erikmtb Skrev:
-------------------------------------------------------
> Att orienteringskartor ofta är gamla håller jag
> inte riktigt med om. De flesta revideras då
> förändringar i terrängen har skett. (ok, klart att
> vissa kartor faller för åldersträcket...)
Precis, särskilt om det byggs mycket som i
Stockholm.
> ...Åsså hur man löser kartläsningen på cykeln i praktiken:
För alla med dåligt kartminne! ;)
Kanske bra på MTB-orientering.
Funderade på dylika lösnigar, typ orienterarnas kartfodral, när vi började hoja i skogen. Men avstod, eller rättare sagt, hittade ingen bra uppriggning för kartan, och när vi tänkte mer på saken kom vi fram till att det nog skulle hindra mer än man vann: vill gärna, som Malin skriver, ha fri sikt över framhjulet.
Det finns fundamentala skillnader mellan orientering och MTB. Orienteraren rör sig överallt i terrängen, letar efter snabbaste vägen, och håller rätt på en rad parametrar man knappt tänker på när man hojar. När man hojar efter en orienteringskarta, är min erfarenhet, att man alltid är på stig, o frågan brukar vara var är nästa vägskäl ("stigskäl"), xxx meter enl kartan, o så håller man ett öga på cykeldatorns distansmätare. Tänker saker som, håll ögonen ute efter en stig som ska ta av till höger om ca 260 m, o så hojar man på längs den befintliga stigen, och så länge man vet på vilken o hojar den i rätt riktning, är det relativt svårt att villa bort sig (även om det händer). Riktig orientering är betydligt mer krävande.
På sikt kommer det naturligtvis handdatorer, som förenar GPS med kartor i fin skala, som navigationssystemen i vissa bättre bilar. Kan inte säga att jag ser fram mot det. För egen har jag aldrig varit entutiastisk inför GPS. Det är nog suveränt till sjöss. Men för MTB, o bergsvandring o klättring som vi ägnade oss åt innan MTB tog över, är det mer viktigt att hitta
rätt väg än att hitta den rakaste. Därmed inte sagt, att GPS inte är bra. Kan tänka mig att de är förträffliga för att plotta ut lederna i ett visst område för att göra en enkel MTB-karta. I USA har jag sett riktigt bra MTB-kartor som plottats ihop med
Topozone, snyggt och uppenbarligen ganska enkelt att producera, här har det svenska lantmäteriverket mkt att lära.
Per