Kart- och GIS-tråd för stigletare

ikebana

Aktiv medlem
Hej!

Jag sökt men fann inte någon dedikerad tråd för kart- och GIS-applikationer som vi kan använda oss av vid stigletande. Mitt första tips är ett gäng gratistjänster från min egen arbetsplats. Det är tittskåp skrivna i Silverlight som tyvärr inte är plattformsoberoende, men fungerar fint på din laptop eller desktop.

http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/Stockholm/Planeringsunderlag/

Samtliga externa tittskåp hittar man här:

http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/gis/Sv/Pages/karttjanster.aspx

I tittskåpen kan man tex tända och släcka alla kartlager som finns i menyn till höger. Det kan vara om man vill se vart reservatsgränser går eller om det finns något coolt gammalt byggnadsminne att visa ungarna på cykelturen. Det finns enklare rit- och mätverktyg. Du kan även exportera din karta med en URL för att visa polaren.

För er som loggar rutter med GPS kan man även importera GPX eller en shape-fil. Jag ska inte ta gift på det, men vill minnas att filerna måste vara i referenssystem SWEREF99 TM för att funka.

På torsdag är det tänkt att vi lanserar en ny, enkel karta som är helt plattformsoberoende (skriven i HTML5, javascript).

Tyvärr sätter lantmäteriet lite käppar i hjulen för tittskåp till allmänheten. Man kan bara zooma in till skala 1:10 000, men jag tror och hoppas det kan komma att ändras snart.

Posta gärna era tips på interaktiva kartor som hjälper en att hitta bra stigar runt om i landet :)

väl mött

Senast ändrad:
Standardtipset är väl open streetmap. Om man hittar stigar som inte finns med så skickar man in datan och några veckor senare finns den på nyaste kartan att ladda ner. Hade alla gjort det kunde det bli riktigt bra. Nu beror det lite på var man är hurvidare det är tillräckligt med data inne eller inte. Ibland funkar faktiskt garmins friluftskarta bättre.

Själv planerar jag rundor i förväg med hjälp av stravas ruttverktyg och heatmap. Då kan man rita rutter åtminstonde efter de populäraste stigarna. Har man bara friluftskartan bakom så går det bra att göra avsteg från rutten.

MVH
Magnus

Kan även varmt rekommendera gratis-programvaran QGIS

http://www.qgis.org/en/site/

Det är ett komplett GIS-program där du kan lägga in tex Open StreetMap som bakgrundskarta och filura fram dina egna rutter till cyklingen. Går bra att ansluta GPS:en till programmet och direkt importera sina punkter och tracks. Kräver väl att man läser på lite.

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> omaps är en grym källa.. Täcker ju långt
> ifrån allt men där dom varit framme så ha man
> ju grym upplösning.. http://omaps.worldofo.com

Oj! Ser ut att vara en riktig guldgruva :). Måste snoka på direkten!

Orienteringskartor i all ära, men det är väl alltid trevligt med lite mer moderna lösningar där man kan pilla lite :)

Eftersom jag kör Ubuntu så har jag inte ens brytt mig om att försöka få Silverlight att funka, så jag använder detta materialet från Lantmäteriet som funkar i webläsaren istället.

http://kso2.lantmateriet.se/

Orienteringskartor är oslagbara vad gäller att hitta små stigar som sällan finns med på Friluftskartan eller Gröna kartan. Ofta så går det hitta kartan man är intresserad av på omaps.

Ifall OSM har bra upplösning på stigar beror ju i huvudsak på om det finns några kartintresserade som bor i området. När jag editerat OSM så har jag använt mig av Merkaartor där man kan lägga gpx-spår och kartunderlag på varandra för att sedan kunna lägga in nya stigar.

soderblom skrev:
> Eftersom jag kör Ubuntu så har jag inte ens
> brytt mig om att försöka få Silverlight att
> funka, så jag använder detta materialet från
> Lantmäteriet som funkar i webläsaren istället.
>
> http://kso2.lantmateriet.se/
>
> Orienteringskartor är oslagbara vad gäller att
> hitta små stigar som sällan finns med på
> Friluftskartan eller Gröna kartan. Ofta så går
> det hitta kartan man är intresserad av på
> omaps.
>
> Ifall OSM har bra upplösning på stigar beror ju
> i huvudsak på om det finns några
> kartintresserade som bor i området. När jag
> editerat OSM så har jag använt mig av Merkaartor
> där man kan lägga gpx-spår och kartunderlag på
> varandra för att sedan kunna lägga in nya
> stigar.

