Kassetten hade fastnat

Mattssen

Medlem
Kassetten hade fastnat
Hej. När jag skulle i väg på en tur i mellandagarna, cykeln inte använd på typ 2 månader, så gick det bra att rulla cykeln men när jag hoppade på och skulle trampa satt kassetten fast. Fick ta ett ordentligt tag i dreven och vrida så lossade kassetten och det gick att cykla.
Så...
Nån som vet vad som hänt?
Tips för att slippa att det händer igen!
Fakta: Fälg med nav är Mavic Open Disc, växel 105 Di2, cykeln är årsmodell 2023

//Mats

Kassetten hade fastnat
Eftersom det gick att rulla cykeln, så var det inget fel på hjullagren eller frihjulet. Vred du på kassetten (bak) eller klingorna (fram) för att få det att släppa? Om klingorna, så gissar jag att vevlagret är problemet.

Kassetten hade fastnat
Hej. När jag skulle i väg på en tur i mellandagarna, cykeln inte använd på typ 2 månader, så gick det bra att rulla cykeln men när jag hoppade på och skulle trampa satt kassetten fast. Fick ta ett ordentligt tag i dreven och vrida så lossade kassetten och det gick att cykla.
Så...
Nån som vet vad som hänt?
Tips för att slippa att det händer igen!
Fakta: Fälg med nav är Mavic Open Disc, växel 105 Di2, cykeln är årsmodell 2023

//Mats
Då måste fett stelnat i frihjul lager eller blir fryst kondens Oregon lithium fett klarar minus grader.
1000000208.jpg

Kassetten hade fastnat
Kedjan var inga problem att röra. Får lyssna på Trim och plocka fram lite marina smörjmedel och en sprängskiss över frihjul och nav.
Tack så länge

Kassetten hade fastnat
Min ringa mening är att frihjulet ska vara rent, utan smörjning. Fjädrar behöver ingen smörjning och klackarna klarar sig utan.

Kassetten hade fastnat
Själva frihjulsmekanismen fungerade uppenbarligen eftersom cykeln kunde rullas fram. Återstår alltså lagren i bodyn. Tror det är svårt att få fullgod funktion utan att byta dessa lager. Passa på att känna på navets övriga lager.

Kassetten hade fastnat
Nej, frihjulsmekanismen ska torkas ren nån gång dådå, möjligen när man byter kassett eller så. Hm, olja så tunn som bara är möjligt!
Om kedjan fastnade, vilket jag misstänker, i bakväxeln, så går det fortfarande att rulla cykeln. Kanske hade du bråttom när du senast gick ifrån hojen. Och om du som beskriver det trampar hårt kom kanske kedjan rätt igen. Skulle nog, förutom Stumpys goda råd, kolla växelinställningarna och hur skitig och sleten kedjan är.

Kassetten hade fastnat
Roligt nog omtalades frihjulsmekanism i senaste Klassiker, som jag läste igår. "Vadå, är inte det en biltidning?" Jo, men de skulle renovera växellådan på en SAAB 96, och de bilarna hade frihjulsmekanism, för att de inte skulle gå för varma i nerförbackar, tror jag. Fjädrar, stift och tappar i ring(ar)
Samma visa där som i cykelbranschen: Koll och rengöring, ingen smörjning överhuvudtaget.

Kassetten hade fastnat
Roligt nog omtalades frihjulsmekanism i senaste Klassiker, som jag läste igår. "Vadå, är inte det en biltidning?" Jo, men de skulle renovera växellådan på en SAAB 96, och de bilarna hade frihjulsmekanism, för att de inte skulle gå för varma i nerförbackar, tror jag. Fjädrar, stift och tappar i ring(ar)
Samma visa där som i cykelbranschen: Koll och rengöring, ingen smörjning överhuvudtaget.
Menar du centrifugalkoppling?

Kassetten hade fastnat
SAAB 96, och de bilarna hade frihjulsmekanism, för att de inte skulle gå för varma i nerförbackar, tror jag.
Lite OT-kuriosa: Frihjulet på SAAB är en kvarleva från tiden med tvåtaktsmotor. För att inte motorn, som på en tvåtaktare får sin smörjning via bränslet, skulle skära ihop vid längre stunder av motorbroms utan gaspådrag så sattes ett frihjul in så att den gick på tomgång vid frihjulning.

Kassetten hade fastnat
Lite OT-kuriosa: Frihjulet på SAAB är en kvarleva från tiden med tvåtaktsmotor. För att inte motorn, som på en tvåtaktare får sin smörjning via bränslet, skulle skära ihop vid längre stunder av motorbroms utan gaspådrag så sattes ett frihjul in så att den gick på tomgång vid frihjulning.
Om vi fortfarande pratar centrifugalkoppling, vilket jag misstänker, är det inget ”frihjul” utan en koppling likt en trumbroms där backarna slungas ut mot trumman av ett ökat varvtal. Och där skall givetvis inte finnas någon form av smörjning mellan backar och trumma.
Fanns även på VeloSolex och Citroën 2CV, tex.

