Kedjan hoppar av...

Azrael

Medlem
Kedjan hoppar av...
Hej!

Jag har en MTB med slicks som jag bara använder till att cykla i stan med (mest till jobbet). Inför årets säsong passade jag på att montera av framväxeln och de två mindre klingorna fram (jag flyttade den stora till mellanläget på vevpartiet).

Jag misstänkte att jag kunde få vissa problem med kedjan men inte trodde jag att det skulle bli såhär! Fanskapet hoppade av inte mindre än tre gånger på väg till jobbet idag och två gånger på väg hem. Varje gång blev jag dessutom nesligt omkörd...

Måste jag skaffa en sån där grej som sitter på downhillcyklar eller finns det något annat bra trix för att lösa detta? Skulle det kunna hjälpa att byta bakväxel? Jag har ju sett folk på stan som kör med en klinga fram?

vänligen

Kedjan hoppar av...
Har du kvar växelfunktionen? du kan ju alltid ta bort de om du har de(wiern,reglaget mm).Sedan låser du växeln med de skruvarna som sitter på växeln(övre delen ,2st).När du har "låst" den i rätta läget så kan du även sänka ner den en bit till antar jag?,så den kommer närmare drevet.Då fungerar den nästan exakt som en övre kedjestyrare. Hoppas de löser sig//Niklas

obs:hoppas du fattar vad jag menar:D

Kedjan hoppar av...
Nej jag har tagit bort reglage, vajrar och växelförare också :) Jag antar att jag kan sätta tillbaks växelföraren och låsa den, men hur snyggt blir det? Jag är så otroligt nöjd med hur det ser ut nu...

Kedjan hoppar av...
Den stora klingan har växlingsramper, vilket gör det lättare för kedjan att åka av. Köp en specifik klinga avsedd för enbart enklingsanvändande, det hjälper säkert iaf en del.

Tillbaka
Topp