Man kan köra wine ;). Skämt å sido. Silverlight var väl en god idé en gång i tiden, men ska fasas ut.

Tack för tipset till lantmäteriet, jag visste faktiskt inte att de börja släppa upp tjänster gratis. Kudos till lantmäteriet.

Jag föredrar vektorbaserade kartor, kanske skulle börja digitalisera av lite orienteringskartor över hemtrakten.

Jag gillar att fixa kartor och har mappat upp både stora delar av det villaområde där vi bor + skogen där jag cyklar MTB (och lite annat). Allt uppladdat till openstreetmap.

<nostalgi>
Det började med GPS-nörderi redan 2000 då vi köpte in en Garmin 12XL på jobbet efter att USA släppt GPS-tjänsten fri från avsiktliga störningar. När de första Garmin Legend kom var priset ganska rimligt ca 3000 för en GPS med karta, initalt kunde spårminnet lagra hela 1024punkter... Jag sedan fick en Garmin GPS60SCX i examenspresent 2007 som fick hänga med på nästan allt jag gjorde, och till slut såg jag ju att jag hade GPX-loggar som aggregerat såg ut som en hel karta. Den har också den fina egenskapen att alltid logga GPX-punkter till minnekortet, så nu fanns det obegränsat log-minne.
</nostalgi>

Jag hittade QGIS kring 2008 - 2009 tror jag, i mkt tidig version. Den är inte så lättanvänd. Man måste vara ihärdig för att lära sig men kartor är ju inte triviala sakar. QGIS använder jag för att georeferera scannade papperskartor, justerade mot scannade kartor av olika slag. Lägger sedan på OSM-kartan och man har ett hyfsat kartsystem med kartor lagrade i ett eget SVN-repository (som också innhåller alla mina GPX-loggar genom tiderna). Hade jag valt karriär nu så hade jag blivit GIS-ingenjör :).

Data för kartering loggas forfarande helst med min GPS60, eftersom min Edge500 inte har långt när så bra mottagere och antenn. För att sedan lägga in det i OSM använder jag JOSM, ännu ett verktyg som är lite svårt för nybörjare men som fungarar bra när man lärt sig använda det.

Idag finns ju också omaps med orienteringskartorna, en grym källa till extra referenser när man jobbar med OSM eller vill hitta nya stigar i sitt vanliga cykelområde.

Så jag använder öppna datakällor, det finns tom ganske vettig höjddata tillgänglig för att göra topo-kartor över sitt friluftsområde. Titta på opencyclemap tex!

/Andreas

<gnäll>
* Lantmäteriet har under alla år varit en källa till frustration, man håller på sin data och säljer svindyrt (gröna kartan på CD).
* Sedan säger man att man vill dela med sig till privatpersoner men då finns bara en snorkig kundtjänst som inte vill hjälpa till när man faktist vill KÖPA data (dom ville inte ens tala om dataformaten eller skicka en exempelfil).
* Senaste dumheten var att man sa att allmänheten nu kan skriva ut sin egen karta gratis. Men det visade sig vara begränsat till A4-pdf, och med vettig detaljgrad täcker den utskriftern några km skog. Duger knappt till svampplockning. Med cheferna kan ju ticka av målet att allmänheten skall ha tillgång till datat:(. kudos enbart till cheferna, men vi användare tycker nog att det suger.
* Silverlight har väl ALDRIG varit en bra idé? enbart inom window-världen, det måste till en myndighet att tro att det är standard?
<gnäll>

Nu kanske det kan bli riktigt kul!

Kombinationen att Lantmäteriet faktiskt planerar att släppa kartor på riktigt (i vektor-format) https://www.lantmateriet.se/sv/Nyhe...teriet-slapper-smaskalig-kartinformation-fri/ och den nya versionen av QGIS2.8 Wien som skall vara en LTS-version är lovande. Det går ju inte snabbt, men efter nyår skall terängkartan komma ut.

I kombination med OSM så bör det bli enklare att hålla reda på alla stigar - och kanske själv rendera kartor. Jag kan inte CC4 licensen, det kanske tom är OK att använda Lantmäteriets kartor för att direkt editera OSM?

