Kedjan hoppar över minsta drevet i bak

kompass_ol

Ny medlem
Hejsan,

Jag har problem med att kedjan hoppar över det minsta drevet i bak. Tror i alla fall att den hoppar över, men man kan ju aldrig vara säker… Har försökt med alla fininställningarna utan framgång.

Kransen i bak är 9-delad. Både vajrar, kedja och bakväxeln (XT) är bytt, men fortfarande hoppar kedjan över ibland. Kassetten har mestadels gått på grusväg i ca 200 mil och är fräsch. Kan det vara så att förarens övre rulltrissa inte ligger tillräckligt nära drevet eller för långt ifrån, att det är fel på kassetten eller att jag är en kass? Nu undrar jag om någon har erfarenhet med liknande problem?

http://happymtb.org/forum/read.php/1/180310 Skriver Johan det mesta om bakväxlar, det låter som om du behöver justera stoppet på växeln
Ba2.jpg

"Stoppskruvsjustering 2: Den övre stoppskruven förhindrar (eller underlättar om den är felställd) at kedjan ramlar utanför den minsta klingan på kassetten. Den stoppar helt enkelt växelrörelsen i sidled utåt och är benämnd med ett litet diskret "H". Den minsta klingan utgör ju den "H"ögsta utväxlingen. Testa gärna på samma sätt som ovan, var lite föriktig om lacken på bakgaffeln bara. "

Försöker och försöker enligt instruktionerna, men lyckas inte. Kan inte heller hitta några fel på kuggarna. Kan det vara den övre rulltrissan som ligger för långt ifrån det minsta drevet.

Håller på att bli tokig...

Vad menar du med "hoppar över". Vill den inte växla ned på till den kransen alt klättrar ned för långt o ramlar av kasseten så har det med inställningarna att göra. Annars är det vanligt att kedjan kuggar över om man slänger på en ny kedja på gammal kasset. Har du otur åker du ev på att köpa nya klingor fram och ny kasset bak.

Oj! Läste visst lite hastigt! Det låter mest som att det är kassettet som är slitet. Det var någon tysk butik som sålde lösa drev till kassett om du inte är sugen på att byta hela. Ev. felaktig längd på kedjan!

/Erik

Senast redigerad av en moderator:
humm, då växlarna är indexerade kanske de ligger ett "steg för fel". Kolla att t.ex. växel läge 3 motsvara 3:dje kuggen i bak. Vet att jag hade problem med detta när cykloteket "fixat" min växlar.

Rippa: Kedjan lägger sig fint på klingan, men hoppar till med jämna mellanrum, särskilt när man tar i.

Mickem: växlarna ligger rätt.

Drifter: Hur vet man att kedjelängden är rätt? Går det att bryta lösa drev på en shimanokassett?

Är växelörat skevt? Jag hade problem med att få ner kedjan på minsta kuggen och det visade sig att växelörat var skevt.

Det låter som kedja och kassett inte riktigt lirar ihop. Det kan bero på att kassetten är för sliten. Om det inte är så att du har en stel länk på kedjan. Men då borde det krångla på fler växalr.

kompass_ol skrev:
-------------------------------------------------------
> > Rippa: Kedjan lägger sig fint på klingan, men
> hoppar till med jämna mellanrum, särskilt när man
> tar i.

Som jag sa tidigare, låter som du har en för "ny" kedja till för "gamla" kuggar. Prova att byta tillbaka till den gamla kedjan om du har den kvar. Funkar det så så vet du säkert.

Nedan är saxat från ett annat forum och beskriver ganska bra varför ny kedja till slitna kuggar inte är en bra kombo.

"I'm not sure of exactly what parts you're running, but let's use the example of a 12-tooth rear cog on your front-freewheel-setup. Your chain is only ever touching six of the teeth at any one time. Now let's say you're putting 600 pounds of force on the chain when you pedal up - not an unlikely number because of the increased leverage supplied by the crankarm. Divide that 600 pounds among the six cog teeth, and each one is supporting 100 pounds of force. No problem. Now as your chain wears, it 'stretches' - that is to say, the overall distsnce between pins becomes greater as the parts wear. As the chain stretches, it also wears into each freewheel and cog tooth, making the distance from tooth to tooth greater. When you install a new chain, but not a new cog, the chain has a distance of 1/2" from pin to pin, but the distance from cog tooth to cog tooth is slightly more than this. Under tension, though it's difficult to see with the naked eye, your chain is only ever making full contact with one or two teeth on your cog. Now you're talking 300 or more pounds of force on each tooth. If you're running a rear derailleur, it gets even worse, because when the chain lets go of those two teeth, the extra chain slack the derailleur allows lets the chain jump right over the cog teeth - nobody home.

Okay, that was making a short story long. The moral of the whole thing is replace your chain A LOT, like before it can ever wear enough to wear-out your freewheel/cog teeth; or replace all three at the same time."

Tack för svaren! Ska testa att byta kassetten. Minsta drevet är ju det jag använder mest och med förklaringen ovan så betyder det att det minsta slits mest.
Det har ju trots allt blivit en hel del cykling med den "nya" kassetten...

Återigen; Tack!

Du har inte börjat använa en powerlink eller liknande nu sen den började hoppa? alltså ett nytt kedjelås? Det gjorde jag på min lite inkörda kedja och då började den hoppa precis som du beskriver. det blev bättre om jag vände på snabb låset och nu finkar det prima efter att "kört" ihop grejjorna lite.
Lycka till!

Tackar Putte,

Visst har jag satt på en powerlink i samband med att jag bytte växelförare. Det är nog det som gör att kedjan hoppar med jämna mellanrum, för i övrigt upplever jag kedja och kassett som fräscht. Hur ändrade du Powerlinken, i sidiled eller på höjden?

//
kompass_ol/Sprallis

Tillbaka
Topp