Kebnekaise t/r

Gunnar O.

Aktiv medlem
Kebnekaise t/r
Kebnekaise t/r

Idag kommer jag att starta min resa t/r Kebnekaise. Det är en tur som jag har funderat på att göra under en tid. När jag fick höra talas om Kropp Challange tyckte jag att det var lämpligt att slå till och förverkliga mina planer.

Här är lite information om Kropp Challange:

Kropp Challenge är en utmaning och ett äventyr för alla. Du kan starta hemifrån, oavsett var du bor, cykla till Sveriges högsta berg, klättra upp till toppen för att sedan ta dig ner och hemåt igen. Självklart kan du starta från Skinnarviksberget i Stockholm där Göran själv började den 16 oktober 1995. Du får självfallet också välja att cykla till och bestiga det högsta berget i något annat land, precis som Göran gjorde. Det viktiga är att du cyklar till berget, bär in din packning själv, tar dig hela vägen till toppen, tillbaks ner och sedan hem igen – allt av egen kraft.

Oavsett vilket berg du väljer och hur långt du cyklar så följer du i Göran Kropps fotspår – i tanke och vision. Alla kan, utifrån sina egna förutsättningar, visa och bevisa att det med egna krafter går att ta sig både långt och högt.

I första hand gör du äventyret för att utmana dig själv och för att ha ett mål att se fram emot. Du tränar och förbereder expeditionen, du genomför den och får uppleva stora delar av Sverige och vår fantastiska natur på ett sätt du kanske inte gjort tidigare, du får tid för egna tankar och funderingar längs vägen.

Dessutom bidrar du med ditt deltagande till Nepal då anmälningsgiften i Kropp Challenge oavkortat går till att stödja människor i Nepal och du fortsätter därigenom det arbete som Göran påbörjade när han engagerade sig i Wongchu Shepas skola i Chyangba redan 1997.

Här är min presentation på Kropp Challange hemsida.

'Jag är en man på 62 år som gillar långdistanscykling. Har bl.a cyklat: Solo, Race Across America 2012. Fem gånger Paris Brest Paris. Sverigetempot och många randonne-lopp i Sverige och Europa genom åren. En tanke jag haft i några år är just att cykla till och bestiga Kebnekaise. Kropp Challange gav mig en knuff i rätt riktning och gjorde att jag bestämde mig för att det nu var dags att förverkliga turen. Jag kommer att starta äventyret onsdag 6/7. Cyklar på min mtb från hemmet i Järvsö , kortaste vägen (107 mil) upp till Kebnekajse Fjällstation. Förhoppningsvis så tillåter vädret en toppbestigning dagen efter, så att jag sedan kan påbörja den lite längre cyklingen som jag planerat för hemfärden, genom den svenska fjällkedjan (135 mil).'

I eftermiddag rullar jag alltså iväg norrut. Maximalt elva dagar får det här äventyret ta och sedan är det tillbaks till jobbet igen.

Kebnekaise t/r
Hade Kropp levt hade han behövt göra en Gunnar O Challenge. Vet inte om han skulle klara det. Lycka till med utmaningen, hoppas du får bra förutsättningar för att nå toppen rätt dag och att du rapporterar äventyret i den mån det är möjligt. När jag var vid Keb behövde man ha med sig eller hyra grejer för sin egen säkerhet, tex hjälm och sele. Lycka till!

Kebnekaise t/r
Intressant!
Lägg gärna upp en bild av din färdigpackade cykel när du ger dig iväg :)
Vad har du för däck på vid en sådan här tur?

Kebnekaise t/r
Kul!
när jag var på Keb senast funderade jag på hur långt upp jag skulle kunna cykla om jag tog västra vägen.
Man får passa på innan de asfalterat den hela vägen upp.

Kebnekaise t/r
Hasse#7 sa:
Hade Kropp levt hade han behövt göra en Gunnar O Challenge. Vet inte om han skulle klara det. Lycka till med utmaningen, hoppas du får bra förutsättningar för att nå toppen rätt dag och att du rapporterar äventyret i den mån det är möjligt. När jag var vid Keb behövde man ha med sig eller hyra grejer för sin egen säkerhet, tex hjälm och sele. Lycka till!

Det beror vilken led du tar upp!

Kebnekaise t/r
+1, västra leden är en vandringsled, man behöver bara karta o kompass, vettiga kläder inkl skor och dricka och energitillskott.
F.ö. så behöver man inte ha med sig nånting man inte vill såvida man inte går med "guide" eller guide.

Konkret sa:
Hasse#7 sa:

Kebnekaise t/r
Adam K sa:
+1, västra leden är en vandringsled, man behöver bara karta o kompass, vettiga kläder inkl skor och dricka och energitillskott.
F.ö. så behöver man inte ha med sig nånting man inte vill såvida man inte går med "guide" eller guide.

[/quote]

Det är bra att ni rättar mig. Jag gick ju från Nikkaluokta till Fjällstationen med min dotter. När vi kom fram vände vi och gick tillbaka till Nikkaluokta. Jag såg bara att de hade selar och så på sig vid fjällstationen och att man kunde hyra. Jag har aldrig varit uppe på berget. Vi hade bara en dag tillgänglig totalt och använde den efter bästa förmåga.

Kebnekaise t/r
Jag blir lite imponerad om du cyklar hela vägen fram till fjällstationen från Nikkalukta med (gissningsvis) räser eller touringcykel.

Blir nog en fin tur och upplevelse om du har vädergudarna med dig. Låter dock som lite väl kort tilltagen tidplan.

Kebnekaise t/r
Pang på!? Som internetcyklist känner jag mig snuvad på förberedelserna. Inför en sådan här tur ska det ältas däck, lufttryck, rammaterial och utrustningslistor.

Detta även om cyklisten ifråga har cyklat RAAM eller PBP innan.

Ser fram emot liverapportering. God tur!

Kebnekaise t/r
WSMC sa:
ohellstrom sa:
Helvete. Det var inte alls bra att det här konceptet kom till min kännedom...

Du kan väl inte ha alltför långt till Danmarks högsta "berg"..??
Borde inte heller vara helt omöjligt att bestiga...:)

För all del... men nu hade jag ju redan lite planer om att cykla Jotunheimen Super Randonnee nästa år och som av en händelse går rutten upp till fjällstationen nedanför Galdhøpiggen....

Kebnekaise t/r
ohellstrom sa:
WSMC sa:
ohellstrom sa:

För all del... men nu hade jag ju redan lite planer om att cykla Jotunheimen Super Randonnee nästa år och som av en händelse går rutten upp till fjällstationen nedanför Galdhøpiggen....

I och med det så ökar ju svårighetsgraden/jobbighetsgraden avsevärt. Men låter som en trevlig tur...:)
Lyck till!

Kebnekaise t/r
ohellstrom sa:
WSMC sa:
ohellstrom sa:

Fniss!

Kebnekaise t/r
ohellstrom sa:
WSMC sa:
ohellstrom sa:

Ska du inte ändå upp dit om ett par veckor? Bara att packa cykeln och sticka upp nu så hinner du innan sverigetempot.

Kebnekaise t/r
knaper sa:
Ursækta min okunnighet, men cyklar man till Nikkaloukta eller ænda in till dær den riktiga stigningen børjar?

Till Nikkaloukta om man inte kör MTB, leden mellan Nikka och fjällstationen ser ut såhär på ett ungefär:

Nikkaluokta.JPG

Duolbagorni_small.jpg

Senast ändrad:
Kebnekaise t/r
Hasse#7 sa:

Tar man långa vägen funkar cykelskor och lycrakläder och cykelhjälm alldeles utmärkt gick inte o cykla så mycket dock blev mest bära cykeln.

Kebnekaise t/r
Där går starten.
image.jpeg

Otrevlig överraskning. 32 kilometer vägarbete med grov sten. Tur att man kör mtb.
image.jpeg

Cykelkompisen Dick Fredin bjuder på gofika vid midnatt i Birsta.
image.jpeg

Nattjobb.
image.jpeg

Hotellfrukost i Sollefteå sitter fint efter en blåsig natt på cykeln.Visa bilaga 302524

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    236.4 KB · Besök: 51
Kebnekaise t/r
Härligt! Tack för uppdateringen.
Har du ett GPs-spår att följa? Om jag fattar det rätt från det jag läser så kommer du ta denna vägen?

Capture.JPG

Önskar dig gynnsamma vindar och uppehållsväder.

Kebnekaise t/r
Jenny W sa:
Har du ett GPs-spår att följa? Om jag fattar det rätt från det jag läser så kommer du ta denna vägen?

Tack Jenny. Nej jag åker inlandet. Sollefteå-Lycksele-Arvidsjaur-kiruna.

Det är nog så långt ifrån gynnsamma vindar man kan komma just nu. Kryper fram på rakorna i 17 km/h. :-(

Kebnekaise t/r
Gunnar O. sa:
Jenny W sa:

Tack Jenny. Nej jag åker inlandet. Sollefteå-Lycksele-Arvidsjaur-kiruna.

Det är nog så långt ifrån gynnsamma vindar man kan komma just nu. Kryper fram på rakorna i 17 km/h. :-(

...och på MTB. Låter tungt. Kämpa på.

Kebnekaise t/r
AddeN sa:
Jag blir lite imponerad om du cyklar hela vägen fram till fjällstationen från Nikkalukta med (gissningsvis) räser eller touringcykel.

Blir nog en fin tur och upplevelse om du har vädergudarna med dig. Låter dock som lite väl kort tilltagen tidplan.

Jag cyklar på en mtb
Vädergudarna har nog glömt mig. Blåser en otrolig motvind.

Kebnekaise t/r
Kebnekaise t/r
Konkret sa:
Gunnar O. sa:
gabbeon sa:
Hur gjorde Göran Kropp på sin Himalayatripp? Cyklade han runt Östersjön eller är det ok att ta färja/tåg när det inte finns alternativ?

Den här skulle kunna bli ett fint långhelgsprojekt: https://goo.gl/maps/JLsoHJ83eNG2

Han tog färjan.
Dessutom 'fuskade' han lite på hemvägen. Flög från Kazakstan till Moskva.

Var det pga av att chlumska var med eller var det planerat så?

Tror att de inte fick visum i Sovjet och att kvinnor inte får cykla i Iran.

Kebnekaise t/r
Mm, jag har läst boken, kommer bara ihåg att folk blev galna och slängde sten mot Renata men aldrig att dom flög och körde hem från Moskva.

Hur går det för dig? Kommit långt?

Tillbaka
Topp