Kärleksförklaring och bygge: helstel, old-school MTB utan maxbudget.

Joppe_k

Aktiv medlem
Hallå Happyiter,

Först: Unlurking. :) Har läst lite här de senaste veckorna och tänkte jag skulle ta och posta lite också.

Ämnet: Jag äger en gammal Mongoose IBOC Sport MTB. Bild: http://imgur.com/7p5QpVe Inköpt kring 1992 och de flesta delar är utbytta under åren. Orginal satt det en Shimano Exage 500/300 grupp på den för den som är gammal nog för att minnas dem. Lite kort om gamm-hojen i nuvarande utförandet:
1. helstel "dubbelbuttad" CR-MO ram i 20"
2. 7-delad Shimano XT bakväxel
3. 3-delad klinga fram med Alivio framväxel
4. gamla Shimano rapid-fire reglage
5. Scott AT2 ALU-styre
6. Gamla Shimano PD-737 SPD pedaler
7. Billiga skit-hjul.
De senaste 10 åren har den dock inte fått särskilt mycket användning och har mest stått i ett cykelrum bland barncyklarna. Nu har jag dock tänkt mig att komma tillbaka till MTB cyklandet och har plockat fram hojjen för att fixa den och eventuellt sälja av den.

Jag måste dock säga att jag älskar mitt gamla ök. <3 Vi har haft många roliga äventyr och vådliga krascher tillsammans genom uppväxten. Jag tycker dessutom att den är schnügg! Men den har även några allvarliga nackdelar:
* Den är på tok för stor för mig. Jag är en liten kille på 163 cm och ca 55 kg. Alla lär förstå att en 20" ram är helt galet stor. Men den här hojen köptes ju av mina föräldrar när jag var ca 15 år gammal.
* Den är tung. Vågar inte säga hur mycket den väger, men ingen hänsyn har tagits till vikt vid val av komponenter. Speciellt känns den baktung i skogen.
* Den är gammal. Flera komponenter är ju lite risiga vid det här laget och dessutom hopplöst tekniskt föråldrade. Det lär ju ha skett många innovationer på MTB området de senaste 10-15 åren.

Planen är nu att fixa upp den, ta de delar jag gillar från den (typ. styret och SPD pedalerna), sälja av resten, och bygga ihop en ersättare nu när jag är vuxen och tjänar egna pengar. Budgeten för bygget är i princip obegränsad, men begränsningen är istället att jag inte är intresserad av experimentell spets-teknik smoppad med fulldämp och kompositmaterial utan jag vill ha beprövade, icke-trendiga grejjer som funkar.

Låt mig beskriva hur jag gillar att cykla och min vision för nybygget: Jag kör sällan milslånga distanser på stigar och spår utan kör oftast lite mer tekniska bitar. Jag gillar att hitta en lite krokig stig och se var den tar vägen (om någonstans) eller att hitta en trevlig bergsknalle och försöka ta mig upp och ner för den via olika trixiga passager. Det påminner nog mer om MTB trial än XC, även om jag så klart kör en del granrotsfyllda stigar också.
Fokus för bygget kommer att vara en no-nonsense, helstel slitvarg, med så lite bräcklig eller krånglande teknik som möjligt, utan att för den skull allvarligt hämma cykelupplevelsen. Den ska palla med att komma studsandes nerför bergshällen efter att jag ha vurpat med den och den kommer att utsättas för hugg, slag, drops (rimliga) och varierande vegetation intuggad i drivlinan. Den ska även vara lätt och hanterbar att släpa och bära genom bushen.

Några saker följer ur kraven ovan: 29:ers går bort direkt av hanterbarhetsskäl. Speciellt eftersom jag är en liten kille och vill ha en "liten" hoj.

Det mest "kontroversiella" önskemålet för bygget är att jag inte är intresserad av dämp. Speciellt inte bak. Orsaken är att jag vill slippa den service, den extra vikt och kostnad som dämpare medför och att jag gillar att känna kontakten med underlaget när jag kör. Jag bryr mig heller inte om att köra särskilt fort och jag har ingen avsikt att tävla. Det är möjligt att jag bygger en annan hoj i framtiden med fokus på framkomlighet och åkkomfort i skogen och den dagen satsar jag isf. på fulldämp. Den här gången vill jag dock slippa det.

