Kattegattsleden nybörjare

Hej!
Jag och min sambo ska på cykelsemester för första gången i vårat liv. Vi är egentligen inte vana vid att cykla långt alls men vill göra detta till ett äventyr! Vi tänkte att vi ska cykla från Göteborg till Halmstad, eventuellt längre beroende på hur mycket vi känner för.
Dock så har jag funderingar på tältplatser? Vi skulle vilja tälta fritt, alltså inga campingplatser utan mer ute i naturen. Denna led, finns det några ställen att slå upp tält på? Eller är det typ naturreservat eller så runtomkring?
Uppskattar gärna tips!

Inflikare: jag har inte så bra koll på leden, men vägen längs Onsalahalvön är inte superkul. Det kan vara värt att gena från Särö direkt till Kungsbacka och lägga de milen längre söderut istället.
Sträckan Torekov-Ängelholm är väldigt fin.

Körde gbg - Halmstad på Kattegattleden tidigare i sommar med sambo och två barn i vagn. Vi sov hos vänner och hotell.
Det var för mig inte uppenbart var utmed leden jag skulle slått upp tält om jag inte ville sova på camping men några ställen skulle nog gå att hitta.
+1 på att Onsala halvön är sådär. Det visste jag egentligen men vi hade några vi skulle besöka nere i draget så vi körde dit ändå. Ffa starten på dag 2 var kass. 1.5mil innan man fick vända nedåt igen och dessutom på riktigt tråkig väg.

Körde gbg - Halmstad på Kattegattleden tidigare i sommar med sambo och två barn i vagn. Vi sov hos vänner och hotell.
Det var för mig inte uppenbart var utmed leden jag skulle slått upp tält om jag inte ville sova på camping men några ställen skulle nog gå att hitta.
+1 på att Onsala halvön är sådär. Det visste jag egentligen men vi hade några vi skulle besöka nere i draget så vi körde dit ändå. Ffa starten på dag 2 var kass. 1.5mil innan man fick vända nedåt igen och dessutom på riktigt tråkig väg.
Okej tack! Funderar på att cykla via Mölndal till Kungsbacka och sen ut på leden därifrån för att slippa Onsala trakterna. (När jag kollar vad Google Maps säger) :)

Biten från sisjön och söderut är fin så skippa inte den tycker jag. Onsaladelen kanske fick onödigt dålig kritik ovan. Men eftersom det är en tarm ut från den naturliga vägen behöver den liksom erbjuda något extra för att vara värt det tycker jag.
EDIT: Dvs kör leden till denna punkt.
Och sen nedför backen igen mot Kungsbacka. Det är cykelväg hela vägen in till stan.

Senast ändrad:
Ps jag har massor av mil innanför västen men min sambo cykelpendlar mest. Typ 6km och inte sen förra året. Hon tyckte 7mils dagarna blev väl långa men 5milsdagarna gick kalasbra. Både för henne och för barnen.

Hej!
Jag och min sambo ska på cykelsemester för första gången i vårat liv. Vi är egentligen inte vana vid att cykla långt alls men vill göra detta till ett äventyr! Vi tänkte att vi ska cykla från Göteborg till Halmstad, eventuellt längre beroende på hur mycket vi känner för.
Dock så har jag funderingar på tältplatser? Vi skulle vilja tälta fritt, alltså inga campingplatser utan mer ute i naturen. Denna led, finns det några ställen att slå upp tält på? Eller är det typ naturreservat eller så runtomkring?
Uppskattar gärna tips!

Hittat en del bra info på denna sida, ska själv också cykla Kattegattsleden nu i sommar. Får se om kroppen klarar det :)

kört de facto kattegattleden för många år sedan, innan den var uppmärkt, från göteborg ned till köpenhamn, och vistas sommartid i närheten av den.

träffade för några år sedan ett par med son på cyklar, bofasta från mallorca av alla ställen. och som hade flugit upp till göteborg för att cykla till berlin.

härligt att folk gör sig en sådan ansträngning för att besöka vårt land:)

Jag cyklade till Lerdiket hemifrån längs E6 1977.
Det gick utan några cykelvägar. Det är bara att trampa.
Numera avlastar motorvägen mycket av trafiken.

Nu blev jag med sugen, föräldrarna bor nästan vid vägs ände och även om de är riskgrupp kommer jag ju ha ett tält jag kan smälla upp i deras trädgård när jag väl är framme :)

Jag hade inte haft några större problem att åka gamla Varbergsvägen och fortsättningen på dem om jag kört själv och utan större packning. Har gjort det många gånger. Men för långsam njutcykling med barnvagn och ovana cyklister är det något HELT annat.
Då kommer cykelbanorna tidvis väldigt väl till pass.
Exvis förbi tjolöholms slott ungefär var det mycket jobbig trafik på "stora" vägen

Tillbaka
Topp