Kedjan hoppar - Ny cykel

Mathias N

Medlem
Kedjan hoppar - Ny cykel
Hej!

jag har ett problem med att kedjan hoppar från mittendrevet ner till det lilla drevet fram, alt hoppar innanför det lilla. Detta händer ibland (inte alltid) när jag trycker på hårt i uppförsbackar i skogen. Obs! Jag växlar inte

Eftersom det är störande samt farligt så undrar jag om någon har någon erfarenhet kring detta eller vet vad det kan bero på? Är det inställningsfel eller är det fel på cykeln tro? Att den skulle vara utsliten känns inte troligt då cykeln inte ens är en vecka gammal.

Tacksam för svar!

Mvh Mathias

Kedjan hoppar - Ny cykel
Det är fram-derailern som är fel inställd.

Googla namnet på växelgruppen + front derailer adjustment på google så hittar du fin-fina instruktioner, om du vill fixa det själv.

Var köpte du cykeln? Kasst utav dem att inte justera växlarna korrekt.

Kedjan hoppar - Ny cykel
Det bör ju gå att justera, möjligen kan framväxel skrapa i vissa extremelägen då. Fungerar växlar övrigt?

Kan även vara idé att kolla igenom alla länkar så ingen har blivit skadad eller stel efter att det har fastnat mellan klingorna. Det är ju rätt stora krafter när man trycker på i uppförsbacke.

Kedjan hoppar - Ny cykel
SirUlrich skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är fram-derailern som är fel inställd.
>
> Googla namnet på växelgruppen + front derailer
> adjustment på google så hittar du fin-fina
> instruktioner, om du vill fixa det själv.
>
> Var köpte du cykeln? Kasst utav dem att inte
> justera växlarna korrekt.

framväxel, Front derailleur heter det. ;)

Kedjan hoppar - Ny cykel
Så skall det inte vara!

Alt 1: Gå till affären där du köpte cykeln, om det är nära. Det sparar någon minst någon timme googleing/felsökning och testning som hellre tillbringas i skogen.

Alt 2: Långt till affären. låter som en felinställd växel. Surfa på framväxelinställningsguider på på happys "läsvärt", på Parktools hemsida och på U-tub. Ställ in växeln från grunden istället för att random skruva på olika skruvar är grundtipset. Jag brukar bara ratta bort mig...

Alt 2 kommer du ändå behöva göra senare, men varför inte gå till affären nu och skjuta upp lärdomen till senare? En ny cykel vill man ju cykla på:)

Kedjan hoppar - Ny cykel
Kan också bero på att vevlagret inte är draget. Känn efter om det är glapp i höger vevarm. Alla nya cyklar har också 3-5 länkar för lång kedja vilket leder till en del promlem med drivlinan när man cyklar i stök.

Tillbaka
Topp