Då jag inte kommer att ha någon dämp på hojjen så vill jag gärna att övriga delar tar upp smällar så bra som möjligt. Därför tittar jag på ramar och gafflar i CR-MO eller titan då de ska vara lite "sviktigare" än de feta ALU-ramarna som länge dominerat. När det gäller ram så tror jag nu att jag kommer att bygga kring en Cotic Soul rev 3 ram i 16": http://www.cotic.co.uk/product/soul
Reynolds 853 stål och CR-MO som väger in på under 2 kg låter som en bra start tycker jag.

Jag kommer säkert att ha frågor och funderingar under tiden framöver och kommer att posta dem här, men det här får räcka för den här gången.

Frågor eller synpunkter på det här? :)

Mvh,
Johan

Jag har precis som du tänker göra byggt ihop mig en helstel stålhoj. Jag valde däremot 29er då jag är ganska lång och jag kör väl mera renodlad xc. Jag byggde ihop en on-one inbred med en kona P2 stålgaffel. Satte en singelklinga fram och kombinerade det med 9 delat bak och gripshiftreglage. Hyggliga hjul med skivbromsar tycker jag känns vettigt även om det vore mer oldschool med cantilever bromsar.

Hur som helst så är jag helnöjd med min Inbred, lycka till med bygget och posta gärna hur det går för dig!

Steff

Jag byggde också precis en helstel 29er och valde att köra 1x10 Shimano Zee + kedjestyrare från Superstar. Har inte haft tid att prova tillförlitligheten ännu, men vad jag hört är det bra skit. Hyfsat billigt också:
http://www.rosebikes.se/search/find/?q=zee
I infon om vevpartiet står det att vevlager inte ingår, men det fick jag ändå.
Köpte även billiga Deore skivbromsar från Rose. Du ska inte ens överväga att köra fälgbroms även om du sparar vikt. Jag råkade göra det på Lida Loop härom veckan och det var inte kul i lervällingen... :)
Ett par prisvärda hjul för slanglöst kanske?
http://www.merlincycles.com/bike-sh...-bike-wheels/shimano-mt65-wheels-26-pair.html
Låter som ett roligt projekt och jag tror du valt rätt ram!

Edit: Såg först nu det där om "obegränsad budget", men det är ju ingen idé att slösa pengar. ;)

Senast ändrad:
Det bästa är nog om du kan hitta en äldre ram i din storlek. De flesta nya cyklar är konstruerade för minst 100mm dämpad gaffel. Cotic ramen är byggd för 100-140mm dämpad gaffel men det går ändå att använda en stel gaffel om du använder en lång stel gaffel. Det blir bara kanske inte så optimalt eftersom åkegenskaperna är framtagna för att vara optimala med en dämpad gaffel.

På cyklar byggda för stel gaffel är åkegenskaperna optimerade för stel gaffel och för cyklar byggda för dämpad gaffel är åkegenskaperna optimerade för dämpad gaffel. Ytterst få stela cyklar idag är byggda enligt detta eftersom tillverkarna använder samma ramar som för de dämpade modellerna och använder bara en lång stel gaffel. Detta på grund av att tillverkarna vill spara pengar och folk blir nöjda ändå.

Du kanske ändå blir nöjd som många andra med en lång stel gaffel.

När OnOne ändå diskuteras, varför inte titta på Whippet? Köp en komplett cykel med deras stela carbongaffel som extra?
Scotts AT2 styre hade jag också på 90-talet innan cykeln blev stulen, gillade det skarpt då men skulle inte vilja ha det i skogen idag (smalt och det funkar inte att flytta händerna från bromsarna, jag är en fegis). På Scotten som blev stulen innan den satt ett AT3 (?) som var ännu mer ett treckingstyre och ganska kasst. Nu blev jag nostalgisk!
Lycka till med letandet, prylar är kul.

Tack för svaren! Det var såna kommentarer och synpunkter jag hoppades få. Skönt att höra att det finnas andra i dessa tider som också bygger helstela MTBs. :)

@Steff och Andreas:
Bra tips på delar. Jag har insett att det här med gaffeln nog kommer att bli ett av de större problemen med bygget. Inte direkt så att det finns ett överflöd av stela MTB gafflar i handeln idag.

Intressant att ni bägge kör 1x10/1x9. Jag måste säga att det är ett väldigt frestande alternativ med tanke på hur mycket "teknik" man slipper. Ett färre reglage att slå knäet i, en mindre vajer som slår, inget justerande, inga tappade kedjor fram och lägre vikt. Dessutom ger en mindre klinga fram aningens högre markfrigång, och man kanske tom. kan köra med en kort växelförare? Priset man får betala är att man får offra utväxling man skulle behöva på asfalt för att få det man behöver i skogen, men det kanske det är värt för en sån här hoj. Vad kör ni för storlek på klingan fram? Tycker ni att ni kan få tillräckligt mycket kraft när det behövs?

Om jag inte tycker jag vågar gå på 1x10 så kommer jag åtminstone att gå på 2x10. 3x10 känns galet mycket.

Skivbromsar har jag ingen koll på än (aldrig ens provat dem), men det lutar nog åt sådana. Tror inte Soul-ramen ens har fästen för canti/V-broms på bakgaffeln... Det satt ju som bekant canti på min gamla original, men dessa är jag inte särskilt förtjust i. Det är ett helsicke att justera dem så att de tar jämnt och inte gnisslar. Och fälgbromsar öht. har ju sina nackdelar. Vad är era känslor för skivbromsar från ett service/underhålls perspektiv? Problemfria eller meckiga? Bra kontroll på bromskraften?

Slanglösa hjul är något som också känns intressant. Man kan igen spara vikt när man stryker innerslangen och slipper t.ex. det där med att däcket rör sig "bakåt" och ventilen börjar peka åt fanders efter ett tag. :) Något jag klart ska undersöka. Jag vill gärna ha "höga" däck med bra volym som kan kompensera för avsaknaden av riktig dämp.

Funderat på en fatbike? Känns rätt för din typ cykling. Toppen på granrötter!

Skogan Bergson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det bästa är nog om du kan hitta en äldre ram i
> din storlek. De flesta nya cyklar är konstruerade
> för minst 100mm dämpad gaffel. Cotic ramen är
> byggd för 100-140mm dämpad gaffel men det går
> ändå att använda en stel gaffel om du använder
> en lång stel gaffel. Det blir bara kanske inte
> så optimalt eftersom åkegenskaperna är
> framtagna för att vara optimala med en dämpad
> gaffel.
[...]
>
> Du kanske ändå blir nöjd som många andra med
> en lång stel gaffel.

Jo, jag börjar misstänka att just det här med en stel gaffel kan bli lite av en huvudvärk i bygget. Har surfat lite på "axle to crown distance", för det är egentligen det man är intresserad av för att kunna avgöra den "egentliga geometrin" cykeln får? Om jag nödvändigtvis vill ha en stel gaffel så måste jag se till att "axle to crown" är tillräckligt lång. Verkar som om dämpare med 100 mm slag har A2C som ligger kring 470 mm, så det är något jag kan sikta på. Om det sen går att hitta en sån stel gaffel med bra egenskaper är en annan fråga...

Soul:en är, som du säger, anpassad för 100-140 mm slaglängd. Vid 100 mm slag skulle den få 70 grader i "head angle" enligt Cotic. Det känns ganska lagom tror jag eftersom jag inte kör så mycket utför och gärna vill ha lite aggressivare vinklar.

En annan gaffelrelaterad sak jag kom att tänka på: Soulramen rev 3 har sk. "tapered headtube", vilket verkar vanligt nuförtiden. Vet du (eller någon annan här) om det påverkar mitt val av gaffel eller om det bara påverkar mitt val av styrlager?

Jag har en äldre Soulram som nyligen har stelopererats med en Surly 1x1 100mm-gaffel då den numera mest används som rullatilljobbet-cykel. Som av en händelse har jag idag kört den på en av mina kortare skogsrundor bara för att testa hur det är att köra helstel 26:a i skogen.

Jag är van vid antingen en heldämpad 26:a med 150/140 i slaglängd eller en ht 29:a med 100mm-gaffel.

Det var en ganska skakig upplevelse tycker jag men det handlar nog för min del mycket om vana och inkörning. På slät stig eller teknisk stig när det gick långsamt var det inga problem men i stökiga utförslöpor när jag släppte på så skakade det rejält i mina armar.

Jag kommer nog inte att köra den i skogen så mycket mer men geometrimässigt är det inget konstigt.

Om man vill ha en helstel 26:a så är en Soul med en 100mmanpassad gaffel
ett bra val tror jag.

Min Soul är en äldre modell så den har inget koniskt styrhuvud, det kan nog vara svårt att hitta en stel 26"gaffel med koniskt styrrör men du kan köpa ett styrlager som löser det problemet.

Joppe_k skrev:
> Vad kör ni för storlek på klingan fram?

Jag kör 36t med 11-36. Är som sagt 29er så då rullar det ju på lite mer vilket passar mig som inte kör så mycket teknisk stig. Ska du enbart köra skog kanske det funkar med en 36t även på din 26", men jag tror att många kör 32-34 också. Vågar överhuvud taget inte rekommendera något här. Alla är ju olika liksom.

Angående gaffel med koniskt rör, se här:
http://carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=43&p=961&
445 mm borde väl vara lagom för att ersätta 100 mm slag?

Jag tror att 470mm blir för långt och närmare 440mm är bättre därför att de anger att geometrin gäller med 25mm sag. Men för att vara säker så skicka ett meddelande till tillverkaren.

Jag tror dock ändå att det bästa om du ska ha stel gaffel är att hitta en äldre ram optimerad för stel gaffel.(ca:390mm) När det gäller fälgbromsar så undvik traditionell canti och kör v-broms. De tar mycket bättre och är lätta att ställa in.

Senast ändrad:
Jag kör 1x9 på en 26:a, med 36t fram och 11-32 bak. Känns rätt lagom, trots att framklingan valdes utifrån att det var det jag hade hemma...

Hydrauliska kivbromsar är ett självklart val. Var själv lite tveksam till att byta ut mina mekaniska, just med tanke på ev meck. I efterhand kan jag konstatera att de varit i princip underhållsfria. Inget justerande alls när de väl sitter på plats, dessutom är bromsverkan och doserbarhet enormt mycket bättre.

Jag kör 34t fram och 11-32 bak. Tycker det funkar bra, blir naturligtvis för lätt om jag skulle köra asfaltsrundor med den men i skogen tycker jag det är kanonbra. Jag kör med ett raceface vevparti avsett för singelklinga med en bash utanpå, mediumcage på bakväxel.

Vad gäller framgaffel tycker inte jag geometrin försämras på min inbred, jag har en gaffel avsedd att korrigera en 100mm dämpare och som ovan talare sagt kan du fixa till så att en gaffel med rakt styrrör passar genom att välja rätt styrlager. Jag vet inte om det finns stålgafflar med koniskt styrrör, däremot finns ju kolfibergafflar med koniskt styrrör om du hellre vill ha det.

Steff

Utan maxbudget !
Snackar vi inte något nybyggt i titan o kolfiber och 1*11 då?
Tuddäck på plasthjul
Självklart skivbromsar

Ett tips om du skall köra 1x9 el. 1x10:
Det behövs ingen kedjestyrare då varannan tand är bredare och då passar in i kedjan och förhindrar att det hoppar. Fungerar perfekt! I och med att du ändå skall köpa nytt så skulle jag satsa på en bakväxel med kort cage och Shadow+/Type2 beroende på om du vill ha Shimano eller Sram.

Så, mina damer och herrar!

