerhöljestång så är det utmärkt för att klippa med.

Är man lite petig och har flyt så kan man knippsa och förkorta slang utan att behöva lufta. Men det kan vara bra att vara förberedd på luftningsbehov och rätt bromsvätska.

Gå till din LBS och fråga om de har oliver hemma som passar.
Chansa på att det går att kapa utan att lufta, och skulle det skita sej så åtgärdar du det när du får hem kitet. (Jag har kapat och kortat slang två gånger och klarat mej bägge gångerna utan att behöva lufta.)

Tillbaka
Topp