Kedjan hoppade med lackskav som följd

Alex_85

Aktiv medlem
Hej.
Behöver lite input då kedjan hoppade när jag gick från stora till lilla klingan idag påväg till jobbet och det resulterade i mycket lackskav.
Cykeln är 1 månad gammal, kan jag begära nåt av min lbs? Cyklat sedan barnsben och aldrig varit med om något liknande.

Även på proffsens hojjar, med proffsmekar, hoppar kedjan fram, ibland. Väldigt sällan, men det händer.
Så, det är bara att vänja sig. Det kan dessutom förvärrras av hur du trampar, hur vägen ser ut.
Så, det är en kombination av bra justerat och kunnig pilot.

Klart att kedjor hoppar det händer ju titt som tätt fast jag har då inte varit med om att kedjan satt sig så illa nån gång, det är förövrigt en Trek x-caliber 9 med slx

Raggamuffin sa:
Ett par hundra tusen och en ny cykel är väl det minsta. Detta faller ju helt på dem.
En offentlig ursäkt i våra större morgontidningar vore ju oxå på sin plats.
Kanske lite övermaga, med dock en fin gest, vore "-Käre Alex_85. Vi är så hemskt ledsna och lovar att..." på bästa reklamtid på TV4 och TV6.

Alex_85 sa:
Klart att kedjor hoppar det händer ju titt som tätt fast jag har då inte varit med om att kedjan satt sig så illa nån gång, det är förövrigt en Trek x-caliber 9 med slx
Att kejan sätter sig illa kan du inte kräva något för. Jag har till och med, på landsväg, när kejdan hoppat utanför stora, så fick jag "knutar" på kedjan, öglor. Hade jag trampat då hade bakväxeln och kanske ramen gått också.
Det vanliga är jag att växla tillbaka lite, jag kör campa, har många lägen, trampa upp den igen, nu stannade jag av någon anledning, tur det.

Det är möjligen tillverkaren av ramen som kanske ska tänka på sånt här? På min lvg hoj sitter det en chain catcher på insidan, så kedjan inte ska kunna hamna hur fel som helst.

Kanske skulle börjat med en bild, är ett fint jack i alut med.
20180824_224138.jpg

Stervelo sa:
Alex_85 sa:
Att kejan sätter sig illa kan du inte kräva något för. Jag har till och med, på landsväg, när kejdan hoppat utanför stora, så fick jag "knutar" på kedjan, öglor. Hade jag trampat då hade bakväxeln och kanske ramen gått också.
Det vanliga är jag att växla tillbaka lite, jag kör campa, har många lägen, trampa upp den igen, nu stannade jag av någon anledning, tur det.

Det är möjligen tillverkaren av ramen som kanske ska tänka på sånt här? På min lvg hoj sitter det en chain catcher på insidan, så kedjan inte ska kunna hamna hur fel som helst.

Det typiska är väl att kedjan hoppar ovanifrån så man bara kan hänga på den igen fast här var det undersidan som kilade fast sig istället.

Du har fått chainsuck.
Det är något helt annat. Det händer det med.
På min gamla FS, som har kolfibersving sitter det ett aluskydd där,
Det kan hända med flera klingor fram och mer på heldämpade hojjar, tror jag.

Det händer mer med slitna drev än med nya prylar. Smutsig och grisig kedja är en av huvudingredienserna och det har du.

Så, den där får nog ta på dig själv lite gran. Håll det lite rent och smort så är det mindre risk för sånt där.

Senast ändrad:
Stervelo sa:
Du har fått chainsuck.

Det händer mer med slitna drev än med nya prylar. Smutsig och grisig kedja är en av huvudingredienserna och det har du.

Så, den där får nog ta på dig själv lite gran. Håll det lite rent och smort så är det mindre risk för sånt där.
Hur ofta ska det smörjas egentligen, tvättar och smörjer drivlinan efter 13-14 mil ungefär(5 dagar).

