Kärvande Shimano bromsok

Selast

Ny medlem
Kärvande Shimano bromsok
Jag skulle behöva lite hjälp. Imorse på väg till jobbet gick det trögare och trögare att köra tills jag insåg att något tog i. Trodde först att det rörde sig om modd som byggt upp mellan skärm och däck men insåg att det var den främre skivbromsen som låg på. Jag har Shimano hydraliska skivbromsar med ok av modell BR-M477. Jag tog mig med visst besvär till närmsta mack där jag kunde skölja av bromsoket och med hjälp av en däcksavtagare bända isär beläggen och kunde sen fortsätta utan att använda frambromsen. Nu på eftermiddagen när cykeln stått inne i garaget på jobbet verkade det fungera igen men efter några hundra meter låg bromsen på igen. Åkte till min LBS som sa att beläggen var slitna och att kolvarna kanske inte orkade åka tillbaka och därför fastnade. Han tipsade mig även om att ta bort belägg och försiktigt trycka ut kolvarna en halv cm och se om det fanns en svart kant på dom och om så var fallet ta bort kanten med en tops. Nu har jag tvättat oket ordentligt, tagit bort den svarta kanten på kolvarna och även gjort en reset av kolvarna enligt Park Tools boken. Reset består i att man trycker tillbaka kolvarna med en däcksavtagare hela vägen in, hittar något som är lika tjockt som en bromsskiva och sätter mellan beläggen och trycker på bromshadtaget upprepade gånger. Sen lossar man okets bultar och sätter på hjulet. Sen drar man fast oket när hjulet löper lätt. Så långt är allt bra men så snart jag trycker på bromshadtaget så blir det stumt efter något tryck och sen sitter hjulet fast igen. Nu kan jag med fingret pilla isär beläggen på baksidan (där den lilla fästpinnen sitter) så att hjulet snurrar någorlunda lätt igen men så ska det väl inte vara? Kan det vara något annat fel? Vatten i bromsoljan? Tål inte Shimanos bromsolja vintertemperaturer? Till saken hör att bromsen fungerade UA när det var superkallt för några veckor sedan. Tack på förhand!

Kärvande Shimano bromsok
Hur gammal är bromsen? Såhär såg min Shimanoolja ut på mtbn efter två år. Jag tror inte att egenskaperna var desamma som när oljan var ny om vi säger så.

Bilagor

• WP_20150909_20_04_19_Pro.jpg
    WP_20150909_20_04_19_Pro.jpg
    71.9 KB · Besök: 329
Kärvande Shimano bromsok
Cykeln köptes i höstas och har gått runt 160 mil uteslutande pendling i ur och skur. Just nu ser den för djäklig ut efter slask och salt då jag har svårt att tvätta den så länge det är minusgrader.

Kärvande Shimano bromsok
Problem med kärvande kolvar i skivbromsar brukar bero på att en blandning av salt och smutsvatten som tränger in emellan kolv och ok vilket leder till att kolvarnas automatiska retur börjar falera, har samma problem med mina Shimanobromsar dock är dom 6 år gamla och har mestadels gått vinter i Stockholm, har till och med börjat läcka olja vid kolvarna märkte jag i går.
Förebyggande åtgärd är att regelbundet skölja av cykeln/bromsarna med helst varmt vatten och ibland plocka ur beläggen och torka rent i bromsoket.
I ditt fall så gör som du gjorde men försök att även smörja kolvarna med mineralolja och sedan massera kolvarna fram och tillbaka, rengör emellanåt kolven, kan ligga skit längre in som du kan få bort på detta sätt.

Kärvande Shimano bromsok
Det ska räcka att massera. Då täcks insidan av oket med en tunn hinna olja. Men utan att det blir kladdigt. Det och byte av all oljan ibland men en vinter ska den ju klara.

Kärvande Shimano bromsok
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack! En, säkert, puckad fråga, vad är
> mineralolja? Är det vanlig olja typ symaskinsolja
> eller?
Ja.
Även babyolja är mineralkolja, liksom växellådsolja och hydraulolja.
Men symaskinskolja/hushållsolja är väldigt bra olja för rengöring och finsmörjning där man egentligen inte kommer åt.

Kärvande Shimano bromsok
Tack så mycket, masserade kolvarna och smörjde även med siliconspray (hade ingen bromsolja) och nu verkar det lira igen. Happy to the rescue som vanligt!

Tillbaka
Topp