cykelthomas
Aktiv medlem
Kedjan klättrar på yttersta kransen
Har en Shimano 105 bakväxel. På yttersta kransen klättrar kedjan upp på kransen och "hoppar över" kuggar så fort det blir lite belastning, det räcker med hjulets belastning höjt över marken. Roterar man kedjan fritt så klättrar den inte. Roterar man baklänges klättrar den inte heller, då blir det ju ingen belastning.
Jag har kollat inställningarna på växeln och de ser ok ut, jag har även testat att justera, men inga justeringar förbättrar denna effekt.
Den klättrar inte på någon annan växel. Det spelar ingen roll vilken krans framkedjan ligger på, samma effekt på alla tre.
Vad kan det bero på? Sliten krans, sliten kedja, något annat? Lite förbryllad över att det bara är den kransen den klättrar på, och den gör det "hela tiden" vid belastning. Men inte tillstymmelse till samma effekt på någon annan krans.
Hur kan jag se/avgöra om kedjan eller kransen är slitna?
Jag har kollat inställningarna på växeln och de ser ok ut, jag har även testat att justera, men inga justeringar förbättrar denna effekt.
Den klättrar inte på någon annan växel. Det spelar ingen roll vilken krans framkedjan ligger på, samma effekt på alla tre.
Vad kan det bero på? Sliten krans, sliten kedja, något annat? Lite förbryllad över att det bara är den kransen den klättrar på, och den gör det "hela tiden" vid belastning. Men inte tillstymmelse till samma effekt på någon annan krans.
Hur kan jag se/avgöra om kedjan eller kransen är slitna?