kassettahelvete!!

Chokdee

Ny medlem
kassettahelvete!!
Hej.

Ska byta kassett för första gången och rätt verktyg till trots så vill den inte röra sig en milimeter. Det finns väl bara ett sätt att byta kassett? med kedjepiska och kassettavdragare?

Bör jag äta mer gröt?

Nej men allvar jag har ju kollat instruktionsvideor och det går alltid lätt i dem så något fel är det. Glömmer jag bort någon enkel liten detalj? Någon som har något tips?

Det är ett Shimano CS-HG50 11-32drev på en cube ltd race cykel om det gör någon skillnad.

:(

kassettahelvete!!
Chokdee skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej.
>
> Ska byta kassett för första gången och rätt
> verktyg till trots så vill den inte röra sig en
> milimeter. Det finns väl bara ett sätt att byta
> kassett? med kedjepiska och kassettavdragare?
>
> Bör jag äta mer gröt?
>
> Nej men allvar jag har ju kollat
> instruktionsvideor och det går alltid lätt i dem
> så något fel är det. Glömmer jag bort någon
> enkel liten detalj? Någon som har något tips?

Vrid åt rätt håll, ta i mer.

>
> Det är ett Shimano CS-HG50 11-32drev på en cube
> ltd race cykel om det gör någon skillnad.
>
> :(

kassettahelvete!!
Ja; rätt håll, rätt kraft. Sätt fast verktyget för låsringen med QR om möjligt. Lägg gärna hjulet ner. Ta hjälp av däck/fälg för att hålla piskan stadigt. Ta i.

kassettahelvete!!
PappaG skrev:
> Sätt kassett verktyget i ett skruvstäd, sätt
> hjulet ovanpå och vrid med hjulet istället, då
> får du hävkraft som duger.

Nej, så tar man bort en frikrans..

ställ hjulet på marken, luta hjulet mot knäna, böj dig över, ta tag i piskan (som du lindat runt så stort kugg det går) håll piskan kl 10 om du tittar på dig själv framifrån, håll avdragararmen kl 9, dra isär verktygen... sorted..
har du cassetteverktyg med styrpinne är det bra, om inte kan du låsa fast den lite löst med snabbkopplingen så den inte slinter..

enkelt va?

kassettahelvete!!
Elda upp eländet med gasbrännare eller varmluftspistol. Funkade när jag hade liknande problem. Det kan nog vara bra att se över lagerinfettningen efter en sån manöver.

kassettahelvete!!
Gurra skrev:
> PappaG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sätt kassett verktyget i ett skruvstäd, sätt
> > hjulet ovanpå och vrid med hjulet istället,
> då
> > får du hävkraft som duger.
>
>
> Nej, så tar man bort en frikrans..

Det funkar faktiskt fint, men jag glömde att skriva att du måste hålla kedjepiskan genom hjulet med den ena handen och vrida med den andra. Att jag föredrar denna tekniken är att man med sin vikt kan pressa neråt på verktyget så det inte slinter.

kassettahelvete!!
Nu jävlar kom den av. Tack för alla tips. Handskar var bra att ha. Det som gjorde susen var också lite gammal hederlig hävstångseffekt. Monterade ner häcksaxen och satte ena handtaget runt kassettverktyget. Nu är man ju lite orolig att man förstört något när man fått våldta kassetten för att få av den. När jag nu satt på den nya kassetten känner man ett miniglapp. (normalt????) Kanske inte ens hade reagerat över det om jag inte letat efter det.

tack

Tillbaka
Topp