Tack för alla förslag. Det har varit intressant att läsa och get(t) en hel del uppslag. :) En del saker kring bygget börjar nu klarna efter idogt surfande, läsande och snackande med folk i cykelbutiker.

1. Jag har nu beställt en Soul ram. Orange i storlek XS. Färg. Ja, orange är ju liksom Cotics signaturfärg och i och med att min gamla MTB var blå så kändes "Duckegg" inte som ett alternativ. Storleken. Ja, jag måttade på min gamla ram och kom fram till att en S skulle ha lika lång "effective top tube" som min gamla och jag har alltid upplevt den som för lång. Soul är en ordentligt lång och låg ram. XS blir nog klockers för mig.

2. Gaffel. Urk. Jag har nu surfat gafflar så att jag kunde spy... Sammanfattningsvis: det finns INGEN gaffel som är riktigt lämplig. Niners carbon verkar allmänt hyllad, men är anpassad för 29ers och har 470 mm A-C. Om Niner skulle tillverka en 26" variant med 440-450 A-C så skulle jag köpa den direkt. Carboncycles toxic som länkades uppe är ju både tapered och har rätt A-C, så de är ett hett alternativ, men den är ju inte så himla billig och verkar ha fått lite blandade omdömen. Det blir antingen Toxic gaffeln eller en något enklare CR-MO gaffel i väntan på att någon ska tillverka den perfekta gaffeln åt mig:
http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOCR26DO/on_one_cromo_26er_mtb_fork_disc_only
eller
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=29590;page=1;menu=1000,2,208;mid=0;pgc=0
eller
http://store.somafab.com/somtbridifo.html

3. Styrlager. Har kikat in mig på ett Cane Creek 110 i svart.
http://www.canecreek.com/products/headsets/110
Inte billigt, men jag gillar den diskreta looken och "livstids garantin". Jag kommer att behöva fixa en "adapted crown race" om jag vill köra med en 1 1/8" gaffel. Har sett att http://www.bike-components.de har Cane Creeks lager.

4. Vevlager. Det som känns mest lockande här är ett Chris King i svart. Gillar den lågmälda looken, den långa garantin (5 år) och att de verkar i stort sett outslitbara. Har sett att http://www.evanscycles.com har dem.

5. "Drivlina". Lutar åt att det blir Shimano. För att jag är van med Shimano samt att SRAM Type 2 verkar ha haft en del barnsjukdomar. Shimano ZEE 2013 bakväxel verkar vara ett solitt val om jag kör med 1x10. Jag kan köra med 11-36 bak och den korta växelförare med shadow+ borde ge minimal kedjepisk. Dessutom verkar den kunna ta ordentligt med spö och priset är bra. Alternativet skulle vara en XT medium cage, också med shadow+.

6. Skivbromsar verkar vara "the shit". Få personer verkar sakna fälgbromsarna och enligt vad jag hört/lästa så är skivbromsar lättskötta och välfungerande om man vet hur man ska ta hand om dem. Exakt vilka bromsar det blir har jag inte bestämt ännu, men det blir med säkerhet skivbromsar på hojjen.

7. Tubeless. Tubeless och UST verkar tyvärr generera en hel del extra service samt att man får fylla på luft mycket oftare. Viktbesparingen verkar ringa. Största fördelen är att man kan köra lite lägre tryck. Jag vill minimera servicebehovet, så det kan hända att jag väjer att köra med innerslang. Har inte tagit definitivt beslut på det här.

