Kassetten lossnar

MikeTheMan

Ny medlem
Kassetten lossnar
Hej!

Befinner mig just nu i södra Turkiet och ska precis in i Syrien. Jag har fått problem med min kassett bak. Jag har en Shimano XT (CS-M770) kassett 9-delad. Häromdagen när jag cyklade fick jag in en grov ståltråd från ett lastbilsdäck i navet bak. Detta resulterade att kassetten blev lös, alltså att "muttern" som håller fast kassetten lossnade. Jag märkte inte att kassetten var lös förrän efter 2 dagar. Det i sin tur fick kassetten att glappa och slita lite på utskotten som sitter i navet. Utskotten sitter på det som går ut från navet och är där man för på kassetten och sedan spänner fast den. De finns där för att kassetten inte ska snurra antar jag. Jag har nu fått tag i verktyget som krävs för att spänna fast kassetten. Min fråga är nu om ni tror att det kommer att bli problem pga detta? Jag har spänt fast kassetten ordentligt och den rör sig inte, men jag är orolig att det ska strula senare. Jag har 1000 km kvar att cykla på denna turen och det är inte så lätt att få tag i delar i de länder jag ska in i nu, tror jag.

Orolig Mike

Kassetten lossnar
Om bodyn (utsticket antar jag du menar) verkar ok o kassetten sitter fast finns det inte så mkt annat att göra än att testa =)
Förhoppningsvis drog ståltråden bara upp låsbrickan till kassetten och inget mer. Ta med en kassett-avdragare (det som låser låsbrickan =) och kör e mitt råd om det ser ok o verkar funka annars =)

Kul med er som är ute o kör sådär =D
BIG CRED!

mvh.

Kassetten lossnar
jo, om du harfått feta hack in i bodyn så kan man slipa ner dess försiktigt men går kassetten på bra så dra åt lagom hårt o kör =)

mvh.

Kassetten lossnar
Hittar du en body (borde inte vara ett problem om du kör shimano) så köp och lägg i packningen. Fast jag tror inte att det kommer bli ett problem. De flesta shimanobodys ser ganska illa åtgågna ut men rullar på.

Kassetten lossnar
Hej, jag tackar så mycket för alla svar. Det verkar som om jag kan vara lugn och att det borde hålla. Jag får hålla ett öga på det och spänna om det behövs. Gänglåsning hade jag definitivt velat ha, men känns lite jobbigt att kommunicera det med dålig engelska och charader här i Turkiet :).

Tack igen, nu kan jag cykla lugnt
Mike

Tillbaka
Topp