Kedjan hamnar bakom kassetten - vad kan det va?

Hej,

Jag har en cykel från decathlon som jag har haft problem med nu en stund, ibland när jag växlar ner till längsta växeln så smäller det till och kedjan hoppar av och trasslar in sig bakom kassetten, man får rycka och dra för att få loss den igen, ibland behöver man plocka av hjulet för att lyckas med detta. Jag lämnade in cykeln för jag misstänkte att det var att växlarna behövde justeras. På verkstaden så bytte dom kedja, kassett och sa att dom ställde in växlarna. Problemet kvarstår efter jag fått tillbaka den från verkstaden, igår kväll var jag ute och cyklade igen när det small till rejält, och kedjan hoppade av dels framdrevet men även som tidigare att den hoppade över kassetten och snurrade fast sig bakom, misstänkte att växelföraren fick en rejäl smäll av detta då den står rakt upp nu.
Beror detta på att växlarna är feljusterade? eller är det växelföraren bak som är slut? Det är en shimano Tourney.

tack på förhand

Det finns två skruv på baksidan av bakväxeln som bestämmer hur mycket backväxeln kan röra sig åt höger och åt vänster. Det var en (eller båda) av de som behövde justeras och antagligen butiken inte har gjort. Det finns bra instruktioner på nätet. Men nu verkar du har fått flera problem.

Hur gammal är cykeln? Behövdes kedjan och kassetten verkligen bytas?

Hej,

Jag har en cykel från decathlon som jag har haft problem med nu en stund, ibland när jag växlar ner till längsta växeln så smäller det till och kedjan hoppar av och trasslar in sig bakom kassetten, man får rycka och dra för att få loss den igen, ibland behöver man plocka av hjulet för att lyckas med detta. Jag lämnade in cykeln för jag misstänkte att det var att växlarna behövde justeras. På verkstaden så bytte dom kedja, kassett och sa att dom ställde in växlarna. Problemet kvarstår efter jag fått tillbaka den från verkstaden, igår kväll var jag ute och cyklade igen när det small till rejält, och kedjan hoppade av dels framdrevet men även som tidigare att den hoppade över kassetten och snurrade fast sig bakom, misstänkte att växelföraren fick en rejäl smäll av detta då den står rakt upp nu.
Beror detta på att växlarna är feljusterade? eller är det växelföraren bak som är slut? Det är en shimano Tourney.

tack på förhand
Om det är ett fel som kvarstår efter ett betalt verkstadsbesök, så borde du åka tillbaka dit och reklamera arbetet, och be att dom åtgärdar växlingsfelet utan kostnad. Och att mekanikern kanske till och med provcyklar ute på gatan och inte bara snurrar i ett mekställ, för att säkerställa att felet blir avhjälpt till 100%.

Ja, om den funkar lika illa (eller t.o.m. sämre) efter verkstadsbesök kan man ge verkstaden en chans att göra jobbet rätt. Skulle de misslyckas på nytt gör man nog bäst i att hålla sin cykel borta från den verkstaden.

Jo, om ingen berättat det; kör aldrig med kedjan maximalt korsat, dvs stora drevet fram och stora bak. Gäller även lilla/lilla.
Det sliter i onödan och det händer även att kedjan hoppar av åt något håll, helst fram.
cross-chain.webp

Tillbaka
Topp