/Andreas

katten skrev:
> Nu kanske det kan bli riktigt kul!
>
> Kombinationen att Lantmäteriet faktiskt planerar
> att släppa kartor på riktigt (i vektor-format)
> https://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-pa-Lantmate
> riet/pressmeddelande-lantmateriet-slapper-smaskali
> g-kartinformation-fri/ och den nya versionen av
> QGIS2.8 Wien som skall vara en LTS-version är
> lovande. Det går ju inte snabbt, men efter nyår
> skall terängkartan komma ut.
>
> I kombination med OSM så bör det bli enklare att
> hålla reda på alla stigar - och kanske själv
> rendera kartor. Jag kan inte CC4 licensen, det
> kanske tom är OK att använda Lantmäteriets
> kartor för att direkt editera OSM?
>
>
> /Andreas

Bara i vektorformat? Finns det något annan program än arcgis som kan hantera lyrfiler? Annars blir ju kartorna knas.

Beppo skrev:
>
> Bara i vektorformat? Finns det något annan
> program än arcgis som kan hantera lyrfiler?
> Annars blir ju kartorna knas.

Jag har inte sett i vilket format kartorna kommer att släppas i men om det bara är Lyr som släpps för utssende så får vi väl hjälpas åt med att bygga projektfiler för QGIS.

Jag kan lyssna med mina gamla kollegor på Metria om de vet något om formaten.

Katten: enligt pressmeddelandet så är det ok att tom. använda och förändra datat bara man uppger LM som upphovsman.

Det står inget om Lyr-filer utan bara vektor-format och öppet API. Jag tolkar det som att vektorformatet kommer att vara öppet och läsbart enligt något eller några vedertagna format. Det står inget om Lyr-filer (ett format jag inte ens hört talas om). Om man köper rasterdata idag så får man det i tiff tex.

Det är kul att man väljer en så öppen licensmodell också, då kan vi hobbyister gör roliga saker! Annars blir det lätt som förra gången att licensmodellen begränsar kreativiteten.

/Andreas

(Hoppas man denna gång gör det öppet på riktigt. tidigare har man alltid varit besviken när datan som släppts varit allt för begränsad. Jag tror på det när jag ser det)

Lyr-formatet är f.ö. bara ett sätt att presentera symbologi, typ en tabell som talar om vart datat ligger och i vilken färg eller med vilken symbol som det ska presenteras.

Jag skulle gissa att filformatet som släpps är Esri-shape och tiff.

.lyr är ett format som esris arcgis nyttjar. Det är inget filformat utan bara ett ramverk för hur man väljer att visa data. Själva tabellerna kan vara lagrade i shapefiler eller geodatabaser. Lantmäteriet kommer antagligen släppa sina data som shapefiler eller som WFS ( web feature service). Annars är ju WMS utmärkt om man bara ska titta på data.

Alla dessa format läser tex QGIS utan problem. Tycker man det är skoj med kartor kan man faktiskt köpa arcGIS för privat bruk. Årsavgiften brukar ligga på ca 1500kr har jag för mig.

Hubben för att få tag i geodata är geodata.se.

Tyvärr är sajten lite knölig just nu. Tror man jobbar på att förbättra gränssnittet. De flesta myndigheter som producerar data lägger ut det som shape eller visningstjänster. De som är petigast är lantmäteriet pga deras vansinniga betalningsmodell. Men som sagt, de håller på att lossa på tyglarna nu. Kul!

Jag vill projicera ett gäng punkter markerade på terrängkartan men får inte till det. Är det nån som kan qgis mm?

jag har terrängkartan raster, sweref99 epsg:3006 (från maps.slu.se/get/). Till det har jag en .csv-fil med koordinater som jag hämtat från google maps. Exempel på koordinat: 57.752145 14.386333 (lövstigen 7 i Lekeryd) Jag tror det här är en wsg84 koordinat.

Nu vill jag alltså få två lager i qgis (wien) så att koordinaterna från csv-filen syns över terrängkartan. Jag lägger till lager via Lager>Lägg till lager>separerad tex, samt >raster.

Tyvärr får jag inte lagren att ligga över varandra, och hittar inte lösningen.

Stort tack till den som kan förklara för mig.

koordinaterna du angiver för jönköpingstrakten är wgs84.

Lämpligast är väl att du kör projektet i Sweref99. Det kan vara så att du måste in under inställningar i QGIS och välja epsg:3006.

För lagret du vill skapa från X och Y -koordinater kan dessa transformeras "on the fly" i QGIS. Det behöver du också bestämma under inställningar.