Dessa är de saker som jag börjar känna mig hyffsat klar på. Synpunkter på ovanstående tas ändå tacksamt emot. :)

Har en fråga:
Till dessa externa vevlager följer det inte med någon axel. Jag har förstått att axeln följer med (eller sitter ihop med?) vevpartiet/högerveven? Om jag läser här i följande länk så verkar det som om jag inte behöver bry mig om skillnaden mellan Hollowtech II och GXP eftersom Chris King lagret skulle vara kompatibelt med bägge. Stämmer det?
http://www.evanscycles.com/products/chris-king/mtb-bottom-bracket-ec035158#features

Till sist funderar jag lite på estetiken i bygget. Nu kommer ju ramen att vara knallorange, så det är utgångspunkten. Orange på svart är ju inte fel, men kanske inte jätteoriginellt. Jag vill dock inte blanda så många färger att bygget börjar likna en tivoliattraktion. Funderar på att köra på ett orange/svart tema och kanske blanda in några gröna accenter. Vore t.ex. snyggt med ett grönt styre, grepp, sadel, snabbkopplingar, etc. Tänker också att det kan bli snyggt med en svart klinga fram och ett par orange (eller gröna?) vevarmar som matchar ramen. Förslag på fina, orangea vevarmar mottages alltså också tacksamt. :-P

Ok. Det var allt för denna gång! Kanske blir lite bilder vid nästa uppdatering om jag fått några grejjer.

Ok. Dags för uppdatering. Jag har vid det här laget fått min ram: En orange Cotic Soul i storlek XS. Vikt: 1900 g exakt. Bifogar lite bilder.

Först en jämförelse med min gamla ram, storlek och vinklar.
OvtsUfJ.jpg

Märk väl att den gamla ramen hade 20" sadelrör och den nya har 14.5" sadelrör. Det är uppenbart att Soulen är en låg och lång ram i jämförelse. Tror inte att XS är för liten för mig.

Sen en "ram i soffan" bild. :)
tVQj24L.jpg

Än så länge är detta + en Hope sadelklämma allt jag har för bygget, men jag ska nog dra en till beställning på lite andra komponenter någon av de kommande dagarna. Väntar på svar från Race Face ang. ett par Atlas vevarmar.

Har lite funderingar på skivbromsar:
Iom. att jag inte vill ha någon DOT vätska så blir det nästan bara två kandidater kvar: Shimano och Magura. Överväger en XT skivbroms då de flesta verkar gilla den och de går ju att montera ihop med mitt XT växelreglage som jag avser skaffa. Alternativet är en Magura broms. Antagligen MT4 eller MT6. Någon som har några synpunkter på Magura kontra Shimano?

Då jag är en lätt kille och inte kör så mycket utför så räknar jag med att klara mig med 160 mm skivor. Hojen är dessutom en 26:er. En viktig aspekt är att bromsen har bra "modulation" så att jag kan lätt kan dosera bromsverkan. Den få gärna även ha blygsamma behov av service, men vara lättservade den dagen det väl behövs.

Joppe_k skrev:
> Har lite funderingar på skivbromsar:
> Iom. att jag inte vill ha någon DOT vätska så
> blir det nästan bara två kandidater kvar:
> Shimano och Magura. Överväger en XT skivbroms
> då de flesta verkar gilla den och de går ju att
> montera ihop med mitt XT växelreglage som jag
> avser skaffa. Alternativet är en Magura broms.
> Antagligen MT4 eller MT6. Någon som har några
> synpunkter på Magura kontra Shimano?
>
> Då jag är en lätt kille och inte kör så
> mycket utför så räknar jag med att klara mig
> med 160 mm skivor. Hojen är dessutom en 26:er. En
> viktig aspekt är att bromsen har bra "modulation"
> så att jag kan lätt kan dosera bromsverkan. Den
> få gärna även ha blygsamma behov av service,
> men vara lättservade den dagen det väl behövs.

Mekaniska såklart !

XT-bromsar är nog inget dumt val.
Mekaniska bromsar är kanske aningen mer robusta i teorin, men bra hydrauliska skivbromsar är underhållsfria de med. Det enda underhåll jag behövt göra på mina hydrauliska bromsar under två år är att tvätta dem.

Glöm mekaniska skivbromsar. Hydrauliska är ett måste. Mindre service än mekaniska, mycket bättre funktion och inte svårmekat heller. XT är toppenbromsar, satsa på dem. 160 mm skivor bör räcka, och du får lite mer markfrigång på skivorna. Stora skivor har ju en tendens att ta i stenar och annat.

Tillbaka
Topp