Kassett verktyg eller inte?

Kanglou

Ny medlem
Tjena! Denna shimano XT kassette 11/36 sitter på en dr swiss fälg.För att få bort själva centrum grejen som nyper på axeln på fälgen behöver man då använda ett special verktyg för att lossa på den eller kan man försiktigt slå ut den?

Tänkte uppgradera till en praxis 11/40 kassette funkar denna centrum grej att flytta över?Någon som har erfarenhet av just detta?

Bilagor

• image.png
    image.png
    174.1 KB · Besök: 52
  • image.jpeg
    image.jpeg
    197.6 KB · Besök: 45
Ok,Då får jag fixa lite verktyg då!Tuvvärr kom bilderna i fel ordning men men.Hänger inte riktigt med på din sista fråga jofahjalm?

Nej du kan inte slå.

Du kan heller inte flytta någon centrumgrej från en shimano kasett till en praxis. Ingen aning om vad du menar, men Nä.

Om du tittar på min kassett (nedrebilden) så är det Ju en svart centrum styrning som jag kör igenom min 15mm hjulaxel för att få fast hjulet i ramen.Den vill jag ju kunna flytta över till ny kassetten annars blir ju centrumhålet för stort hänger du med marr?

Kanglou skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du tittar på min kassett (nedrebilden) så är
> det Ju en svart centrum styrning som jag kör
> igenom min 15mm hjulaxel för att få fast hjulet
> i ramen.Den vill jag ju kunna flytta över till ny
> kassetten annars blir ju centrumhålet för stort
> hänger du med marr?

Och nej det kommer inte att fungera.

Du får en med kasetten som passar. Passar kasetten bara på din body så passar också centrumskruven du får med.
De är olika beroende på minste drev storlek, samt anpassade för kassetten. Praxis ser inte alls standard ut så.

nadderf skrev:
-------------------------------------------------------
> Den svarta som du menar kommer sitta kvar när du
> drar av centrumskruven.

Ahhh ni pratar om den jäkeln. :p

Hmmm...

15 mm bakaxel? Inte 12 mm?

Den svarta "centrumgrejjen" sitter fast på axeln som sitter fast mellan navkroppens lager.
På axeln sitter en frihjusbody fast mot navkroppen (oftast, undantag finns).
På frihjulsbodyn sitter kassetten.

Man behöver inte ta ut axeln för att byta kassett.

Praxis centrumgrej?

Vill du byta kassett?

Om JA då använd kassettverktyg samt kedjepiska. Bildgoogla :)

Håll emot med kedjepiska och skruva bort låsringen med kasettverktyget.

När du tar bort kassetten kommer en frihjulsbody uppenbara sig. Det är nog den som är "svart centrumgrej".

Sätt dit ny kassett och dra fast låsningen. Klart

Reservation för alla sorters potentiella kompabilitetsproblem :)

Ahh nu ramlade poletten ner,Så klart kassetten sitter ju på "centrumgrejen"Ja då borde det ju inte vara något problem.

Tja 15mm kanske va att ta i borde kanske vara 12mm i bak det är en canyon Nerve 8.0 som hoj jag har men det kanske va 15mm till framhjulet skit samma ja då kanske man ska ge sig på att fixa detta då!Tack för inputs...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp