Kedjan klättrar på yttersta kransen

cykelthomas

Aktiv medlem
Har en Shimano 105 bakväxel. På yttersta kransen klättrar kedjan upp på kransen och "hoppar över" kuggar så fort det blir lite belastning, det räcker med hjulets belastning höjt över marken. Roterar man kedjan fritt så klättrar den inte. Roterar man baklänges klättrar den inte heller, då blir det ju ingen belastning.

Jag har kollat inställningarna på växeln och de ser ok ut, jag har även testat att justera, men inga justeringar förbättrar denna effekt.

Den klättrar inte på någon annan växel. Det spelar ingen roll vilken krans framkedjan ligger på, samma effekt på alla tre.

Vad kan det bero på? Sliten krans, sliten kedja, något annat? Lite förbryllad över att det bara är den kransen den klättrar på, och den gör det "hela tiden" vid belastning. Men inte tillstymmelse till samma effekt på någon annan krans.

Hur kan jag se/avgöra om kedjan eller kransen är slitna?

Kan det vara att din drivlinan är sliten? Om du inte ofta använder största drevet bak kan det vara att detta inte är sliten och (sliten) kedjan inte passar bra på den.

Kransen såg inte alls sliten ut, tyckte jag när jag tog loss hjulet och inspekterade. Mätte kedjan och var precis 12" på 12 länkar, som jag läste någonstans att det ska vara. Inte heller den tycker jag ser sliten ut, och när jag tittar på hur det ser ut när kedjan klättrar, så är det snarare så att kedjan ser lite kort än lite lång ut. Men det har väl att göra med att "avståndet" ökar när kedjan börjar klättra.

Det blir lite bättre om jag spänner kedjan genom att hålla emot på bakväxeln.
Alla kuggar ser raka och fina ut. Skall kolla örat.

Men vilket drev är du nu, minsta eller största?

Kan det vara att bakväxlen kommer för nära drevet?

Kransen såg inte alls sliten ut, tyckte jag när jag tog loss hjulet och inspekterade. Mätte kedjan och var precis 12" på 12 länkar, som jag läste någonstans att det ska vara. Inte heller den tycker jag ser sliten ut, och när jag tittar på hur det ser ut när kedjan klättrar, så är det snarare så att kedjan ser lite kort än lite lång ut. Men det har väl att göra med att "avståndet" ökar när kedjan börjar klättra.

Det blir lite bättre om jag spänner kedjan genom att hålla emot på bakväxeln.
Alla kuggar ser raka och fina ut. Skall kolla örat.
Är det original 105-kassett? De minsta kransarna kräver bra precision vid tillverkningen för att fungera klanderfritt även som helt nya, jag har för mig att jag haft någon där minsta inte fungerat men eftersom jag sällan använder den kransen så har det spelat mindre roll för mig.

Även fast du säger att du försökt justera utan framgång så låter det väl som att bakväxeln inte riktigt kommer så långt ut som den ska. Låter som att stoppläget behöver flyttas ut en liten bit så kedjan kommer rakt över kuggarna.

Klättrar växlarna (spökväxlar) på kassetten under belastning beror det inte sällan på att växelörat är snett. Det är lite känsligt.

Titta bakifrån och försök se ur bra kedjan linjerar genom växeln och kassetten. Det kan vara svårt att se.

Klättrar växlarna (spökväxlar) på kassetten under belastning beror det inte sällan på att växelörat är snett. Det är lite känsligt.

Titta bakifrån och försök se ur bra kedjan linjerar genom växeln och kassetten. Det kan vara svårt att se.
Eller använd ett för ändamålet avsett verktyg.

Tillbaka
Topp