Kedjan glider av vid belastning + tips om nya delar (White GX Pro)

carfly

Medlem
Tja

Kan börja med att säga att jag är till stor del nybörjare när det gäller cykelmek, men learning by doing right :)

Köpte en White GX Pro från XXL för 3-4 år sedan som jag använt till jobbpendling samt, ja, överallt annars också. Bor mitt i en stad så det blir inga jättelånga sträckor, men lite här och där.

Nyligen har kedjan börjat hoppa när jag lägger mer än "en viss" tyngd på trampan. Jag vet inte exakt vad det beror på, men gissar på att antingen börjar framdrevet bli slut, eller så är kasetten och "armen" där back inte i linje med varandra? Jag har problem med både det större och det mindre framdrevet, så min gissning är att det är någonting med kassetten och/eller armen att göra (verkar osannolikt att båda framdrev ska bli slut samtidigt).

Framdrevet börjar lika de hajfenor som innebär att det är dags att byta, eller? Tycker att jag sett cyklar med betydligt slitnare drev (vilket dock inte betyder att de funkar bra)

---

Gällande nya delar att byta till när dagen kommer - har ni tips på butiker samt vilka delar att byta till får ni mer än gärna tips (framdrev, kasett, kedja).

Frågade en cykelmekaniker på XXL för ett tag sedan om de sålde stålklingor då jag antar att dreven mestadels är i aluminium (?) eftersom de verkar slitas rätt fort, men han sade att det är "tungt" och att det typ inte finns. Konstigt tänkte jag, då det nog skulle hålla längre och inte väga så många gram extra.

Framdrevet är ett shimano tiagra 10s 54-34 mk, resten är i "samma serie" antar jag (men kan leta efter beteckning om det behövs). Borde jag skaffa samma igen, eller finns det något annat bättre/mer prisvärt att skruva på?

Bifogar lite bilder nedan (ja, jag vet att det är lite rostigt på sina håll - har precis sköljt av cykeln för att ta in den i lägenheten och inte lagt på någon ny olja så det blir lite ytrost snabbt)

Bilagor

• 405505631_321130584205790_6858158552703771004_n.jpg
    405505631_321130584205790_6858158552703771004_n.jpg
    201.3 KB · Besök: 253
  • 403412925_388326203537162_1498582083706431170_n.jpg
    403412925_388326203537162_1498582083706431170_n.jpg
    193.9 KB · Besök: 227
  • 405972824_1866293367100993_4813527910901224317_n.jpg
    405972824_1866293367100993_4813527910901224317_n.jpg
    198.6 KB · Besök: 223
Tja

Kan börja med att säga att jag är till stor del nybörjare när det gäller cykelmek, men learning by doing right :)

Köpte en White GX Pro från XXL för 3-4 år sedan som jag använt till jobbpendling samt, ja, överallt annars också. Bor mitt i en stad så det blir inga jättelånga sträckor, men lite här och där.

Nyligen har kedjan börjat hoppa när jag lägger mer än "en viss" tyngd på trampan. Jag vet inte exakt vad det beror på, men gissar på att antingen börjar framdrevet bli slut, eller så är kasetten och "armen" där back inte i linje med varandra? Jag har problem med både det större och det mindre framdrevet, så min gissning är att det är någonting med kassetten och/eller armen att göra (verkar osannolikt att båda framdrev ska bli slut samtidigt).

Framdrevet börjar lika de hajfenor som innebär att det är dags att byta, eller? Tycker att jag sett cyklar med betydligt slitnare drev (vilket dock inte betyder att de funkar bra)

---

Gällande nya delar att byta till när dagen kommer - har ni tips på butiker samt vilka delar att byta till får ni mer än gärna tips (framdrev, kasett, kedja).

Frågade en cykelmekaniker på XXL för ett tag sedan om de sålde stålklingor då jag antar att dreven mestadels är i aluminium (?) eftersom de verkar slitas rätt fort, men han sade att det är "tungt" och att det typ inte finns. Konstigt tänkte jag, då det nog skulle hålla längre och inte väga så många gram extra.

Framdrevet är ett shimano tiagra 10s 54-34 mk, resten är i "samma serie" antar jag (men kan leta efter beteckning om det behövs). Borde jag skaffa samma igen, eller finns det något annat bättre/mer prisvärt att skruva på?

Bifogar lite bilder nedan (ja, jag vet att det är lite rostigt på sina håll - har precis sköljt av cykeln för att ta in den i lägenheten och inte lagt på någon ny olja så det blir lite ytrost snabbt)
Framklingan på tiagra är stål. byter man kedja i tid så håller klingorna och kassetten mycket längre. Finns kedjemätare för att mäta slitaget och bedömma när det behövs bytas.

Det ser ju rejält ingrott ut, kedjan lär vara sliten om den inte bytts på de här åren. Som ovanstående tipsar om behöver du köpa ett verktyg för att mäta slitage på kedjan och det är la lika bra att köpa en kedja samtidigt för den ska bytas förr eller senare oavsett.

Det vore väl ändå konstigt om inte kassetten också är sliten om drev och kedja är totalt slut. Dreven är i alla fall. 3-4 års pendling med samma paket borde rendera en premie av något slag.

Det där med framklingor kan vara konstigt prisat, ibland är det billigare att köpa hela vevpartiet med klingor än att köpa lösa klingor. (eller så är det jag som varit dålig på att leta priser...:) För övrigt så tycker jag att det alltid är värt att byta kedja och kassett samtidigt om man gör det själv och det inte är findelar för en förmögenhet. Blir garanterat bra funktion.

Jag tycker bike24 och bike discount har bästa priserna praktiskt taget jämt. Frakten är knappast supersnabb men det är la en bra idé att bunkra slitdelar t ex kassett, kedja och bromsbelägg.

Framklingan på tiagra är stål. byter man kedja i tid så håller klingorna och kassetten mycket längre. Finns kedjemätare för att mäta slitaget och bedömma när det behövs bytas.
Jaså? Okej, bra det då :) aluminium sade snubben på XXL men då hade den tagit slut mycket snabbare

Kedjan borde jag ha bytt minst en gång redan, absolut. När jag köper nytt drev etc. ska jag köpa på mig ett gäng kedjor så att jag har att byta med.

Någon kedjemätare du föredrar framför någon annan?

Det ser ju rejält ingrott ut, kedjan lär vara sliten om den inte bytts på de här åren. Som ovanstående tipsar om behöver du köpa ett verktyg för att mäta slitage på kedjan och det är la lika bra att köpa en kedja samtidigt för den ska bytas förr eller senare oavsett.
Yes, ska köpa på mig ett gäng kedjor och byta snabbare nästa gång. Allting detta är original. Har varit hyfsat duktig på att göra rent och smörja (notera att jag har gjort en övergripande rengöring då med spray och duk och inte pillat bort minsta lilla lerkorn, men det har nog hjälpt en del).

Har du något tips på favoritkedjemätare?

Det vore väl ändå konstigt om inte kassetten också är sliten om drev och kedja är totalt slut. Dreven är i alla fall. 3-4 års pendling med samma paket borde rendera en premie av något slag.

Ja, funderade på att lägga på en ny kedje först men om dreven är slut så känns det som slöseri då det kommer slitna ned kedjan fort.

Jag har inte pendlat så långt, så vad jag gjort på 3-4 år är kanske vad någon gör på ett år (:

Menar du att kassetten ser slut ut också? Kan ta fler bilder om det hjälper, vet inte riktigt hur jag ska bedöma dess status

Ja, funderade på att lägga på en ny kedje först men om dreven är slut så känns det som slöseri då det kommer slitna ned kedjan fort.

Jag har inte pendlat så långt, så vad jag gjort på 3-4 år är kanske vad någon gör på ett år (:

Menar du att kassetten ser slut ut också? Kan ta fler bilder om det hjälper, vet inte riktigt hur jag ska bedöma dess status
Om drevet är så slitet som det ser ut måste kassetten också vara det. En kassett håller åtminstone några kedjors livslängd ( om kedjan sköts och smörjas någorlunda regelbundet) och drevet några kassetters livslängd. I normalfallet ?

Byt till 1x, tycker du verkar ha slitit mest på större dreven (lite ovanligt?) så du skulle nog klara dig på ett drev fram, nånstans mellan 50/34. Mindre delar att rengöra och slits mycket mindre.

Det där med framklingor kan vara konstigt prisat, ibland är det billigare att köpa hela vevpartiet med klingor än att köpa lösa klingor. (eller så är det jag som varit dålig på att leta priser...:) För övrigt så tycker jag att det alltid är värt att byta kedja och kassett samtidigt om man gör det själv och det inte är findelar för en förmögenhet. Blir garanterat bra funktion.
Kollade runt snabbt och det finns en antydan till det :) dock lite svårt för mig som icke-insatt att förstå om vad alla beteckningar är och om de passar ihop etc.

Har du tips så skriv gärna här eller skicka DM :)

Varför slits det mycket mindre?
Dålig svenska från min sida där - slits inte lika snabbt är bättre. Men, även lite mindre då du inte hoppar ner/upp.

Iaf min erfarenhet av kuggar på pendlare är att dom blir sjukt hajtandiga, och inte bara åt ena hållet, utan jävligt skarpa.

Jag tycker bike24 och bike discount har bästa priserna praktiskt taget jämt. Frakten är knappast supersnabb men det är la en bra idé att bunkra slitdelar t ex kassett, kedja och bromsbelägg.
Tack för tips på butiker

Har du tips på delar så skicka gärna DM eller skriv här :) tänkte att jag letar upp vad det kostar att ersätta samma delar som finns på nu, och sedan letar alterantiv och vad de kan tänkas kosta. För mig är dock tålighet mer prio än att spara 50 g vikt (samt vad det kostar såklart).

Dålig svenska från min sida där - slits inte lika snabbt är bättre. Men, även lite mindre då du inte hoppar ner/upp.

Iaf min erfarenhet av kuggar på pendlare är att dom blir sjukt hajtandiga, och inte bara åt ena hållet, utan jävligt skarpa.
Ok, jag gissar egentligen tvärt om, om man faktiskt använder de två dreven fram så har man möjlighet att sprida slitaget både på klingor och kassett, och man kan ha bättre kedjelinje, och man behöver inte extremt små drev för de tyngsta växlarna osv... Nu är jag en gammal räv som tycker tvådelat är optimalt i många lägen och jag vet att jag är ganska ensam ;-)

Håller med övriga. Allt kommer att vara dags att byta, om storklingan ser ut som den gör.
Kanske är så att TS skulle köra 53/39 from istället. Framväxeln verkar redan vara inställd för det. :)
Sedan ser bakväxeln ut att vara något krökt inåt. Eventuellt har cykeln lagts mot drivsidan. Eller så är det bara bilden som ger sken av det. Växelörat behöver annars riktas/bytas.

måttligt och för en gångs skull ganska jämnt slitage på kassetten, dock tillräckligt för att behöva bytas. eller renoveras:)

stora klingan fram är bortom hjälp och måste bytas.

1x drivlinor sliter som regel ut kassetten snabbare, dels iom att man kör på mindre drev på kassetten, dels blir hoppen mellan växlarna större, vilket medför att slitaget fördelas på färre drev kring det arbetsområde man vanligast använder, vid cykling sas rakt fram.

slitdelar till 1x är betydligt dyrare. och växelomfånget minskar oftast. det sistnämnda dock inte så viktigt för de flesta.

Senast ändrad:
Tack för tips på butiker

Har du tips på delar så skicka gärna DM eller skriv här :) tänkte att jag letar upp vad det kostar att ersätta samma delar som finns på nu, och sedan letar alterantiv och vad de kan tänkas kosta. För mig är dock tålighet mer prio än att spara 50 g vikt (samt vad det kostar såklart).
Tråla även K&S här. Det är inte klokt vad folk gör sig av med. Och garanterat lägre priser än någon tysk. Och är de inte det finns det andra som säljer.

Senast ändrad:
Tack för tips på butiker

Byt stora framklingan till något annat än original Tiagra, verkar vara i ovanligt mjuk aluminium i dem. Helst stål men tror inte det är så lätt att hitta.

Nyligen har kedjan börjat hoppa när jag lägger mer än "en viss" tyngd på trampan.
Som flera andra redan har skrivit:
Efter 3-4 år behöver slitdelarna bytas och om du hade bytt åtminstone kedjan tidigare hade du antagligen inte haft lika slitna delar som nu.

Bifogar lite bilder nedan
På bilderna ser det ut som du har slitit mest på stora drevet fram liksom på de största kassett klingorna, du har alltså haft kedjan diagonalt.
Det ökar slitaget och förkortar livslängden på slitdelarna

Framklingan på tiagra är stål.
Var hittar du den infon?
För hos Shimano hittar åtminstone inte jag ngn materialinfo om FC-4700 inte heller i sprängskissen
Men hos Bike24 står det att de är i alu (+ mer)
"Material: 34/36 Zähne: Aluminium
48 Zähne: Aluminium, Kunstharz (Resin)
50/52 Zähne: Aluminium, glasfaserverstärkter Kunststoff (GFRP)
"

byter man kedja i tid så håller klingorna och kassetten mycket längre.
+1

Finns kedjemätare för att mäta slitaget och bedömma när det behövs bytas.
Det är enkelt att mäta kedjeslitaget med en tumstock/stålskala (tumgraderad!)
Men den som ändå vill köpa en speciell kedjeslitmätare bör välja en modell som mäter slitaget på rätt sätt, läs mer här

Tror du utan risk kan byta kedjan först, och endast därefter börja hålla koll på slitaget.

Håller med övriga. Allt kommer att vara dags att byta, om storklingan ser ut som den gör.
Kanske är så att TS skulle köra 53/39 from istället. Framväxeln verkar redan vara inställd för det. :)
Sedan ser bakväxeln ut att vara något krökt inåt. Eventuellt har cykeln lagts mot drivsidan. Eller så är det bara bilden som ger sken av det. Växelörat behöver annars riktas/bytas.
Vad blir skillnaden av att ha några piggar till på varje drev? Trögare växel? Tycker att den högsta jag har är lite för lätt, så det skulle inte vara något fel. Antar att det är ett givet avstånd per "tand", så att fler ger en större diameter och större motstånd (om de sitter fram).

Det stämmer att jag dragit i backen med cykeln, rätt nyligen faktiskt där högerknä fick smaka så in i h*vete (dåligt plogat). Framstyret blev lite krökt också, har dock inte sett något på växeln? Bifogar några bilder till på lägsta och högsta växeln (samt avståndet mellan kedjan och ekrarna vid lägsta växeln.

Tycker dock att den ser ut att sitta rakt.

Bilagor

• 410548745_370682152106902_1824866055471579853_n.jpg
    410548745_370682152106902_1824866055471579853_n.jpg
    187.4 KB · Besök: 68
  • 405311328_1393338308259240_3906165424759674177_n.jpg
    405311328_1393338308259240_3906165424759674177_n.jpg
    195.6 KB · Besök: 73
  • 410443863_722024513314079_3488586630370999721_n.jpg
    410443863_722024513314079_3488586630370999721_n.jpg
    158.2 KB · Besök: 70
Som flera andra redan har skrivit:
Efter 3-4 år behöver slitdelarna bytas och om du hade bytt åtminstone kedjan tidigare hade du antagligen inte haft lika slitna delar som nu.

På bilderna ser det ut som du har slitit mest på stora drevet fram liksom på de största kassett klingorna, du har alltså haft kedjan diagonalt.
Det ökar slitaget och förkortar livslängden på slitdelarna

Var hittar du den infon?
För hos Shimano hittar åtminstone inte jag ngn materialinfo om FC-4700 inte heller i sprängskissen
Men hos Bike24 står det att de är i alu (+ mer)
"Material: 34/36 Zähne: Aluminium
48 Zähne: Aluminium, Kunstharz (Resin)
50/52 Zähne: Aluminium, glasfaserverstärkter Kunststoff (GFRP)
"

+1

Det är enkelt att mäta kedjeslitaget med en tumstock/stålskala (tumgraderad!)
Men den som ändå vill köpa en speciell kedjeslitmätare bör välja en modell som mäter slitaget på rätt sätt, läs mer här

Japp, kedjan ska bytas mycket tidigare nästa gång. Promise.

Hur kan man ha kedjan annorlunda? Det låter åtminstone som att man kan ha det när du skriver så?

Provade med en magnet på framdrevet, det är inte magnetiskt så inte stål åtminstone. Antar aluminium då med tanke på vad du också hittade.

Tack för tipse på slitagemätare.

Tror du utan risk kan byta kedjan först, och endast därefter börja hålla koll på slitaget.
Jag har haft problem med att kedjan hoppar förbi tänder, alternativt av hela drevet, när jag lägger lite belastning på den. Tror du att det bara har med kedjan att göra, eller kommer samma sak hända även med en ny kedja?

Trodde först att det var bakväxeln som strulade, men den ser ut att sitta rakt (se bilder ovan). Då kan det bara vara dreven eller kedjan kvar som är problemet, eller :?

Blev många inlägg nu, men varit väldigt fast i jobbet senaste dagarna + lite sjukdom...

Jag skulle gärna köpa något bättre än Tiagra om det finns något prisvärt. Ska kolla lite, men är så oinsatt i dagsläget så jag kanske kör på samma delar ändå som tidigare om ingen kommer med ett annat tips.

Risken är väl bara att jag köper fel delar om jag gör det för snabbt :/ annrs får jag vänta till julledigheten och läsa på lite

Vad blir skillnaden av att ha några piggar till på varje drev? Trögare växel? Tycker att den högsta jag har är lite för lätt, så det skulle inte vara något fel. Antar att det är ett givet avstånd per "tand", så att fler ger en större diameter och större motstånd (om de sitter fram).
Fler tänder på dreven fram ger tyngre utväxling. Färre drev bak ger tyngre utväxling.
Tiagra 10s finns med 52/36. Vill man ha 53/39 får man nog kolla på ett annat vevparti. Eller så vänjer du dig helt enkelt med att hålla en högra kadens.
Det stämmer att jag dragit i backen med cykeln, rätt nyligen faktiskt där högerknä fick smaka så in i h*vete (dåligt plogat). Framstyret blev lite krökt också, har dock inte sett något på växeln? Bifogar några bilder till på lägsta och högsta växeln (samt avståndet mellan kedjan och ekrarna vid lägsta växeln.

Tycker dock att den ser ut att sitta rakt.
Det är svårt att se på bilderna, men den första kan antyda att bakväxeln lutar något in mot ekrarna.

Jag har haft problem med att kedjan hoppar förbi tänder, alternativt av hela drevet, när jag lägger lite belastning på den. Tror du att det bara har med kedjan att göra, eller kommer samma sak hända även med en ny kedja?

Trodde först att det var bakväxeln som strulade, men den ser ut att sitta rakt (se bilder ovan). Då kan det bara vara dreven eller kedjan kvar som är problemet, eller :?
Troligtvis kommer kedjan kugga över ännu mer med ny kedja om du inte byter kassetten med. Med det slitaget hade jag bytt framklingor med

Hur kan man ha kedjan annorlunda? Det låter åtminstone som att man kan ha det när du skriver så?
Jag kanske uttryckte mig otydligt, men du bör inte ha kedjan som det ser ut på bilden nedan
crosschain.jpg

Ser inte kedjan diagonal ut både i Fig.1 och Fig.2?
Du bör om möjligt även undvika de 2-3 längst ut enl Fig.1 och då förstås motsv längst in enl Fig.2
Ok?

ja ytterlägena är inte optimala. moderna smala något glappiga kedjor tolererar dock en dålig kedjelinje bättre än det var förr. vill man ha en särskilt samarbetsvillig kedja fundera på wipperman connex. en smörig känsla och silkeslena växlingar väntar.

en olägenhet i ytterlägena som jag ser det är att kedjan gnider mot sidorna av bakdrevens och framklingornas tänder. det ger upphov till oljud, och sämre verkningsgrad här och nu.

och om man kör så vanemässigt efterhand ett sidoslitage av tänderna. det innebär i sin tur ökad risk för att kedjan skall hoppa vid belastning, särskilt belastade växlingar.

there is a hole in my bucket....

Tillbaka
Topp