På vilket sätt hamnar inte lagren över varandra? Syns dina punkter men på fel plats?

tack för hjälpen men wgs84

det var inte så svårt att lösa. Terrängkartan anges i koordinaterna nnnnn, eeeee, Google maps också, men efter att ha fipplat runt i qgis insåg jag att programmet använder eeeee, nnnnn. genom att välja rätt i csv-konverteraren så fick jag till det.

Mina lager syntes, men på fel plats. Genom att göra rätt så syns de, på rätt plats.

Lite inspiration för stigletare. I den lokala klubben (Halmstad MTB) har det kommit många tips på ett nytt stigområde. Eftersom det är en vit fläck på OSM-kartan vill jag ju vara först att fylla på... Strava är inte så populärt för MTB här så jag laddar ner ett gäng GPX-loggar från folk som varit ute och åkt. Ner i min gamla Garmin GPS60CSX. Montera på GoPro som tar en bild var 5:e sekund så att man i efterhand kan se hur det såg ut. GPS loggar 1Hz.

P1060554.JPG

Hemma efteråt så ritas området upp med JOSM för att laddas upp till openstreetmap. Med plugin kan man låta JOSM georefera GoProbilderna direkt i programmet så att man kan kolla hur det såg ut i skogen. Bra om man glömt av en grind eller om det var stig eller en traktorväg...

QGIS är ett bra komplement och med hjälp av naturvårdsverktets WMS-tjänst kunde jag också rita in naturreservatets gränser efter digitalisering.

Slutresultatet efter första omgången kartering finns här: http://www.openstreetmap.org/#map=13/56.7935/12.8742 Nu behövs det komma ut i skogen för att kartera fler delar!

/Andreas

Postade i (senaste?) OSM-tråden, men lägger in det här också.

Jag har lagt ihop terrängkartan, grusvägar från trafikverket och stigar från OSM, och försökt "betona" stigar, grus och cykelvägar. Finns det någon annan data som skulle vara intressant att lägga till? Jag lyckades inte få fram vindskydd från OSM-shapefilerna (https://www.geofabrik.de/). Det gick inte att skilja från busshållplatser har jag för mig, men borde kanske titta närmare.

utsnitt.jpeg

utsnitt2.jpeg

katten sa:
Lite inspiration för stigletare. I den lokala klubben (Halmstad MTB) har det kommit många tips på ett nytt stigområde. Eftersom det är en vit fläck på OSM-kartan vill jag ju vara först att fylla på... Strava är inte så populärt för MTB här så jag laddar ner ett gäng GPX-loggar från folk som varit ute och åkt. Ner i min gamla Garmin GPS60CSX. Montera på GoPro som tar en bild var 5:e sekund så att man i efterhand kan se hur det såg ut. GPS loggar 1Hz.

Fuck Google-bilen!

Vilket program har du använt när du lagt ihop kartorna sih?

Jag uppdaterar med JOSM numera och det verkar som om uppdateringarna kommer in i OSM på direkten. Grymt!

sådär imponerande är det inte jämfört med Google-bilen... Uppsättningen har inte varit monterad sedan förra gången jag hittade något helt nytt att kartera (förutom några spåradiska småstigar i hemmaskogen).

Det jag skulle önska för bättre kartering är egentligen en bra GPS-logg, gärna med minst 5Hz uppdatering, bra noggranhet i skogen och möjlighet att annotera via en knapptryckning (tex ett stigkors). Jag skulle också gärna se ett bra program för att geo-referea GoPro-filmer med så att man kunde spola fram till tex en vägkorsning och se hur den såg ut, gå till annoterade punkter mm. En del av mitt huvud skulle gärna konstruera en bra annoteringsapparat med en Arduino och lös GPS... men det blir nog bara drömmar.

En bra liten GPS att alltid ha i toppen av ryggsäcken för OSM-loggning ligger nog närmare, typ 1hz och drivs av 2st AA-batterier i >24h, ingen display eller liknande utan loggar direkt till ett SD-kort. Någon som har tips?

Till sist ännu en varning - Gröna kartan uppdateras inte på ett bra sätt, jag har letat timmervägar som inte ens längre var en synlig stig, bara ett svagt spår kunde märkas i skogen. Enligt Lantmäteriet själva uppdateras stigar inte alls, så stigar kan vara både helt borta och 10år gamla utan att det noterats i kartmaterialet.

/Andreas

Tillbaka
Topp