Kasettbyte - kedjebyte?

Andres56

Ny medlem
Kasettbyte - kedjebyte?
Jag har bytt kasett men inte kedja - den är relativt ny (kanske 50 mil).
Men det fungerar inte helt ok. När jag växlar till högre kugghjul fastnar den inte på "rätt ställe".
Det blir lite "oljud" från kransen.
Om jag däremot växlar till lägre kugghjul fungerar det ok.
Kedjan är 1/16 tum för lång över 12 tum. Enligt vad jag läst på annan plats (Fredrikshof) skall det inte vara
för långt. Kanske stämmer inte det enligt denna information:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/27727/28059#msg-28059
Skall jag ändå byta kedja? Eller är det fråga om en växelinställning?

Kasettbyte - kedjebyte?
Om man bara byter kassett så blir ju lite dålig "matchning" mellan kassett & kedja så att det blir lite småproblem med växlingen låter inte så konstigt.

Har du kört 50 mil så skulle jag inte bara byta kassetten, det är vanligare att man gör tvärtom, dvs bara byter kedja efter t ex 50 mil, men behåller den gamla kassetten till nästa kedjebyte.

Men först kan du testa att sträcka kedjan lite grann, bara vrid på "vajerspännaren" vid växelreglaget så att vajern sträcks, kom ihåg hur mycket du sträcker så att du kan backa tillbaka om det inte hjälper (förresten, med vissa nya shimanoväxlar blir det nog tvärtom, att du ska släppa på vajern istället, det gäller dom där fjädern i bakväxeln trycker kedjan inåt hjulet...). Men denna justering borde inte behövas bara pga kassettbytet

Funkar inte det så köp en ny kedja...

Kasettbyte - kedjebyte?
50mil kan va mycke beroende på kvalitet och hur skitig kassett & kedja varit innan.
kolla så kassetten inte sitter löst. Det kan låta konstigt ibland och inte alla taggmuttrar som följer med är perfekta.
växelföraren och trissorna kanske ska ses över.

Kasettbyte - kedjebyte?
Tack för svaren.
Om det inte framgått kan tillägga att jag bytte kasetten för att kunna trampa lättare uppför backarna.
Att kedjan inte har förlängts mer än 1/16 tum (se första inlägget) är tydligen ingen garanti för att
inte behöva byta kedja?

Tillbaka
Topp