Kedjan hoppar

dabr

Ny medlem
Kedjan hoppar
Jag skulle behöva få reparationsråd angående följande problem:

Kedjan hoppar på min cykel och jag vet inte hur jag ska åtgärda det.
Har redan bytt ut bakväxeln från deore till en nästan ny XT. Spänsten på kedjan är bra och kuggarna på kasetten verkar vara i tämligen bra skick (inte spetsiga).
Kan det vara kedja som är gammal eller kasetten som hoppar eller något annat? Skulle det hjälpa om jag skickar ett foto på det?

Mkt tacksam för hjälpen!

Kedjan hoppar
Du kanske kan beskriva när det hoppar, hela tiden, varje trampttap, när du frihjular, när du hoppar, när du svär eller när du går in i väggen..
Hoppar det fram eller bak?
Kolla så växlarna är riktigt inställda.

Kedjan hoppar
Oj, tack för så snabba responser!
Den hoppar mest på höga växlar bak men även på ettan.Växelörat är rakt och bakväxeln rätt inställd.
Det är svårt att säga om den hoppar bak eller fram (det går snabbt), men troligtvis bak. Jag bör tillägga att den hoppar inte sidleds utan "glider" och det händer oftare ju hårdare jag trampar.

Kedjan hoppar
Ja! Väldigt gammal kasett... Jag antar att det är problemet?
Tillägg: det gäller min tredje cykel, här har jag varken bytt kedja eller kasett. Jag bytte bara bakväxel och trodde att det ska åtgärda problemet

Senast redigerad av en moderator:
Kedjan hoppar
Jag fattar inte... du bytte bara bakväxel eller kassett och bakväxel eller kedja och bakväxel?
-det funkar sällan att byta bara en del i drivlinan. Just bakväxeln kan man byta som man vill. Den ingår inte i slitdelarna på drivlinan (bortsett kanske pullisarna, de små kugghjulen på växelväljaren... men det tillhör ovanligheterna).

Kedjan hoppar
tja lånar tråden lite. Om kedjan hoppar till när man ex stått vid rödljusen å ska iväg när det blitt grönt å det hoppar till så man nästan slår ihjäl sig e det baknavet som e mongo då eller?

Kedjan hoppar
Bytte bara bakväxel, jag förvirrade med att jag blandade in ett annat ärende som gäller min tredje cykel (gammal 90-talets Marvil) där jag i princip har samma problem men där bytte jag ut bara kedjan.

Så det kan alltså vara et slitet nav?

Kedjan hoppar
Om du inte har bytt kassetten men kedja och övrigt och det är en gammal kassett så har du svaret där. Det är jäkligt svårt att "se" slitaget i kassetten med ögonen.

Kedjan hoppar
Kedjan slirar på kassetten för att den senare är sliten. Köp ny kassett och ny kedja tillsammans så ska det nog fungera. Om dreven fram också är slitna så bör du byta dem med.

Kedjan hoppar
Det låter som om drivlinan är slut helt enkelt. Då behöver du ny kassett och två kedjor som du kan varva med (för att öka livslängden), två snabblås och eventuellt nya framklingor. Det är svårt att säga om du behöver nya klingor, det brukar vara bäst att pröva (men fixa en bild så kan vi ge en kvalificerad gissning). Om man skall köpa mer än en klinga brukar ett helt vevparti bli billigare.

Beroende på personliga preferenser, viktkrav och snobbism väljer man såklart passande vevparti men som standardtips är budget: deore LX och performance: Deore XT att rekommendera. Nya SLX verkar dessutom högintressant om det skall köras AM. Om man samtidigt byter vevlager gör mas sig ofta en välgärning.

Handla från tyskland och se samtidigt över dina däcksbehov. Bara ett tips.

Kedjan hoppar
dabr skrev:
-------------------------------------------------------
> Har Marran eller Crossmax rätt? Jag lutar mig mot
> den andre...

Begge säger samma sak.

Byt kedja och kasett samtidigt, kvarstår problemet, byt framdrev.

Tillbaka
Topp