Kapa vikten på en Scott Spark 950

vl2004186

Medlem
Hej
Jag vill få ner vikten på min Scott Spark 950 från 2018 och funderar på vad som är mest effektivt i förhållande till kostnad och vad man kan få med i vikt. Tänker att man kan köpa begagnade saker som tex hjul, vevparti, styre mm.

Om man byter kompletta hjul fungerar det väl inte med vilka som helst som är 29”? Bör väl ha samma antal kassetter samt dimension på skivbromsen? Hur är det om man byter vevparti, är det olika standarder där med på dimension etc?

Är ingen expert på detta och vill bara lösa det på enklaste sätt utan att behöva bygga och meka för mkt med sånt jag inte behärskar.

Så här säger specen:

Fork
FOX 32 Float Rhythm, GRIP3 damper, Boost, lockout, TwinLoc Suspension System
Fork Travel
120mm
Head Tube Diameter
Tapered, 1.5" - 1 1/8"
Headset
Syncros Comp Press Fit
Handlebar
Syncros T-Bar, alloy 6061, 740mm width, 9° sweep, T-shape flat
Stem
Syncros, alloy 6061, 6° angle, 31.8mm clamp
Grips
Syncros Pro Lock-on
Brakes
Shimano MT500 with 180mm Shimano SM-RT64 CL rotors
Brake Levers
Shimano MT500
Drivetrain
2x
Shifters
Shimano Deore SL-M6000-I, Rapidfire Plus, 11-speed
Front Derailleur
Shimano Deore FD-M6020-D, side swing
Rear Derailleur
Shimano XT RD-M781 SGS Shadow Plus
ISCG Tabs
No
Chainguide
N/A
Cranks
Shimano FC-MT500-B2-10
Chainrings
26/36 tooth
Bottom Bracket
Shimano BB-MT500-PA, shell 41mm x 92mm
Pedals
N/A
Chain
KMC X10
Cassette
Shimano CS-HG50-10, 11-36 tooth, 11-speed
Rims
Syncros X-25S, 25mm width, tubeless ready, 32 hole, sleeve joint
Hubs
Front: Shimano HB-M6010-B CL, Boost 15mm x 110mm
Rear: Shimano FH-M6010-B CL, Boost 12mm x 148mm, XD driver
Spokes
Stainless Black 15G, 1.8mm
Tires
Maxxis Forekaster, 2.35" Dual Compound 60tpi kevlar bead
Saddle
Syncros XR2.5
Seatpost
Syncros Dropper 2.0, 100mm drop (S), 120mm drop (M-XL)
Seatpost Diameter
31.6mm
Seatpost Clamp
Standard single bolt
Rear Dropout / Hub Dimensions
Boost, 12mm x 148mm
Max. Tire Size

Weight
30.2 lb 0 oz (13,698 g)

Det blir nästan att väga och jämföra med alternativ och sen räkna ut gram per krona.

Hjul ser ut att vara boost fram och back så det är bara att köra (fanns spark med 141mm QR boost också).
Du får välja om du vill fortsätta med vanlig HG kassett eller byta till någon 12 variant. Jag personligen hade stannat på 11s HG men bytt till 1x11-46T.

XT RD-M781 är väl 10s inte 11?

Sen blir det besvärligt att både lätta och modernisera eftersom breda ALU hjul gärna är tunga

väga varje komponent menar jag. Sen kollar du vägd vikt på lämpligt alternativ på r2bike
Ok tack för svar. Stämmer att det är 10-delat bak så det står fel om att det är 11-delat.
Om jag inte orkar montera av för att väga, visst borde man kunna få med mest i vikt på ett par lätta hjul jämfört med vevparti? Styre och styrstam borde väl också kunna ersätta med lättare men det är väl inte så mkt att kapa i vikt där som på vevpartiet?

