"karta" i Edge 500

squarepusher

Aktiv medlem
"karta" i Edge 500
Hej,
Jag har köpt en edge 500 och har förstått att man ska kunna ladda upp turer/filer i den och sedan på något sätt kunna få enklare hjälp från gps:en att följa denna rutt... Hur gör jag det? Måste jag ladda ner någon applikation till gps:en eller har jag inte hittat funktionen?

Mvh JM

"karta" i Edge 500
Nä, inte vad jag vet men den slutar logga från där den hänger sig. På Garmins forum har man kunnat läsa lite olika versioner av hur allvarligt det är. Min var bara att reseta och starta om så funka den som vanligt igen. Dock visste jag inte hur man reseta när vi var ute och cyklade(glömt bort) så jag missade loggningen av slutet av turen.

En del hävdar att problemet bara händer med banor som skapas mha Garmin Connect och inte banor som skapas av tidigare rundor i cykeldatorn. I mitt fall var det en runda som jag skapat på Garmin Connect. Den hängde sig väl efter ca två mil eller nått.

På det hela taget så ser jag det väl inte som ett särskilt allvarligt fel. Mer en irritationsfaktor att de inte verkar lyckas med att åtgärda felet på en produkt som inte är gratis direkt.

/Freddo

"karta" i Edge 500
Om man vill navigera med karta finns det bättre produkter än 500:an, bara vetskapen om att den när som helst kan hänga sig vid längre banor (typ > 5-6 mil) är skäl nog för mig att enbart använda den som cykeldator (med loggning) och använda en pappers)karta för navigeringen.

"karta" i Edge 500
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man vill navigera med karta finns det bättre
> produkter än 500:an, bara vetskapen om att den
> när som helst kan hänga sig vid längre banor
> (typ > 5-6 mil) är skäl nog för mig att enbart
> använda den som cykeldator (med loggning) och
> använda en pappers)karta för navigeringen.

Så resonerar jag med, fast kartan funkar ju så länge som den funkar liksom och vad jag har hört så är det inte garanti på att den hänger sig. Den kan funka hela vägen. Själv har jag nästan alltid en smartphone med googlemaps i om det kniper med navigeringen. Eller så kan man ju komma ihåg hur man startar om datorn...

/Freddo

"karta" i Edge 500
Johan A skrev:
> Ja, det där är ett j*vla aber ibland. Min
> totallåser sig då. Kan man göra en reset ändå
> alltså??

Jupp, en tre-knapps-funktion. Typ power-meny-lap samtidigt eller nått.

/Freddo

"karta" i Edge 500
Min karta fungerade hela Mälaren runt, men activityfilen var 0 byte när jag skulle ladda upp den.. Är det för att jag körde karta?

"karta" i Edge 500
ipv6 skrev:
> Min karta fungerade hela Mälaren runt, men
> activityfilen var 0 byte när jag skulle ladda upp
> den.. Är det för att jag körde karta?

Nä det tror jag inte. Turerna loggas fram till dess att det hänger sig. Så det är nog nått annat du råkat ut för. Jag har haft en liknande erfarenhet men vid inkoppling till datorn så fanns plötsligt informationen där.

/Freddo

"karta" i Edge 500
pLu skrev:
> Du cyklade för långsamt.

Jag försökte cykla fort, men då började alla vråla "lucka" och kasta flaskor :)

"karta" i Edge 500
Funny that ipv6 mentioned Malarenrunt.

My Garmin Edge 500 locked up while using a route around MR this weekend.

I managed to push the right combination of buttons to reset while moving (by accident I think - I was just trying to hold the "power off" button in). The route up to the lockup was saved. And the route re-started after. I registered 316km instead of 324km so I didn't lose too much, but it was annoying.

"karta" i Edge 500
MicH skrev:
> Funny that ipv6 mentioned Malarenrunt.
>
> My Garmin Edge 500 locked up while using a route
> around MR this weekend.
>
> I registered 316km instead
> of 324km so I didn't lose too much, but it was
> annoying.

Then you will have to ride the entire lap one more time. I am so sorry, but those are the rules. ;-)

Tillbaka
Topp