Kedjan glider av vid belastning + tips om nya delar (White GX Pro)

carfly

Medlem
Tja

Kan börja med att säga att jag är till stor del nybörjare när det gäller cykelmek, men learning by doing right :)

Köpte en White GX Pro från XXL för 3-4 år sedan som jag använt till jobbpendling samt, ja, överallt annars också. Bor mitt i en stad så det blir inga jättelånga sträckor, men lite här och där.

Nyligen har kedjan börjat hoppa när jag lägger mer än "en viss" tyngd på trampan. Jag vet inte exakt vad det beror på, men gissar på att antingen börjar framdrevet bli slut, eller så är kasetten och "armen" där back inte i linje med varandra? Jag har problem med både det större och det mindre framdrevet, så min gissning är att det är någonting med kassetten och/eller armen att göra (verkar osannolikt att båda framdrev ska bli slut samtidigt).

Framdrevet börjar lika de hajfenor som innebär att det är dags att byta, eller? Tycker att jag sett cyklar med betydligt slitnare drev (vilket dock inte betyder att de funkar bra)

---

Gällande nya delar att byta till när dagen kommer - har ni tips på butiker samt vilka delar att byta till får ni mer än gärna tips (framdrev, kasett, kedja).

Frågade en cykelmekaniker på XXL för ett tag sedan om de sålde stålklingor då jag antar att dreven mestadels är i aluminium (?) eftersom de verkar slitas rätt fort, men han sade att det är "tungt" och att det typ inte finns. Konstigt tänkte jag, då det nog skulle hålla längre och inte väga så många gram extra.

Framdrevet är ett shimano tiagra 10s 54-34 mk, resten är i "samma serie" antar jag (men kan leta efter beteckning om det behövs). Borde jag skaffa samma igen, eller finns det något annat bättre/mer prisvärt att skruva på?

Bifogar lite bilder nedan (ja, jag vet att det är lite rostigt på sina håll - har precis sköljt av cykeln för att ta in den i lägenheten och inte lagt på någon ny olja så det blir lite ytrost snabbt)

Bilagor

• 405505631_321130584205790_6858158552703771004_n.jpg