Ok tack för svar. Stämmer att det är 10-delat bak så det står fel om att det är 11-delat.
Om jag inte orkar montera av för att väga, visst borde man kunna få med mest i vikt på ett par lätta hjul jämfört med vevparti? Styre och styrstam borde väl också kunna ersätta med lättare men det är väl inte så mkt att kapa i vikt där som på vevpartiet?
Lätta hjul är nog både roligast, enklast och bäst resultat. Så ja. Om det stämmer med boost 148mm så är det i alla fall för stunden framtidsäkert också. I alla fall om du köper nav som man kan byta mellan Hg & annat.

styre styrstam, sadel, sadelstolpe kan vara intressant att väga

Kör du slanglöst? Annars brukar det vara en snabb/enkel och viktmässigt stor uppgradering till en låg kostnad. Om du inte kan/vill köra slanglöst kan du ändå få en rejäl viktbesparing för nästan inga pengar alls genom att köra med TPU-slangar.

Annars röstar jag på nya hjul då det ger mest upplevd effekt för pengarna.

Kör du slanglöst? Annars brukar det vara en snabb/enkel och viktmässigt stor uppgradering till en låg kostnad.
+1
Om du inte kan/vill köra slanglöst kan du ändå få en rejäl viktbesparing för nästan inga pengar alls genom att köra med TPU-slangar.
"Nästan inga pengar alls"? Bara om du är rejält högavlönad!
Två TPU-slangar kostar över 620 SEK hos tex Cykloteket
men Cykloteket säljer även en komplett sats för slanglös konvertering för under 560 SEK.

Vill man komma undan med TPU-slangar för "nästan inga pengar alls" blir att beställa från tex Ali, tex dessa för under 230 SEK.

+1
Fast jag skulle börja med däcken.

REDIGERAT
La till sats för slanglöst konvertering

Senast ändrad:
Tack, ja allt beror ju på hur mkt man är villig att lägga ut. Ett par lätta fina hjul, om än begagnat är kanske inte så billigt men tror ni man kan få något vettigt för Max 5000kr?Kanske man även kan sälja de andra hjulen och få lite grann för dem eller har de knappt något värde?

Eventuellt väger hjulen 1970g. Vill du ha modernare hjul så kommer det att kosta ganska mycket att spara 200g.
Börja med att väga shjulen utan däck, kasset och skiva och få koll på detta.

Spline M1700 väger 1800+ och kostar 6000-7000. 30mm mot nuvarande 25mm.

Kör du slanglöst? Annars brukar det vara en snabb/enkel och viktmässigt stor uppgradering till en låg kostnad. Om du inte kan/vill köra slanglöst kan du ändå få en rejäl viktbesparing för nästan inga pengar alls genom att köra med TPU-slangar.

Kör med slang men är nog inne på att uppgradera hela hjulet

+1

men Cykloteket säljer även en komplett sats för slanglös konvertering för under 560 SEK.

Vill man komma undan med TPU-slangar för "nästan inga pengar alls" blir att beställa från tex Ali, tex dessa för under 230 SEK.

+1

REDIGERAT
Tack för tipset. Låter intressant.

Sedan 2018 har man ju generellt minskat fokus på vikt för mtb:s, cyklarna är snarare tyngre men mer kapabla idag är för några år sedan.

Hjul är nog där du kan spara mest vikt, däck är nog svårt att hitta lättare än det du har om du har originaldäcken. Det finns definitivt ett värde i dina gamla hjul, finns alltid någon som behöver ett ersättningshjul eller ett extra par.

Gaffel kan vara en komponent där det kan finnas mycket vikt att spara, men tyvärr dyr i inköp.

+1

+1

REDIGERAT
Jämfört med ett par nya eller begagnade lätta hjul av hyfsad kvalitet kostar ett par TPU-slangar nästan ingenting. En väldigt billig viktbesparing jämförelsevis.

Ett par SL X A 25 sparar 500 gram och kostar 320 EUR hos Slowbuild. Var beredd på lång leveranstid dock..

Däck+slanglöst+hjul sparar nog närmare ett kg om du går på dom hjulen, dom är dock 25mm ID.

Edit: Med DT 240 nav blev det dyrare så kanske lite mindre än 500g för det priset..

Om du har några cykelkompisar, fråga runt om någon har hjul du kan låna som är en rejäl uppgradering mot vad du har idag, så du vet om det ger upplevd skillnad motsvarande kostnad?

Tillbaka
Topp