[Kartor] Äntligen Googlemaps över Sverige!

• Trådstartare Trådstartare Boe
  • Start datum Start datum
Okej, alla företag är elaka, vissa elakare än andra. Men faktum kvarstår att utvecklarna på Google Labs är genier.

Lantmäteriets kartor över Hammarby Sjöstad måste vara en tre till fyra år gamla!! Så där ser det inte ut idag, det kan jag lova.. Google rules!!

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Lantmäteriets kartor över Hammarby Sjöstad måste
> vara en tre till fyra år gamla!! Så där ser det
> inte ut idag, det kan jag lova.. Google rules!!

Och google-kartorna har kanske nåt år på nacken, det mesta här i stan stämmer, däremot är nya Årstabron inte ens halvfärdig, och Södra Länken har inte öppnat.

Någon mer än jag som tycker att skuggorna på bilderna känns konstiga förresten? Det är ju helt naturligt med slagskugga åt norr, eftersom vi ligger norr om ekvatorn, men det känns ändå lite... Eh, upponer?

Det beror på att satelliterna ligger i banor ovanför ekvatorn - när man sedan ska fotografera landmassor i norr får man endast projektionen av Sverige, som uppfattas som ihoptryckt.

/stabbyman

ptolemy skrev:
-------------------------------------------------------
> varför är googles kartor aldeles ihoptryckta, dvs
> i fel proportioner. irriterande.

härligt! men varför är det så mycket sämre kvalité på vissa saker? jämför göteborg med stockholm t.ex...

ptolemy -> Att de inte kompenserar är inte så konstigt, det är nämligen ganska komplicerat, i och med att infallsvinkeln ändras analogt - Töjer man så att det blir rätt på ett ställe blir det fel någon annanstans, plus att det ju rör sig om mängder med mindre bilder som tillsammans skapar en större karta, och därmed måste passa ihop med varandra.

fox -> De håller ju på att bygga upp kartarkiven (beta), och städer dyker upp vartefter de blir klara, plus att huvudstäder antagligen prioriteras högst. Störst går först, helt enkelt. ;-)

Jo, testa att söka på "Mora, Sweden" förresten... Och zooma ut rejält när resultatet kommer upp. Verkar ha hamnat liiiite fel va? ;-)

smurfrox: malmö har också betydligt bättre kvalité än göteborg ;) oh well. det kommer väl antar jag..

men snacka om att ha missat var mora ligger nånstans =D

OK, maps.google.com kan ju gå och lägga sig, spana in detta istället: http://earth.google.com/

Sjukt hög detaljrikedom, trots att det kräver nedladdning och installation.

Glömde en sak: Det här programmet visar även vägar och sånt, och jag TROR att det går att slänga in GPS-data också, på något vänster. Slår i alla fall Google maps med hästlängder, IMHO. :-)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp