Kedjan dras med upp på framdrevet

krip

Aktiv medlem
Misär hela vägen till jobbet idag. Hade bytt kedja i helgen och haft isär hela bakväxeln med krans mm och gjort rent. Nu när jag cyklade till jobbet så fastnar kedjan på framdrevet och följer med upp runt och så blir det stop. Bak funkar det kanon men det är just fram som det krånglar. Det inträffar när jag belastar kedjan men om jag kör på en låg växel med hög kadens funkar det bra. Tänkte först att det var för lite olja på kedjan och att den inte löpte som den skulle så jag stannade efter en stund och la på mer olja. Detta hjälpte in utan nu misstänker jag att det är bakbromsen som är problemet. Får känslan av att kedjan inte löper igenom så enkelt som den borde och att det då blir "för mycket kedja" mellan framdrevet och bakväxeln.

Någon som har råkat ut för detta tidigare? Eller har något bra förslag på vad det kan vara?

Med 98% sannolikhet är ditt framdrev utslitet.

Mätte du hur sliten den gamla kedjan var? Om slitaget hade gått för långt sliter den ner både klingor och kassett.

Senast ändrad:
Framdrevet kan vara lite slitet men frågan är om det är helt utslitet efter bara 300mil? Det är ett ståldrev så det borde ju klara mer kan man tycka.

Jag fettade in trissorna bak innan jag satte ihop dem. Det var kanske inte så smart, borde kanske bara droppat någon droppe olja i trissorna. Funderar på om de löper trögt pga. fettet. Är lite inne på att ta loss trissorna på lunchen och ta bort fettet och lägga på en droppe olja istället.

Jag tror inte det. Känns som att kedjan börjar vibrera i sidled när jag trycker på vilket såklart kan orsakas av många saker men det känns som det blir för mycket kedja och då börjar kedjan vibrera och då dras den upp där fram. Aldrig varit med om något liknande.

Blir kanske till att beställa ett nytt framdrev eller byta till det lite större jag har liggande. Tur man har en Bullitt också så man kan köra den så länge nu när det är så fint väder ute :)

krip sa:
Framdrevet kan vara lite slitet men frågan är om det är helt utslitet efter bara 300mil? Det är ett ståldrev så det borde ju klara mer kan man tycka.

Jag fettade in trissorna bak innan jag satte ihop dem. Det var kanske inte så smart, borde kanske bara droppat någon droppe olja i trissorna. Funderar på om de löper trögt pga. fettet. Är lite inne på att ta loss trissorna på lunchen och ta bort fettet och lägga på en droppe olja istället.

Klingans miltal är inte så intressant som hur slitna kedjor den gått med.

Tror fortfarande på sliten klinga.

Vad är det för vev? Tredelat, tvådelat? Singel? Vad är det för storlek på det minsta?

mikipedia_ sa:
Vad har baktrissorna med att kedjan klättrar på klingan fram??

Jag tänker att om kedjan inte löper som den skall bak så hinner inte kedjan mata igenom växeln bak vilket leder till att det blir för mycket kedja mellan framdrev och bakväxel.

Är din framklinga symmetrisk, så kan du vända den och få ut många mil till på den oslitna "baksidan" av kuggarna.
I vintras råkade jag ut för chainsuck på samma sätt som du beskriver efter ett kedjebyte. Min cykel hade också gått 300 mil. Min framklinga gick att vända, och efter det att jag vände den har det funkat bra (50 mil hittills).

Andreas T sa:
Är din framklinga symmetrisk, så kan du vända den och få ut många mil till på den oslitna "baksidan" av kuggarna.
I vintras råkade jag ut för chainsuck på samma sätt som du beskriver efter ett kedjebyte. Min cykel hade också gått 300 mil. Min framklinga gick att vända, och efter det att jag vände den har det funkat bra (50 mil hittills).

Ja den är symmetrisk så jag skall absolut testa att vända på den när jag kommer hem! Tack för tipset!

Klen fjäder i cagen
Sliten klinga
För lång kedja (leder till sämre spänning)
Ny kedja (på sliten klinga)
Smutsig kedja
Dåligt smord kedja
Kedja smord med segt kladd

Leder till chainsuck.

byt framklinga ska du se de funkar garanterat kass klinga om du får chainsuck 300 mil säger igentligen inte mycke e de slarvat med underhåll o man haft en hård belastning kan en klinga va slut efter 100 mil.....

Tack för alla tips! Funkade bra att vända på framklingan! Såg att de inte var så dyra så jag kommer nog köpa på mig någon eller några stycken så man har hemma när det väl börjar krångla.

Tillbaka
Topp