1735646040627.jpeg

Kassetten hade fastnat
Om vi fortfarande pratar centrifugalkoppling, vilket jag misstänker, är det inget ”frihjul” utan en koppling likt en trumbroms där backarna slungas ut mot trumman av ett ökat varvtal. Och där skall givetvis inte finnas någon form av smörjning mellan backar och trumma.

Visa bilaga 745139

Tjena!

Även på min Puch Maxi

Kassetten hade fastnat
centrifugalkoppling finns väl också på varje vespa och motsvarande.

frihjul i bilvärlden är ovanligt men förekommande. snålvargen lupo 3L har det liksom systermodellen audi a2 1,2 tdi.

i bakhuvudet surrar något om en honda??

min första bil hade iaf frihjul; en saab v4 med 90 hk original från fabriken. några hundra byggdes. skönt bottendrag men inget halleluja på topp.

när det gäller saab 99 lär frihjul ha funnits på de första modellerna.

Kassetten hade fastnat
Letat litet, men hittar inte min fördomsbild, hihi! Det är som sagt inte ofta man är där. Min fördom eller mitt minne av Campagnolons mekanism är att klackarna satt på insidan av navet, ditklämda och med liten sketfjäder innanför, och att det är de som tickar när du snurrar på bakhjulet; fjädrarna skjuter ut klackarna igen när axeln passerat. No lubrication required!

Edit: I princip mår de bättre ju högre de tickar. Jo, jag tackar!

Senast ändrad:
Kassetten hade fastnat
man vill ju inte onödigtvis sabba campa-ljudet;)

brukar ändå om jag sas är på plats smörja klackmekanismerna med finishline grön. tillräckligt motståndskraftigt för att bli kvar på plats, tillräckligt tunt för att inte sabba rörligheten.

Kassetten hade fastnat
Shimano verkar göra smörja som de säger är bättre än annan smörja för att smörja frihjul så det verkar som det smörjs en del i stugorna.

Kassetten hade fastnat

Visa bilaga 745139
I mitt inlägg finns inget som handlar om centrifugalkoppling, och det var inte heller tanken. Jag vet skillnaden mellan frihjul och centrifugalkoppling. Ville bara förtydliga varifrån SAABs frihjul härrör.

Kassetten hade fastnat
Saaledes red jeg uden mindste Uheld - senest paa sjællandska Veje - indtil Midten af August 1545 Kilometer (omtr. 206 danske Mil). Jeg, der forøvrigt har over 16 Aars Erfaring som Cyclist, mener mig altsaa berettiget til at have en Mening om Morrow-Frihjulsnavet og skal fornemlig fremhæve følgende Fortrin ved samme:
1) Rytteren er ikke mere en Slave af Pedalerne. Han formaar i langt højere Grad en forhen at udnytte sine Kræfter paa bedste Maade. Han behøver ikke at gøre én overflødig Bevægelse.
2) Kørslen er støt og sikker og Tempoet roligt, selv naar Hjulene løber en meget betydelig Fart. Frihjuls Ridtet ligner Flugten hos en stor og dygtig Flyver. Ligesom denne efter nogle faa kraftige Vingeslag holde inde og lader sig bære frem, saaledes træder Frihjuls-Rytteren nogle faa Gange og glider saa roligt videre, og under jævnt gunstige Forhold er et Traad nu og da nok til at vedligeholde Farten.
3) Et hidtil uanet Herredømme over Maskinen giver Morrow-Frihjulsnavet sin Rytter, idet - som bekendt - det ringeste Modtryk paa en af Pedalerne er nok til øjeblikkelig at lade Bremsen virke. Meden Frihjulsrytteren i Forvisningen herom roligt hvilende lader sig bære ned ad de stejleste Veje, følges han kun med Besvær af sine mindre velstillede - eller mindre fremsynede - til evindelig Trippen fordømte Kammerater.
Recensenten blir så nöjd och trygg, att han tar bort den onödiga, tunga frambromsen.
Källa: Tidning för Idrott, 1900, nr 49, sida 9.

Kassetten hade fastnat
En frihjulskoppling är mkt enkel att diagnosticera.
1. Börja med att montera av hjulet.
2. bänd och vrid med handkraft, kopplingen bakåt för avfärda lagerglapp.
3. Lyssna efter "klickande" ljud, som kan avslöja lagerfel.

Nästa steg: Demontera frihjulskopplingen.

Tillbaka
Topp