Jag hade en beggad cx förra vintern som gått 600mil den tvättade jag och smorde var tredje vecka när det var som slaskigast och där hoppade aldrig kedjan(105 grupp så 2-delad den med)

Jag får väl inse att jag jag hade alldeles för höga förväntningar på en ny cykel om det här är acceptabelt.

Jag råkade ut för exakt samma problem med min förra cykel som då var helt ny, kedjan fastnade på exakt samma sätt. Det berodde på framväxeln inte var rätt justerad/monterad.

kolan sa:
Jag råkade ut för exakt samma problem med min förra cykel som då var helt ny, kedjan fastnade på exakt samma sätt. Det berodde på framväxeln inte var rätt justerad/monterad.

Menar du: Jag kollade inte om framväxeln var rätt justerad/monterad?

GurraG sa:
kolan sa:

Menar du: Jag kollade inte om framväxeln var rätt justerad/monterad?
Är inte det en av huvudanledningarna till att ge ett högre pris hos lbs, att "veta" att cykeln är korrekt justerad/monterad så man slipper den huvudvärken

Alex_85 sa:
Jag får väl inse att jag jag hade alldeles för höga förväntningar på en ny cykel om det här är acceptabelt.
Men herre gud, shit happens & det blir ju fler märke, det är en MTB!

Sen undrar jag vad du smörjer med? Det hänger ju srora tjärklumpar i framväxeln!! Smörjan ska va inne i kedjan & smörja rullarna, inte utanpå & samla en massa skit!

Senast ändrad:
Börne sa:
Alex_85 sa:
Men herre gud, shit happens & det blir ju fler märke, det är en MTB!

Sen undrar jag vad du smörjer med? Det hänger ju srora tjärklumpar i framväxeln!! Smörjan ska va inne i kedjan & smörja rullarna, inte utanpå & samla en massa skit!

Inte den blekaste, köpte en dyr torr olja som trek handlarn rekommenderade för mitt användningsområde men jag smörjer altltid länk för länk utan att blaska på och är dessutom rätt nogrann med att torka bort allt överflödigt från kedjan, fråga bossen här hemma vad hon tycker om mina rengörningssessioner, ultimatumet har ju varit på tapeten ett par gånger.

Alex_85 sa:
marr sa:
Alex_85 sa:
Kanske skulle börjat med en bild, är ett fint jack i alut med.

1månad gammal? Ser ut att vara smuts från ett par år.

Par år, rolig du är eller så cyklar du för lite. Jag tvättar och smörjer på helgerna så det är 5 dagars smuts och damm från lite grusväg men mestadels asfalt i bra väder.

Fräscht.

Den där sörjan kan mycket väl skapa havoc även med en rätt justerad växel.

Screenshot_20180825-041736_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Jag har en hel del skador från kedja och annat på min cyclepro ultralite. Är det för sent att ta tag i det? Köpte den helt på rek från lbs. Internet fanns knappt då så jag var helt i händerna på banditerna.

Stervelo sa:
Du har fått chainsuck.

Plus ett. Underhåll är för övrigt a och o.

Det var två muffins som satt i en ugn...……………………………………………………………………………………..

Den där (kedje-)smörjan borde du reklamera. Det är ju slitmärken både på klinga och drev (efter vad det ser ut på bilden).

TS... Börja med att ta bort kedjan & tvätta rent den ordentligt & låt all skit lösas upp! Tvätta rent framklingorna & framväxeln, hur kassetten & bakväxeln ser ut kan jag bara drömma om men antar den är rätt svinig den också... gör rent!

Sedan smörjer du med lämpligt wetlube eller drylube, själv föredrar jag Squirtlube som är vaxbaserat då drivlinan håller sig ren, torka av överflöd så ska det inte bli som på din bild där det hänger klumpar med skit! Du skriver att du torkar bort överflöd men dina bilder säger nåt annat då det glänser av skitig oljeklet överallt som gör allt den kan för att mala ner din drivlina!

Min drivlina har gått 250 mil med bara Squirt & den ser inte ut som din om man säger så!

Tillbaka
Topp