Kapslade eller lösa lager

FSA, Orbit XL-II, 1 1/8'' tror jag är bangs for the bucks. 430kr

http://www.cyclecomponents.com/

FSA089.jpg

Ja. Jag törs nästan lova att du inte blir missnöjd med ett FSA Orbit XL2. Jag har två sådana, det ena sitter snart på sin 4:e ram..

Har även ett Orbit UF på crossen och ett The Pig som just nu är vikt till kommande projekt. Det fick inte så mycket bruk när det användes att jag kan ge något omdöme.

Bock och Tack! Överkomligt pris får man säga.

Som man frågar får man svar... (kopplar på kontoret däruppe nu)
Borde varit betydligt tydligare!

Funderingarna rör sig främst om hjullagren.
Någon som orkar hjälpa med lite fler tips?

Pröva att söka lite. Det har funnits otaliga diskussioner om detta, och det finns nog en hel del bra synpunkter att hämta.

Visst, ska kolla och leta mera.
Hittar lite men jag undrar så här om man ska skaffa nya hjul
med allt dvs med fälg och hela baletten eller om man endast kan fixa till navet?

Gör ett försök till innan jag helt förlitar mig på min pluggförmåga.

Du kan fixa till navet, fetta in allt igen på nytt. Sen håller det ett år till.

Kapslade kullager i hjul är förbrukningsvara, när dom ger upp byter man lagret och det kostar några hundra per hjul. Lite glapp kan det också bli med tiden innan det är dags för lagerbyte.

Lösa kulor i nav har den fördelen att du kan justera lagerspännningen och slippa glappet även på ett gammalt nav. Däremot kan delar till ett gammalt nav vara dyrt att köpa och även svårt att hitta. Nya lagerkonor t.ex. Kulor brukar gå bra att ersätta och är relativt billiga.

Om du ska köra mycket i skogen även vintertid så köp ett vältätat baknav där frihjulsmekanismen går att serva/olja själv. T.ex. Hope XC, White Industries eller DT nav. Pendlar du bara så funkar billiga Shimano XT nav utmärkt, håller länge ovanför vattenytan. ;-)

/Leo

Tack Leo!

Får se vad det blir för åtgärd, förmodligen lite spareparts om det går att hitta
annars blir det kapslat.

PS Snö o vatten verkar sällan nå naven i Stockholm, i alla fall inte under pendlandet. DS

/Svartling
_//_//_// Man får inte vara för slö för att göra det bra för sig \\_\\_\\_

Tillbaka
Topp