Kassett? Vad är tungt och vad är lätt?

Har tänkt köpa mig en ny grupp till mitt första landsvägsbygge. Sitter dock och funderar på vad jag ska beställa för kassett. Antar att det rekommenders med 12-X(23?) då man vill ha lite kraft kvar i branta stigningar. Men låt mig höra. Vad är "utväxlingen" för normala cyklister.

Jo, har iofs redan ett 53-39 vevparti. Så det är en av premisserna.

Här hemma är 12-23 "normalt", men om du åker söderut några hundra mil så passar säkert en 12-27 bättre med 39/53. Det beror helt och hållet på var du vill cykla alltså. Själv kör jag med en 12-25 som är en bra kompromiss, ihop med 34/50 vevparti funkar det även i riktiga bergpass.

/Leo

Kör nästan samma som Leo 12-25 bak och 36-50 fram. Det tar man sig uppför de branta backarna söderut som sagt. Körde 39-52 här hemma förut och det funkade okej men jag har låtit kompaktvevarna sitta kvar eftersom utväxlingarna blir så mycket mer användbara. Nu använder jag hela kassetten istället för att bara köra på den övre delen med stora fram eller den undre delen med lilla fram= kass kedjelinje. Men ska du behålla framdreven så bör du nog satsa på åtminståne 25, 39-25 är tungt nog om man är flera mil hemmifrån och har slut på energi i en lång uppförsbacke.

Det beror helt klart även på cyklisten, är du en bergsget på max 60kg och är pigg i benen samt har en lätt cykel klarar du dig långt på 39/53 x 12-23, men är du lite tyngre så kan t.ex. en 12-27 kassett vara bättre val.

/Leo

Jag väger inte alltför många kilo över 60. Och gillar ju berg. Det som finns här i norr iaf. Men tack så mycket. Har fått en liten mer överblick och tror det kommer sluta med en 12-25.

Tillbaka
Topp