Kartor!

Kartor!
Bilder här:
kartstall_monterat.JPG

kartstall_konst.jpg

Trångt på styret blire. Man ska ju få plats med cykeldator å GPS. Ska nog labba med bredden.

Å Emma, som svar på din profil "Synd att det inte är fler tjejer som cyklar." Jag kan bara undra det samma!

Kartor!
Malina Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, det är ju såklart en vane-sak också.

Precis, tror faktiskt man kraschar rätt snart om man håller koll på hjulet istället för på stigen ett par meter framför hojen; det är som när man kör bil, inte vill man se exakt vad som är under hjulen.

Per

Kartor!
Emman >>
"Man får vrida kartan och sätta fast den på nytt under gummibanden vartefter vägen svänger. Brukar inte vara något problem."
Låter bökigt tycker jag. I alla fall i tekniskt terräng. Nja... Jag föredrar nog kartställ som går att vrida. Fast vill man inte lägga ner 600 kr så är ju din lösning helt klart ett utomordentligt alternativ.

Kartor!
Orienteringsklubben svarar inte på mina mail, men jag kanske skulle börja med att köpa en vanlig stadskarta över Västerås. Höll på att villa bort mig helt och hållet idag :o)

Kartor!
En hyffsad gps med lite mer minne och trevlig display går på över 6000 spänn, då tillkommer själva karta men den är å andra sidan ganska omfattande.
Brukar kolla på Garmins sortiment och drömma lite.

Kartor!
Ang kartställ så finns det sk. road-bookhållare att fästa på styret på off-roadmc. Körde 4-dagars enduro efter roadbook vars hållare var ca 9x25 cm. Bör funka på MTB.
Inte den bästa konstruktionen men det ger en hint vad jag snackar om.
http://hem.passagen.se/roadbook/

Hur får man in bilder i sitt inlägg?

Senast redigerad av en moderator:
Kartor!
Du gjorde säkert rätt, men bilder som ligger hos Passagen går inte att länka in. De tillåter inte att man "hotlänkar" som heter. Då får de nämligen inte visa sin reklam, och det vill de ju.

Kartor!
De få gånger jag har karta med mig så är det en kopia från orgonalet där jag har ritat ut med färg de intressantaste ruterna. Denna karta har jag vikt som ett dragspel för att lätt kunna blädra i den med en hand. Kartan trycker jag fast vid handbromsen då jag inte behöver den. När jag behöver den håller jag den mellan pek- och långfingret.

Det slog mig en sak (vild fantasi, här nu), borde man inte kunna ha ett litet kartställ på hansken??? Eller det kanske finns sådana redan?

// Miche

Kartor!
steen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Prova den här! Kartorna har inte allt men bra
> mycke´!
> www.gis.lst.se
>
> /Steen

Bra länk, Steen.

Det är ju lantmäteriets terrängkarta (f.d. gröna kartan) som Länsstyrelsens länskarta bygger på.

Läser man det finstilta på sidan står det:

"Lantmäteriet äger copyright på de bakgrundskartor som används i Sveriges Länskartor.
Skärmdumpar från kartutsnitt får användas i exempelvis rapporter o dyl. En förutsättning är
att den text som återfinns längst ner till vänster i resp. genererad kartbild (och som innehåller
copyright-text) återges."

Detta tolkar jag som att det är helt OK att använda dessa kartor som underlag när man presenterar stigtips och turförslag under avdelningen Turtips på Happy.

Visserligen är detaljeringsnoggranheten inte den bästa, men den räcker iallafall som en liten vägvisare.

/Anders

Tillbaka
Topp