Kärra, carry freedom y-frame

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Tjenare! Sökt runt lite här på forumet och sett att det finns några inlägg om den cykelkärran.
Har tänkt att slå till på en large för att kunna sköta veckohandling, pakethämtning etc. med cykel istället för att ta bilen.

Vad har ni y-frame-användare för lösning för att frakta t.ex. matkassar? Vattentät plastback? Alu-låda?

Tacksam för tips, tricks och så vidare gällande y-frame.

Ha en bra dag!

Tjena!
Om ska ersätta en bil så är den för liten, lastutrymmet motsvarar inte en bil. Jag har kört runt med en bullitt lastcykel med låsbar låda samt möjlighet att koppla på en 3 m cykelkärra som kan lasta 150 kg. Den kombon gör att min bil numera står och dammar i garaget.
Den låsbara lådan är rätt praktiskt när man ska handla på flera ställen.

Mindre grejor tar jag med Bullitten utan kärra, men är det mer som ska fraktas så hakar jag på kärran. Kärran har jag byggt själv i aluminium med 20" hjul (busybike) och den väger 15 kg med hjulen på. Jag gjorde kärran lika bred som mitt styre och 3 meter lång. Min erfarenhet är att längden på kärran är sällan ett problem men det är däremot bredden.

/håkan

Jag har sedan ganska många år tillbaka en flitigt använd Y-frame large. Jag har monterat en 125 liters IKEA-plastback med lock på vagnen. Funkar utmärkt även om plastbacken börjat gå sönder och bör bytas ut.

Var nära att köpa en för länge sen men ville ha lite mera väderskydd, definitivt på bekostnad av flexibilitet.

Landade i att köpa en Thule coaster som jag satt hård botten i och tagit bort sitsarna (enkelt att återställa). Smidigt eftersom vi har chariotfästen på cyklarna.

Kan dock sakna möjligheten att kunna låsa utrymmet enligt ovan.

Fördelar är att den är smidig att ta med in i affären och självscanna rakt ner i påsarna i vagnen, och att den funkar smidigt vid andra gående transporter typ till båten hemma osv.

herkam sa:
Tjena!
Om ska ersätta en bil så är den för liten, lastutrymmet motsvarar inte en bil.

/håkan

Tack för tipset. Den kommer inte att ersätta alla bilresor då vi strax är fem i familjen, men den storleken räcker för att ersätta många korta resor som idag görs med bil.

svpe sa:
Jag har sedan ganska många år tillbaka en flitigt använd Y-frame large. Jag har monterat en 125 liters IKEA-plastback med lock på vagnen. Funkar utmärkt även om plastbacken börjat gå sönder och bör bytas ut.

Det låter lovande! Har kikat på bl.a denna i största storleken:
https://www.magasin10.se/industri-o...backar/plastbackar-med-gangjarnslock-och-las/

jomper sa:
Landade i att köpa en Thule coaster som jag satt hård botten i och tagit bort sitsarna (enkelt att återställa). Smidigt eftersom vi har chariotfästen på cyklarna.

Såsmåningom kommer det att bli en enkelvagn, förmodligen en Thule. Men den kommer att få inhysa en liten parvel och när den är urväxt får den nog en ny ägare.

Det där med samma fäste för draget är ju väldigt smidigt. Jag byggde en kärra I trä 1.2*2m med thule hitch. Men den är mer för renoveringsmaterial/sophantering. I stan hade den inte fungerat.

perzzon sa:
Det där med samma fäste för draget är ju väldigt smidigt. Jag byggde en kärra I trä 1.2*2m med thule hitch. Men den är mer för renoveringsmaterial/sophantering. I stan hade den inte fungerat.

Tanken var att ha samma fäste både på barnkärran och transportkärran. Sen om det blir thules kula eller öglan från kärran vet jag ej, måste prova båda först :)

torsten-var-namnet sa:
perzzon sa:

Tanken var att ha samma fäste både på barnkärran och transportkärran. Sen om det blir thules kula eller öglan från kärran vet jag ej, måste prova båda först :)

Jag monterade en Chariot/Thule-koppling på vår Y-frame vilket gjort det väldigt smidigt med byte mellan vagnarna.

svpe sa:

Det låter lovande! Har kikat på bl.a denna i största storleken:
https://www.magasin10.se/industri-o...sbackar/plastbackar-med-gangjarnslock-och-las

För det priset får du en låsbar aluminiumlåda. Vet inte om det är bättre men värt att kolla upp.

Jag kan tipsa om Biltemas 80l murbruksbalja, tror den håller bättre än en IKEA-plastback. Med lite modifikationer kan man använda lock och snäppfästen som passar till en 130l IKEA-plastback.

Härligt!
Jag sneglat på en y-frame länge och dragit mig lite pga av priset och kopplingen. Men nu verkar det som att kopplingshindret är undanröjt. :-)
Känns det lika tryggt med thulekopplingen? Är du nöjd med y-frame annars? Vad använder du den till? Själv tänker jag att jag ska använda den till att lasta familjens utflyktssaker (allt från tält till grill)

Härligt!
Jag sneglat på en y-frame länge och dragit mig lite pga av priset och kopplingen. Men nu verkar det som att kopplingshindret är undanröjt. :-)
Känns det lika tryggt med thulekopplingen? Är du nöjd med y-frame annars? Vad använder du den till? Själv tänker jag att jag ska använda den till att lasta familjens utflyktssaker (allt från tält till grill)
Jag har inte testat orginalkopplingen men är helt nöjd med Thules variant. Jag har en 125liters Ikeaplastback med lock på vagnen och använder den främst för storhandling. Ibland används den för att köra återvinning och trädgårdsavfall.
Verkar tyvärr inte vara så lätt att få tag på en Y-frame då de verkar slutsålda.

Tillbaka
Topp