Kedja kom utan kvicklänk

Cykel_2

Medlem
Kedja kom utan kvicklänk
Så jag köpte en kedja online men i beskrivningen stod det att ”Quick link” skulle komma med.

Men när den kom så var det utan en av de där vanliga jag använt förr.

Istället har den liksom en riv but som ”sticker ut” i länken längst ut.

Är då meningen att man ska pressa denna in i kedjan med kedjeverktyget?
Eller hur går det till då?

Om det inte går kan jag bara använda vilken kvicklänk som helst på kedjan eller?

Bilagor

• 38D8015B-83D3-49CE-BA6C-C862D2ED9256.png
    38D8015B-83D3-49CE-BA6C-C862D2ED9256.png
    220.4 KB · Besök: 61
Kedja kom utan kvicklänk
Ja, du presser i niten med kedjeverktyget och masserar sedan den samlingen lite.
Var noga med att inte trycka niten för långt in i kedjan.
Alternativt trycker du ut nästa nit som håller de två ytteplåterna och använder en snabblänk.
( kedjan är väl för lång så du behöver korta den iaf.)

Kedja kom utan kvicklänk
Om du vill använda en quicklink så måste den vara för samma bredd eller antal växlar som kedjan den ska sitta på. För smal och du får stifflink eller inte kan låsa den. Eller för tjock så kommer det spöka varje gång den passerar kassetten

Kedja kom utan kvicklänk
Jag gillar inte kedjor med nit som ska pressas in. Mycket bättre då att slänga den och köra med en quick-link istället. Och precis som Mange säger, skaffa en länk som är gjord för rätt antal växlar.

Kedja kom utan kvicklänk
Shimanos 10-växlade kedjor kommer med en längre lös svart nit (de säljes inte med egen mästerlänk). I mitt fall händer sedan antingen ett av två sannolika möjliga utfall.

1. Jag trycker in niten och allt funkar bra fram till att kedjan har blivit sliten och slängs.
2. Något går fel och jag förstör den yttre halvlänken med niten under installationen. Då behöver jag plocka fram en tredjepartis mästerlänk och sluta kedjan med den.

I min praktik är chanserna att lyckas med nr 1 är ~50%. Kanske gör jag någonting fel.

Kedja kom utan kvicklänk
Ser ingen mening med dom här engångs-snabblänkarna. Kedjebrytaren måste ändå fram när man skall korta kedjan.
De finns för att man ibland vill bara plocka av kedjan, inte bara för att korta ner kedjans längd. Korta kedjan brukar, i alla fall jag, mest bara behöva göra en gång och det vid installationen.

Kedja kom utan kvicklänk
Jag återanvände en engångslänk från KMC och straffades med en tappad kedja, till min förvåning måste jag säga...

Drog du sönder länken?

Frågan är om återanvändning är orsaken. Jag har kört sönder två Sram engångslänkar, både bara monterat en gång. Quick-link är helt enkelt svagaste länken (jag har alltid reserv i ryggsäcken).

Kedja kom utan kvicklänk
Jag har aldrig någonsin haft ett kedjebrott. Så ännu ett skäl att fortsätta med nitade kedjor.
Det har inte jag heller även om alla kedjor numera är med lås. Vilket skulle bevisa att det är skitsamma vad man använder.

Helt apropå hittade jag i bra att ha-lådan 5 st kedjenitar till 7-8 delat och två stycken till 9-delat om nån vill ha dom. Shimano.

Kedja kom utan kvicklänk
Drog du sönder länken?

Frågan är om återanvändning är orsaken. Jag har kört sönder två Sram engångslänkar, både bara monterat en gång. Quick-link är helt enkelt svagaste länken (jag har alltid reserv i ryggsäcken).
Hade samma erfarenhet, även mer: jag har varit med när båda mästerlänkar och vanliga länkar som spruckit under färden.

Visst har en mästerlänk begränsad livslängd som korrelerar med kedjans slitage. Jag flyttar aldrig den från en gammal kedja till en ny kedja.

Kedja kom utan kvicklänk
Jag har aldrig någonsin haft ett kedjebrott. Så ännu ett skäl att fortsätta med nitade kedjor.

Men då kör du kanske ingen MTB? Jag har aldrig kört sönder en kedja på en lvgcykel och inte varit med när det hände någon annan heller. På MTB har jag ofta sett kedjebrott. Små drev fram på en brant backe där man står på pedalarna ger stora krafter.

Kedja kom utan kvicklänk
Hade samma erfarenhet, även mer: jag har varit med när båda mästerlänkar och vanliga länkar som spruckit under färden.

Visst har en mästerlänk begränsad livslängd som korrelerar med kedjans slitage. Jag flyttar aldrig den från en gammal kedja till en ny kedja.

Att flytta en till en ny kedja är en dålig ide. Men jag menade att en quick-link är redan svagaste länken när allt är nytt.

Kedja kom utan kvicklänk
Men då kör du kanske ingen MTB? Jag har aldrig kört sönder en kedja på en lvgcykel och inte varit med när det hände någon annan heller. På MTB har jag ofta sett kedjebrott. Små drev fram på en brant backe där man står på pedalarna ger stora krafter.
Fast MTB verkar i mångt och mycket om att misshandla cyklar så långt det går 😁 Inga trådar nämnd inga trådar glömd…
Även touringcyklars kedjor utsätts för stora krafter med tunga laster uppför branta berg i låga växlar, där hör man (jag iaf) inte tal om brustna kedjor. Men de förekommer ju säkert där med.

Kedja kom utan kvicklänk
Att flytta en till en ny kedja är en dålig ide. Men jag menade att en quick-link är redan svagaste länken när allt är nytt.
Samma gäller låsniten tror jag. Även om man tror att ha tryckt in den ordentligt och att niten verkar sitta jämnt och fint. Intryckningen är ju manuell process och den har så mycket variation, det är tiden som brukar bevisa/motbevisa hur det verkligen gick.

Kedja kom utan kvicklänk
Fast MTB verkar i mångt och mycket om att misshandla cyklar så långt det går 😁 Inga trådar nämnd inga trådar glömd…
Även touringcyklars kedjor utsätts för stora krafter med tunga laster uppför branta berg i låga växlar, där hör man (jag iaf) inte tal om brustna kedjor. Men de förekommer ju säkert där med.

Ja, men man trampar mycket mer jämnt med touringcyklar. Med MTB på t.ex. hällar kommer man (jag) ofta till punkter där man måste använda allt kraft man har för att undvika att stanna.

Kedja kom utan kvicklänk
Samma gäller låsniten tror jag. Även om man tror att ha tryckt in den ordentligt och att niten verkar sitta jämnt och fint. Intryckningen är ju manuell process och den har så mycket variation, det är tiden som brukar bevisa/motbevisa hur det verkligen gick.

Ja, jag känner mig alltid lite nervös när jag trycker i en nit. Jag har aldrig haft problem, men då har jag bara cyklat lvg och relativt snäll stig med nitade kedjor.

Kedja kom utan kvicklänk
På MTB har jag ofta sett kedjebrott.
Även proffs har detta inspelade på kameran. Alltså att ha ett kedjebrott är inte något omöjligt för vare sig proffs eller oss lekmän.

Just igår hade Wyn Masters tappat kedjan under tävlingen bara två svänger före mållinjen:

Senast ändrad:
Kedja kom utan kvicklänk
Drog du sönder länken?

Nej, den bara gick upp i ett väldigt skakigt parti (tror jag, hittade aldrig länken men det var ingen direkt kraft på kedjan, gissar att länken trycktes ihop och gick upp)

Kedja kom utan kvicklänk
Nej, den bara gick upp i ett väldigt skakigt parti (tror jag, hittade aldrig länken men det var ingen direkt kraft på kedjan, gissar att länken trycktes ihop och gick upp)

Det var ungefär så jag menade. Nu minns jag inte precis vad hände med mina, men vanligtvis släpper en nit från en sida och böjs både länkar.

Kedja kom utan kvicklänk
Ja, jag känner mig alltid lite nervös när jag trycker i en nit. Jag har aldrig haft problem, men då har jag bara cyklat lvg och relativt snäll stig med nitade kedjor.
Med en bra cykelkedjenittvingochutdragare känns det i fingrarna när niten sitter rätt, motståndet släpper just då. För att sen återkomma när den drivits för långt.

Kedja kom utan kvicklänk
Med en bra cykelkedjenittvingochutdragare känns det i fingrarna när niten sitter rätt, motståndet släpper just då. För att sen återkomma när den drivits för långt.

Ja, jag har fått det rätt varje gång. Och med lite massage roterar det fritt. Men fortfarande är jag lite nervös när jag drar åt. Där får jag tankarna kring vad skulle kunna går fel om den lilla niten skulle lossna när man cyklar (även om det har aldrig hänt mig).

Kedja kom utan kvicklänk
Ja, jag har fått det rätt varje gång. Och med lite massage roterar det fritt. Men fortfarande är jag lite nervös när jag drar åt. Där får jag tankarna kring vad skulle kunna går fel om den lilla niten skulle lossna när man cyklar (även om det har aldrig hänt mig).
Är du inte nervös för de övriga 111/113/xx (valfritt antal) nitar i kedjan?

Tillbaka
Topp