Kedjan hoppar på stora klingan (2x10)

Sunny

Aktiv medlem
Jag har fått problem med att kedjan hoppar av stora klingan när jag kör i stök. Den lägger som på bilden nedan. Har även hänt att den kuggar över när jag växlar från lilla till stora klingan. Kommit ganska plötsligt efter det att jag tappade kedjespännaren (satt dit en ny), så jag vet inte om något hände med kedjan eller något annat då. Vad jag kan se ser dock allt just ut, kedjelinje, växelöra, etc. Kedjan är ju inte slut/sträckt men det är väl kanske enklast att byta och testa.
Vad säger expertisen?
IMG_2361.JPG

IMG_2365.JPG

Tack för alla tips! Ska testa...
Kan hålla med om att det ser ut som att växelföraren sitter högt men den har iaf inte rört på sig och det var ju som sagt inget problem tidigare.

Sunny sa:
Tack för alla tips! Ska testa...
Kan hålla med om att det ser ut som att växelföraren sitter högt men den har iaf inte rört på sig och det var ju som sagt inget problem tidigare.
Bör nog ha hänt något för "stök" (som i hopp och studs) brukar få kedjan att hoppa på undre halvan (vilket inte gör något så länge man trampar).

Växelföraren ska justeras så ändlägesskruvarna hindrar att kedjan hoppar av utanför klingorna och att den ligger så nära som möjligt kuggarna på stora kransen.
I praktiken ska det finnas 2mm mellan kuggarna på största klungan i höjdled och växellföraren.
Samma avstånd mellan kedja och växelföraren när du har högst respektive lågs utväxling.
Se till att ha välsmorda vajrar(byt hölje vajer varje år) samt att växelföraren inte är deformerad och ligger i rätt vinkel och att klingorna inte är skeva.

Tillbaka
Topp