Kassett och framdrevs fråga ang Scott scale 970?

nicjor

Aktiv medlem
Hej!
Hjälp med reservdelar till Scott scale 970 2014. Har deore komponenter. Men tycker det är ruskigt rörigt att hitta?

Behöver byta kassett, framdrev plus kedja. Har shimano deore delar

Kassett har jag hittat. Frågan är om jag kan gå från cs—hg50—10, 36 tänder till cs hg62—10 med 42 tänder ser att det finns Scott scale 970 2014 med fler tänder på kassetten. Vad ger fler tänder, mer utväxling lika med mer fart?

Framdrev på det största står det inget men har 42 tänder. Minsta drevet 24 AE , mellersta 32—24 , och det stora inget ( är 17 centimeter tvärs över). Det jag har letat fram är att det sitter en Shimano m522 Octalink ( på cykeln vevparti m521). Vet inte vilket framdrev jag ska?

Är det någon speciell kedja , Scott har använt tydligen lika kedjor beronde på land verkar det som. Kmc x10 och shimano hg54!. Spelar det roll eller kan man köpa en från Biltema för 50 kr?.

Angående däck måste man ha samma märke fram och bak, eller spelar det ingen större roll? Vad anser ni, förstår ju att det tekniskt går.

Inte lätt att vara sin egen mekaniker?
Tackar för svar

Senast ändrad:
Fler tänder på största kuggen på kassetten ger mindre fart. Mer tänder bak, lägre fart, mer tänder fram, mer fart.

Den där kassetten "borde" fungera. Jag kör 42 t på en xt bakväxel som inte var gjord för mer än typ 36, det finns en 10 delad som var gjord för 42 t bak, har jag för mig.

Du får skruva på b-skruven på bakväxeln, den drar växeln bakåt, så du får mer plats mellan översta pulleyn på bakväxeln och största kuggen bak. Du märker om avståndet är för litet genom att det blir ett "gnagande" starkt ljud när du växlar från 2 till 1an bak. Då ska du skruva in b-skruven ännu mer.

Kedja, du ska ha en som är för 10 delade system, kmc är bra, shimano är bra, jag skulle INTE köpa kedja på biltema.

Samma märke på däck fram och bak spelar nada roll. Du kanske hittar ett lite mer lättrullat däck från schwalble du vill ha bak, och ett mer med grepp från Maxxis. Det är bara tycke, smak och känsla.

Dreven är nog så dyra att köpa att det blir billigare att köpa ett helt nytt vevparti. Kanske ide att gå över till 2x10 eller kanske rentav 1*10?

Om du fortsätter att köra 3 klingor fram skall de fortsätta med 11-36T bak. Kolla på CS-M771-10 11-36T som är lätt och bra.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=15784

11-42T kassett använder man bara om man har 2 eller 1 klinga fram.

Dina klingor fram är 24 32 42.
Förmodar att det är bultcirkel 64 mm (lilla) och 104 (de två större). Leta vad som finns hos Bike24 för 3x10 växlar https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...=7&menu=1000,2,84&mid[931]=1&pgc[14740]=14743

Kedja. T.ex HG95 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=60620;menu=1000,2,83

Hej!
Är det svårt att ändra och gå över till 1*10? Tar man bort ena växelreglaget? Är det bara att sätta på ett framdrev? Och göra en växeljustering?
Med vänlig hälsning ,Nicklas

Senast ändrad:
hur många tänder du har på klingan fram, det beror lite på hur fort du ska cykla. Är det cykelvasa hojjande och du är stark, kanske 36, cyklar du stökig stig, ja, 30-32 skulle jag tro.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp