Kedja hamnar mellan framklingor

• Trådstartare Trådstartare hs
  • Start datum Start datum

hs

Medlem
Shimano 105 Sram x5 handtag.
Sram x5 framvxl hade Alltid problem lika nu men när 105 var ny så trög att vxl med pga stark fjäder nu börjar även den att hamna mellan klingor men inte Alltid utan bara ibland.
Vxl lägen ok justerade och vajer är i bra skick utan bristna korder på vajer.
Kan man ta isär vxl och ev böja på ut fjäder? misstänker att det beror på att fjäder börjar bli sliten.

Senast ändrad:
på vissa sram storklingor finns en ramp som motverkar detta.

lillklingan kan vanligen vändas åt två håll varav det ena ger större avstånd mellan kligorna.

Det där har jag också råkat ut för!
I mitt fall var det så enkelt att klingorna inte var ordentligt åtdragna.. det hade dessutom lossnat en av skruvarna. Efter att det var fixat så funkar det varje gång :)

Ev orsak? lite lösa men endast några får se om ok nu trodde att de satt bättre fast
Kollade att det var stål med magnet och satte på 12 nm och mkt större moment än man kunde tro 2 dm nyckel trodde jag var lagom åtdragna men då under 10 nm
Tid haft Al muttrar på dyrare cyklar och aldrig lossnat.
Får börja med gänglås borde istället rosta fast på vintern.
Men troligen rätt åtdragna muttrar från fabriken och ändå vxl ej Sram x5 som det var org riktigt även bytt bakvxl till x9

Senast ändrad:
Nu provat cykeln Ingen skillnad med åtdragna muttrar på om kedjan fastnar mellan klingor.

Litet ljud från vxl reglage när man spänner upp till största men släpper snabbt vid nedväxling och vxlföraren hamnar innanför innersta klingan.
Ska kolla frigång i höjdled vid nästa service enda troliga förklaring samt att man ev kör ner i hål och kedjan åker ner.
Det kan ju ske i viktiga lägen i tex uppför utan spd pedaler hinner man med att få fötter i marken.

Det låter som om framväxelvajern är för hårt spänd. Använd inte verktyg när du spänner den, utan bara god fingerkraft. Kolla också så framväxelns parallellogram/cage/styrskivor är precis i linje - ja, parallella! - med framkransarna. ...Eftersom jag är så skelögd är det senare ett rent h-sike för mig, hihi!

Tack för svar ska prova men eftersom det fungerar kanske 90 % ok men vej ju att man finjusterar läget på detta sätt.

Det är en feature på vissa sram vevpartier tyvärr, men 1/10 låter ju illa. På min CX hände det kanske 1 gång på 50 växlingar.
Jag bytte till singel på den cykeln.

Jag körde sista gången nästan bara på innersta pga lite förkylning,har ju ej räknat men iaf för ofta och när det sker är det inte bra.
På Racer med Ultrega och el vxl är detta fixat i mjukvaran perfekt vxl 100% och utan någon risk för få ont i fingrar som jag har ibland pga bilkrock kunde endast ha vxl som man vred på handtag något år.

Jag körde sista gången nästan bara på innersta pga lite förkylning,har ju ej räknat men iaf för ofta och när det sker är det inte bra.
På Racer med Ultrega och el vxl är detta fixat i mjukvaran perfekt vxl 100% och utan någon risk för få ont i fingrar som jag har ibland pga bilkrock kunde endast ha vxl som man vred på handtag något år.
Det har inte med framväxeln att göra. Vevpartiet är feldesignat. Kedjan skall inte kunna hamna mellan klingorna.

Modellen heter Truvative isoflow.
Ringt till en Bikester serv verkstad ska endast hända om man har ´fel´bakkrans förslaget var att byta krans till 8d och grövre kedja men ej alt pga blir för få vxl ok vid 3 d fram.
Så ev som du säger att fel avstånd då mellan klingor och att inget kommer att hjälpa mer än att ha alt uppsmörjt och rent!

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp