Kedja som fastnar mellan lilla klingan och ramen

Erikan

Medlem
Hey!
Har börjat få problem med att min kedja faller av framdreven, ibland stora klingan och ibland lilla, och då fastnar mellan lilla klingan och ramen. För att sedan få ut kedjan igen har jag för det mesta tvingats använda en del våld, vilket känns osmakligt då kolfiberramen verkar ta stryk. Det händer bara i låg hastighet, oftast när jag ska stiga av cykeln. Vad kan felet bero på?
IMG_2519.JPG

På andra bilden här kan man se skavet som börjar uppstå pga detta.
IMG_2520.JPG

dina framklingor har visst slitage av tändernas sidor. inte så mycket i längsriktningen, inte heller när det gäller kassetten. men en kassettrenovering och ny kedja kan eventuellt stå på dagordningen

i sidled spetsiga tänder på framklingorna är en feature för att underlätta växlingar, men slitage gör att det ökar med tiden, och tänkbart mer när man kör ogynnsam kedjelinje. i det läget hoppar den dessutom lättare av. särskilt kan det hända vid belastad uppväxling som gärna ger en snärt i kedjan och lyfter av den.

problemet minskar med välsmord drivlina och om bakväxeln spänner upp ordentligt, dvs fjädern är stark och lederna till kedjespännaren välsmorda. testa gärna att böja fram den med kedjan på lilia-lilla; det skall gå lätt och smidigt hela vägen fram och tillbaka.

framväxeln och dess justering kan också vara värd en påtitt. den skall ligga helt nära kedjans vänstra sida när kedjan ligger på stora-stora.

Kanske är bilden som luras men jag tycker att framväxeln ser ut att peka rätt mycket inåt-bakåt samt att den sitter onödigt högt. Kanske är även stoppskruvarna halvkonstigt ställda? Som flera andra har föreslagit - börja med att justera in den / kontrollera att den är justerad.

Ett bra sätt att minska risken för kedjetapp är att montera en kedjestyrare,
det ser ut som om din ram har runda rör och då borde en sådan här fungera
412QgYhQENL._SY355_.jpg
s-l1200.jpg

Deda hundtand
(men den säljs även av många andra och under andra namn)

Det finns även varianter som monteras i framväxelfästet, bra ffa om ramen inte har runt rör
s-l1600.webp

Det skall även finnas varianter med dubbla kedjestyrararmar, dvs en kedjestyrare även på utsidan
Ser ut typ så här
Sentinel-CX-Gravel-bike-13-3-e1504919785248-225x300.jpg

https://wickwerks.com/products/sentinel-dual-sided-chain-catcher/

Men för att de skall fungera så behöver förstås både inre och yttre armen justera korrekt.

Deda hundtand har jag på flera av mina cyklar och jag har aldrig haft problem med kedjetapp på ngn av dem.

Ja, fast om det är när man stannar....eller förresten testa att sluta trampa med hög fart. Det lär ju visa om det är frihjul eller inte.

de där grunkorna håkan förevisar är till för att slippa att kedjan kilar fast sig alternativt slirar runt innanför lilla klingan. vackert så, och klart värdefull funktion.

att ha ett extra stöd utanför när man har framväxel tillför inte så mycket. möjligen om veven är olyckligt konstruerad så att kedjan skulle kunna kila fast sig även där.

annars om kedjan hoppar av utåt är framväxeln ett utmärkt sätt att återföra den medan man fortfarande rullar, med bistånd av veven. gjort på en sekund.

har man singelklinga och bakväxel som stressar kedjelinjer är dubbelt stöd en no-brainer.

Tusen tack för alla tips! Precis, sitter det en kedjestyrare på plats, men den bör nog ses över så det gör sitt jobb! Ska nog även kika så framväxeln är justerad korrekt i höjd/sidled, har innan haft problem att den legat emot kedjan så fokuserade bara på att lösa det när jag var där och pillade senast.

eftersom kedjan kilar fast sig mellan klingorna är en felkälla att överväga felvänd lillklinga.

edit; eller inte. det var visst innanför lilla klingan....

Senast ändrad:
Jag har varianten som fästs i framväxeln på racer. Den är ingen garanti för tappad kedja och chainsuck men bidrar till ett helvete att få upp kedjan i fält när det väl har hänt.

Nyckeln är en korrekt justerad framväxel. Det är ändlägesskruvarna som måste justeras rätt.

Jag har varianten som fästs i framväxeln på racer. Den är ingen garanti för tappad kedja och chainsuck men bidrar till ett helvete att få upp kedjan i fält när det väl har hänt.
.
har man inte problemet att kedjan kilar fast sig när den hamnat innanför kan det vara bättre att ta bort stödgrunkan. hamnar kedjan då (inte alltför ofta) innanför är det problemfritt att återföra den.

för det mesta funkar det att göra detta medan man fortfarande är på rull, med hjälp av framväxeln. lika smidigt och lätt som när kedjan hamnat utanför stora klingan är det dock inte.

har man inte problemet att kedjan kilar fast sig när den hamnat innanför kan det vara bättre att ta bort stödgrunkan. hamnar kedjan då (inte alltför ofta) innanför är det problemfritt att återföra den.

för det mesta funkar det att göra detta medan man fortfarande är på rull, med hjälp av framväxeln. lika smidigt och lätt som när kedjan hamnat utanför stora klingan är det dock inte.
Tanken har slagit mig. På andra cyklar går det att plocka upp kedjan med växeln, såvida den inte har hunnit kila sig mellan ram och lillklinga

Det lär vara stoppskruven som är felinställd. Buren eller parallellogrammet ska förstås inte ligga mer än ett par mm innanför kedjan, när den ligger på lilla klingan fram. L-skruven är det du ska labba med i så fall. Skruva in den max, och lossa sedan kanske två varv. Prova, och ett mekställ gör det lättare att prova förstås.
Möjligen är vajern för hårt dragen, (använd bara handkraft), men man börjar i rätt ände.

Edit: https://www.mantel.com/se/blog/justera-vaxeln hjälper.

Hur ser det ut med kjedjan på plats . Samma sak hände mig med feljusterad bakväxel. Min växlade bra,men det måttet var fel.

Bilagor

• Screenshot_20240708_221055_Snapchat.jpg
    Screenshot_20240708_221055_Snapchat.jpg
    276.2 KB · Besök: 61
Tillbaka
Topp