Kedjan hoppar vid uppför i skogen, varför?

Cogo

Medlem
Hej hej.

Var ute med min (skit) cykel i skogen idag och så fort det blev uppför och man la lite tryck på pedalerna så hoppade kedjan av från nedre främre drevet. Gjorde det 4-5 gånger inom ett par hundra meter och alltid vid lite tekniskt uppför när man måste ta i. Cykeln var inne på service för två veckor sedan och är endast två år gammal? Får man räkna med detta med en budget cykel?

Cyklade resterande del av rundan med kedjan på andra drevet fram, utan knak eller hopp av kedja.

Vad tror ni?

Mvh Magnus

Hmm, svårt att gissa.

Är kedja och klingan fram de som kom med cykeln eller bytta? Är det från det lilla drevet fram som kedjan hoppar av från?

Mvh
Magnus

Magnus K sa:
Hmm, svårt att gissa.

Är kedja och klingan fram de som kom med cykeln eller bytta? Är det från det lilla drevet fram som kedjan hoppar av från?

Mvh
Magnus

Allt är original och det är från lilla drevet fram det hoppar. När kedjan ligger på lilla klingan fram så knakar det och smäller när jag tar i uppför, sen hoppar den av, och hag får ont...

Det låter som om kedjan är sliten och troligtvis större delen av din drivlina utom just lilla klingan fram.

Rock sa:
Det låter som om kedjan är sliten och troligtvis större delen av din drivlina utom just lilla klingan fram.

Varför skulle alla andra klingor vara helt utslitna? Har väl cyklat 15-20 rundor på cykeln, går de sönder så fort?

Låter ju mindre troligt att allt är så slitet efter 15-20 turer... Men ändå, kan du posta en bild där vi kan se tänderna från sidan?

Mvh
Magnus

Cogo sa:
DanielS sa:
Cogo sa:
Fältprästen sa:
Låter som dåligt justerad växel (ändläge).

Men den har precis varit inne på service där detta ska ha justerats.... Skumt tycker jag.

Om det har justerats är det ju troligt att det inte blev så bra. Fungerade det bra innan service?

Samma fel innan service... Påtalade detta specifikt.

Om det är ändlägesskruven så är det snabbt åtgärdat. Ett kvarts varv med en vanlig skruvmejsel.

bellasoda sa:
Cogo sa:
DanielS sa:
Cogo sa:
Fältprästen sa:

Men den har precis varit inne på service där detta ska ha justerats.... Skumt tycker jag.

Om det har justerats är det ju troligt att det inte blev så bra. Fungerade det bra innan service?

Om det är ändlägesskruven så är det snabbt åtgärdat. Ett kvarts varv med en vanlig skruvmejsel.

Känns som om växelgivaren ligger tajt mot kedja i nedre ändläget.

Här är lite bilder på kedja och drev.

Bilagor

• IMG_20191014_172447.jpg
    IMG_20191014_172447.jpg
    176.6 KB · Besök: 185
  • IMG_20191014_172432.jpg
    IMG_20191014_172432.jpg
    160.1 KB · Besök: 159
  • IMG_20191014_172359.jpg
    IMG_20191014_172359.jpg
    161 KB · Besök: 173
  • IMG_20191014_172644.jpg
    IMG_20191014_172644.jpg
    187.4 KB · Besök: 163
Cogo sa:
bellasoda sa:
Cogo sa:
DanielS sa:
Cogo sa:
Fältprästen sa:

Känns som om växelgivaren ligger tajt mot kedja i nedre ändläget.

Om allt är som det ska så gissar jag att någon/några delar är av för billig kvalitet för att fungera bra till 100%. På liknande cyklar så levereras ibland en onödigt billig kedja. En ny kedja för 200kr och sen blir cykeln som ny igen. Och kom ihåg att smörja den.

Om det inte beror på det så har jag ingen aning.

Jag kan inte se nån direkt orsak.

Kedjan ser ganska sandig/smutsig ut, sånt spelar ju en avgörande roll i hur länge en kedja håller. Men två år borde den nog stå ut, om det inte är nån länk som kärvar...

Mvh
Magnus

Senast ändrad:
Magnus K sa:
Jag kan inte se nån direkt orsak.

Kedjan ser ganska sandig/smutsig ut, sånt spelar ju en avgörande roll i hur länge en kedja håller. Men två år borde den nog stå ut, om det inte är nån länk som kärvar...

Mvh
Magnus

Tänkte att de borde ha smörjt upp detta på servicen den var på.

Det kan också vara så att du är ruggigt stark så ramen sviktar när du tar i, är det med höger eller vänster ben som kedjan hoppar ? om det är vänster så kan det vara så,det kan också vara så att kedjan eller dreven fått stryk när den hoppat några ggr,varför den hoppade första gången kan vara lite fel justerad,hoppas du löser det och skriver vad som felade

toysc sa:
Det kan också vara så att du är ruggigt stark så ramen sviktar när du tar i, är det med höger eller vänster ben som kedjan hoppar ? om det är vänster så kan det vara så,det kan också vara så att kedjan eller dreven fått stryk när den hoppat några ggr,varför den hoppade första gången kan vara lite fel justerad,hoppas du löser det och skriver vad som felade

Ja, alltså den hoppar nästan uteslutande vid uppför i terräng när jag ska ta i. Vilket ben det är vet jag inte men sista gången det hände körde jag höger knät i växelreglaget så glaset som visar växlarna flög bort och sprack.

Tog inte klingan skada när kedjan hoppade? Jag växlade i uppförsbacke och vek hela framklingan en gång, blir väl lite samma om du tar och kedjan hoppar... då kommer all kraft hamna på en liten del av klingan.

För övrigt, byt kedja! Var förvånad hur fort min slets efter att ha köpt ett verktyg. Bra långt över 0.75% på mycket mindre än ett år, pendlarcykel dock men bara 4 km. Såg tom tydlig skillnad i längd när man höll gamla och ny kedja i händerna...

sandos sa:
Tog inte klingan skada när kedjan hoppade? Jag växlade i uppförsbacke och vek hela framklingan en gång, blir väl lite samma om du tar och kedjan hoppar... då kommer all kraft hamna på en liten del av klingan.

För övrigt, byt kedja! Var förvånad hur fort min slets efter att ha köpt ett verktyg. Bra långt över 0.75% på mycket mindre än ett år, pendlarcykel dock men bara 4 km. Såg tom tydlig skillnad i längd när man höll gamla och ny kedja i händerna...

Svårt att byta kedja och vilken ska man ha då?

Cogo sa:
sandos sa:

Svårt att byta kedja och vilken ska man ha då?

Vet inte hur många växlar du har, men köp den dyraste Shimano du kan hitta för rätt antal växlar. Då blir du inte besviken.

Tillbaka
Topp