Kärvande framväxel ultegra

Jag har problem med min framväxel (ultegra, tror den äldre varianten). Handtaget känns som att det "fastnar" på något, emellanåt går det fint att växla både upp och ner men så helt plötsligt tar det stopp. Är det bara att köpa nytt eller vad kan jag göra?

Har tagit loss vajern och försökt smörja upp, blev något bättre men ändå inte helt bra. Känns som att det är som att något fastnar inne i mekanismen.
1000001104.webp

Har du tagit ur wirern helt och bekräftat att den inte har fnasat?
Löper wirern fritt o fint i höljet?
Rör sig växelföraren jämnt och fint om du manipulerar den för hand?

Det kan naturligtvis vara reglaget som blivit slitet, då har inte jag något bra råd att komma med för att få den att fungera bra, annat än ett nytt reglage...

Har du tagit ur wirern helt och bekräftat att den inte har fnasat?
Löper wirern fritt o fint i höljet?
Rör sig växelföraren jämnt och fint om du manipulerar den för hand?

Det kan naturligtvis vara reglaget som blivit slitet, då har inte jag något bra råd att komma med för att få den att fungera bra, annat än ett nytt reglage...
Japp, vajern ser fin ut (bytte den också förra säsongen) och växelföraren går också smidigt.

Verkar lite bättre nu när smörjningen fått verka ett tag, håller tummarna för att det ska lösa problemet, annars får jag väl se om jag kan skruva isär det mer och hitta nåt eller köpa nytt (men de var så himla dyra...).

Tack för inputen!

Tillbaka
Topp