Kedjan hoppar fram

supreeme

Aktiv medlem
Kedjan hoppar fram
Har fått oroande problem med racern.
Här om veckan hade jag den inne och bytte kedja, kassett samt växelvajrar. Nu har kedjejäveln hoppat av två gånger från framdrevet. Båda gångerna har det inträffat i ca 45-50km/h när jag ställt mig upp för att spurta lite, läs tryckt på max. Den kliver alltså av utåt på stora drevet fram. Efter första gången hade jag den inne igen och justerade framväxeln, ifall det vajern redan hunnit töja sig, men sen hände det igen. Känns inte som att det borde vara framväxeln som är problemet, det är ju inte så att jag håller på och växlar i de hastigheterna.
Den finns kanske en antydan till en minimal skevhet på stora klingan fram, det måste väl vara boven eller?

Kedjan hoppar fram
Normalt sett så slits ju kedjedreven mindre än kassett & kedja, men om du verkligen kört "för länge" på det gamla paketet kan det vara så illa att du måste byta drev fram också. BTW om vajern till framväxeln töjt sig så borde väl inte kedjeföraren flyttas utåt utan inåt (dvs du får kedjeskrap om du ligger på stora/lilla).

Kedjan hoppar fram
Det är väl bara att justera ställskruven något så att främre kedjestyraren kommer in 1-1½mm när den ligger på stora?

Dreven brukar överleva 3-5 kedjor om man är ordentlig. :)

Kedjan hoppar fram
Jag hade liknande problem. Framväxeln puttar av kedjan när man trycker på fullt på tung växel, och jag tror att problemet kan bero på en kombination av:
* starka ben
* flexig ram
* instälning framväxel
* ev skev framklinga

Kedjan hoppar fram
Jag förutsätter att min LBS kan justera framväxeln rätt.. Sen när det hände igen igår så blev jag lite nervös. Främre klingan fick ok på servicen av dem, tror det är tredje kedjan/kassetten som åker på nu. Underhåll är inte mitt största intresse, uppskattar att hojjen gått ca 7-800 mil.

Men det knakar lite i ramen när man laddar fullt, fast så stark är jag nog inte, men ganska tung.. Vevlagret är också bytt och pedalerna är infettade så jag tror inte det är dem som knakar. Får väl be dem sätta på en ny storklinga å prova, händer det igen får jag väl kasta cykeln och köpa ny :)

Kedjan hoppar fram
Min LBS fick aldrig ordning på mitt problem (att kedjan hoppade vid max igångdrag på tung växel) utan trodde helt enkelt att ramen var för flexig vilket gjorde att vevpartiet rör sig för mycket.

Stor skillnad på olika ramar. När jag kör trainer med "problemramen" (en ful-kines) så rör sig vevpartiet flera cm i sidled när jag kör tunga lågkadens-intervaller, men på min Canyon Aeroad så flexar den mycket mindre.

Kedjan hoppar fram
Hmm, jo jag funderade faktiskt på det i vintras.. Nog rör det sig allt nere vevklagret, men tänkte att det ju också kan vara mitt bakhjul som gör att det kan tillåtas flexa lite..

Kedjan hoppar fram
Rapport:
Eftersom problemet inträffat efter vevlagerbytet så skulle de prova att montera en lite bredare spacer på drivsidan. Kedjelinjen mellan storklingan fram och minsta drevet bak var lite sned (bredare bak), förmodligen därför kedjan hoppat. Dock skulle vevlagren vara lika breda så det verkar skumt..
Tur att man inte skyltspurtar på Vättern :)

Kedjan hoppar fram
Fast är det inte normalt att minsta drevet bak är (lite) "utanför" stora klingans position? Och med lilla fram är det ju mer eller mindre alltid så => det borde väl inte hoppa för det?

Kedjan hoppar fram
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast är det inte normalt att minsta drevet bak
> är (lite) "utanför" stora klingans position? Och
> med lilla fram är det ju mer eller mindre alltid
> så => det borde väl inte hoppa för det?

Jag har aldrig reflekterat över det. Nu provar de med en korrigering om ett par millimeter så får vi se ifall det avhjälper problemet. Sannolikt blir väl kedjelinjen fortfarande sned men lite mindre än tidigare. Klingorna fram var ok enligt dem så det ska inte vara problemet..

Kedjan hoppar fram
Min framväxel har bestämt sig för att strula som fan. Finns det tips?

Kedjan kuggar över och rider på kuggarna för att sedan hoppa av utåt på klingan. Ytterlägesskruven är perfekt, vrider jag den 1/12varv så puttas kedjan inte upp på klingan.

Det är ett tvådelat parti och allt ser rakt och fint ut.

Kedjan hoppar fram
Har råkat ut för nästan exakt samma problem som TS men min kedja hoppar av inåt istället vid typ maxbelastning i hög fart. Kan det bara bero på kedjan (gått lite långt, kanske 500-600 mil) eller är det risk att jag behöver byta stora klingan fram också? Klingan har suttit ett år, kanske 1000 mil. Kassetten bak bara 200 mil. Någon som har en gissning?

Kedjan hoppar fram
r72 sa:
Har råkat ut för nästan exakt samma problem som TS men min kedja hoppar av inåt istället vid typ maxbelastning i hög fart. Kan det bara bero på kedjan (gått lite långt, kanske 500-600 mil) eller är det risk att jag behöver byta stora klingan fram också? Klingan har suttit ett år, kanske 1000 mil. Kassetten bak bara 200 mil. Någon som har en gissning?

Förmodligen behöver ändläget justeras utåt (det är således för snålt ställt).

Tillbaka
Topp