Karpateltunnelsyndrom av LVG cykel

prahna

Aktiv medlem
Är det någon som fått detta på grund av cyklning?
Jag har börjat få ont och misstänker detta, domnar på natten när jag böjer armarna eller sover på mage med armen under huvet.
Är det någon som har ett universaltips på hur man blir av med detta. Jag får vila några dagar nu så släpper väl svullnaden. Men jag är orolig att det kommer tillbaka när jag börjar träna igen?

Man går till sin läkare.
Grundtipset är att ha handlederna i så rak och naturlig position som möjligt, även när du sover.
Sen kan det vara läge att se över ergonomin vid dator osv.

sodraskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Träna din bål.
> Du ska bara hålla i, inte hänga på styret.

Hehe, det beror nog på det...jag e för klen helt enkelt:)

Vilka delar av handen domnar? Är det tumme pek och lång på handflatesidan så kan det vara karpaltunneln som spökar. I första hand provar man ut en skena att ha nattetid som håller handleden rak (nattetid är den annars lätt flekterad eftersom böjarna är starkare än sträckarna) men om rejäla problem så är det mindre kirurgi som gäller. Tar kanske 15-20 min och du går hem nån timme senare...

/Läkarstudent som just läst handkirurgi =)

Allt började med en ond tricepsinfästning som gjorde ont. Nu harnden slutat göra ont. Men så fick jag en inflammerad tåled och fick nån form av volatren. Kunde ju inte låta bli att träna, vilket var dumt. Nu ont i handlederna igen. Men det känns bättre idag, som någon sa ska man nog bara stödja lätt på styret. Tror man löser det med sjukgymnastik och skippar operationen då den tar tid.

binsell-gerdin skrev:
> Vilka delar av handen domnar? Är det tumme pek
> och lång på handflatesidan så kan det vara
> karpaltunneln som spökar. I första hand provar
> man ut en skena att ha nattetid som håller
> handleden rak (nattetid är den annars lätt
> flekterad eftersom böjarna är starkare än
> sträckarna) men om rejäla problem så är det
> mindre kirurgi som gäller. Tar kanske 15-20 min
> och du går hem nån timme senare...
>
> /Läkarstudent som just läst handkirurgi =)

Även delar av ringfingret kan vara inblandade och spöka då mediannerven som klämms i karpaltunneln även går till denna. Men lite beroende på hur han sitter på cykeln så kan det ju faktiskt även vara ulnarnerven som klämms (vanligt vid stor del av körningen uppe på reglagen i och med att mycket belastning läggs på handens yttersida, dock släpper den typen av domning ganska fort).
Kan ju också vara en liten släng av båda om det vill sig illa, hänger domningarna i sig så är karpaltunneln troligare då det är snålare om utrymme där. Rekomenderad åtgärd (utöver att konsultera läkare) är att justera reglaget så att tryckfördelningen blir över en större yta och punktbelastningen minskar. Framför allt vid handens känsligare områden med nervpassager.

Senast ändrad:
Det är ganska enkelt och kolla om det är karpaltunnelsyndrom. Böj handleden bakåt och knacka sedan hårt med ett finger(från andra handen givetvis) i gropen mellan tummuskeln och motsvarande muskel på andra sidan handen. Knacka sedan mer längs handen mot handleden och ner 2 cm på underarmen. Gör detta väldigt ont vid knackningarna så är det karpaltunnelsyndrom.

I ditt fall tycker jag det låter mer som hand-skulder syndrom vilket kan vara lite trixigare att få bukt med.

Hej.
Vilken hand handlar det om, vad arbetar du med, har du kraschat hart nagon gang osv..?
Att snacka om operation ar att goda en kirurg.

Jag ar en sketen massageterapeut som har manga ars erfarenhet av industrijobb, ergonomi, krascher, skogsarbete, cykling, kitesurfing samt ovrigt missbruk av kroppen...

Jag har just nu problem med domnande fingrar pa hoger arm nar jag cyklar. Jag vet att mina problem gar att finna i triceps, trapezius, infraspinatus, pectoralis minor (nara nerver) samt pectoralis major.

Att jag jobbat som ett svin med motor samt rojsag de sista 5 manaderna har med saken att gora... att sitta vid datorn kan ge liknande spanningar.

Mina erfarenheter ar att valdigt manga problem gar att lindra genom att aterskapa balansen mellan musklerna... tank efter, hur ofta utfor vi arbete med armarna bakom ryggen (forutom for att torka oss) och hur ofta utfor vi arbeten med armarna framfor oss?
Forkortade "framsidemuskler" skapar spanningar i de svagare "baksidemusklerna" for att uttrycka sig simpelt.

Karpaltunnelsyndrom har jag ingen riktig klam pa, kanske kan lakarstudenten forklara specifika anledningar till att detta hander?

Jag vet bara att alla muskler fasts med en sena... nar muskeln blir "stel" vad hander med senan da?
Men man kollar sakert pa musklerna ocksa, eller hur.....

rust-as: Karpaltunnelsyndrom handlar om att de nerver (median- och ulnarnerven om jag inte mins fel) som går genom karpaltunneln har fått för lite plats.

Tack Hannosaurus.

Jag ar kass pa nerver, har lart mig att undvika dem.
Men jag tror att anledningen till att nerver stors, manga ganger handlar om muskelspanningar.

Speciellt dar jag bor ser inte en lakare langre an till mojligheten att oppna, skara lappa ihop samt ta betalt.

Jag, min sambo samt hennes syster bor tillsammans for tillfallet. Vi har ungefar 100 ars sammanlagd erfarenhet av traning, idrottsledning, elitidrott, fitnessvarlden, motion, shiatsu, massage, skador, extremsport samt blommor och blad.

Vi har slagit sonder det mesta, tjejerna har lite ont i handerna efter alla tegelstenar de slog av nar de var unga och dumma, jag har tagit tjogtals mc, skid samt cykelkrascher pa min vanstra hoft.
Svagerskan krossade tva ryggkotor i en parapendio...(glidskarm?) s- olycka. En och annan hornhinna ryker med gamna mellanrum (vindsurfskada, skora samt skadade), skarsar, infektioner, avslagna tander osv... tillhor var vardag.

Vi lagar varandra, och kor pa!

(Visst, vi dopar oss med espresso, omega 3 samt multivitamin.)

Till tradskaparen, ursakta mitt babblande i traden. Vill nog saga att mkt kan goras
innan man lagger sig pa slaktbanken. Lycka till.

Nja, låter inte som Carpaltunneln. Den påverkas inte av armens position. Om det är en nervinklämning det handlar om så skulle jag gissa på inklämning under lilla bröstmuskeln i axeln. Det skulle förklara att besvären kommer när armen är i nämnda positioner.

Eller också kan det helt enkelt vara nervrotssyndrom pga en poppad disk i nacken, hoppas inte på den...

Testa lite stretch runt skuldrorna, har du tur så hjälper det dig.

biffan skrev:
> Nja, låter inte som Carpaltunneln. Den påverkas
> inte av armens position. Om det är en
> nervinklämning det handlar om så skulle jag
> gissa på inklämning under lilla bröstmuskeln i
> axeln. Det skulle förklara att besvären kommer
> när armen är i nämnda positioner.
>
> Eller också kan det helt enkelt vara
> nervrotssyndrom pga en poppad disk i nacken,
> hoppas inte på den...
>
> Testa lite stretch runt skuldrorna, har du tur så
> hjälper det dig.

Låter troligt just eftersom händerna domnar även under sömn. Precis som du säger kan det bero på kläm vid lilla bröstmuskeln (pectoralis minor) och kan ibland avhjälpas med stretching. Men är problemet återkommande och väldigt jobbigt, kontrollera med läkare!

Några klargöranden: I karpaltunneln löper endast n medianus. N ulnaris kan inte klämmas här. Medianus innerverar ofta radiala halvan av ringfingret, ja. En eventuell operation skulle endast göras vi rejäla besvär men är ett extremt litet ingrepp som tom ibland görs på vårdcentraler (ffa i glesbygd).
Domningar nattetid är ett klassiskt tecken på karpaltunnelsyndrom (därmed inte sagt att det är det i detta fall, lite väl lite info). Men diskbråck i nacken eller nervpåverkan vid m. pectoralis minor låter mindre troligt.

Jag var hos dok idag. Ska få göra nervmätning för att kontrollera nervernas kvalitet på nått sätt. Görs visst på odenplan på nån ortopedmottagning där.

binsell-gerdin skrev:
> Några klargöranden: I karpaltunneln löper
> endast n medianus. N ulnaris kan inte klämmas
> här. Medianus innerverar ofta radiala halvan av
> ringfingret, ja. En eventuell operation skulle
> endast göras vi rejäla besvär men är ett
> extremt litet ingrepp som tom ibland görs på
> vårdcentraler (ffa i glesbygd).
> Domningar nattetid är ett klassiskt tecken på
> karpaltunnelsyndrom (därmed inte sagt att det är
> det i detta fall, lite väl lite info). Men
> diskbråck i nacken eller nervpåverkan vid m.
> pectoralis minor låter mindre troligt.

Bra googlat!

Det skulle inte kunna vara att pronator teres slitsen är för "tjock"? Medianusnerven går ju också genom där. Vad säger binsell-gerdin?

/läkarstudent som inte läst eller läser handkirurgi

Legstrong skrev:
> binsell-gerdin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Några klargöranden: I karpaltunneln löper
> > endast n medianus. N ulnaris kan inte klämmas
> > här. Medianus innerverar ofta radiala halvan
> av
> > ringfingret, ja. En eventuell operation skulle
> > endast göras vi rejäla besvär men är ett
> > extremt litet ingrepp som tom ibland görs på
> > vårdcentraler (ffa i glesbygd).
> > Domningar nattetid är ett klassiskt tecken på
> > karpaltunnelsyndrom (därmed inte sagt att det
> är
> > det i detta fall, lite väl lite info). Men
> > diskbråck i nacken eller nervpåverkan vid m.
> > pectoralis minor låter mindre troligt.
>
>
> Bra googlat!

Hmm, ja just det för det var ju det jag gjorde...

DeoreXT: Klämning i pronator teresslitsen är absolut en möjlighet men väldigt mycket ovanligare än i karpaltunneln. Men neurografi låter väl vettigt så tar man det därifrån, det kan avslöja på vilken nivå en eventuell inklämning sker.

En möjlig alternativ behandling kan vara en kortisoninjektion i anslutning till (men absolut inte i) nerven, men detta kräver erfaren läkare, görs ffa på reumatiker med återkommande problem som ej alltid blir hjälpta av operation...

Har redan fått kortison i axeln en gång. Men det gav inget, sjukgymnast funkade bra men problemen återkommer. Det kan inte vara typ borrelia eller någon sjukdom typ hormonbrist?

Tillbaka
Topp