Kedjan slakar när jag frihjular!?

Har nu konstaterat att det inte är hjulet det är något fel på efter att ha monterat en annan uppsättning. Så vad kan det då bero på? Oavsett hjul så slakar kedjan på de två tyngsta växlarna när jag trampar till med kraft och plötsligt slutar. Kan inte se något med blotta ögat vid själva infästningen i ramen som skulle kunna påverka det heller.

Några tankar/ideer?
Känns som de mest troliga orsakerna borde vara undersökta nu. :unsure:

Jag fick bekymmer med mitt ratchet-nav pga att jag hade lite för mycket DT-fett på ratchetserna. Tror att det yttrade sig så att fettet klibbade ihop dom så att de inte släppte från varandra. Är det värt att testa att torka bort så mycket fett som möjligt från ratchetserna bara för att testa om problemen finns när de är nästan torra?

Mvh

Känns som de mest troliga orsakerna borde vara undersökta nu. :unsure:

Jag fick bekymmer med mitt ratchet-nav pga att jag hade lite för mycket DT-fett på ratchetserna. Tror att det yttrade sig så att fettet klibbade ihop dom så att de inte släppte från varandra. Är det värt att testa att torka bort så mycket fett som möjligt från ratchetserna bara för att testa om problemen finns när de är nästan torra?

Mvh
Kan vara värt, men jag har testat både att ha mycket fett och lite fett och problemet med slak kedja ibland uppstår oavsett.

Kan vara värt, men jag har testat både att ha mycket fett och lite fett och problemet med slak kedja ibland uppstår oavsett.
Jag upplevde exakt samma problem med samma nav, för några veckor sedan. Efter en del försök kom jag till slutsatsen att jag hade för mycket fett, som flera redan varit inne på. Så min erfarenhet lärde mig att 1) använda rätt DT-fett, och 2) använda väldigt lite fett (applicerade med en tunn pensel för att det inte skulle bli för mycket).
Efter tre försök där jag hela tiden tog mindre fett... försvann problemet för mig.
Men om du redan försökt med detta så är det förstås något annat problem.

Jag upplevde exakt samma problem med samma nav, för några veckor sedan. Efter en del försök kom jag till slutsatsen att jag hade för mycket fett, som flera redan varit inne på. Så min erfarenhet lärde mig att 1) använda rätt DT-fett, och 2) använda väldigt lite fett (applicerade med en tunn pensel för att det inte skulle bli för mycket).
Efter tre försök där jag hela tiden tog mindre fett... försvann problemet för mig.
Men om du redan försökt med detta så är det förstås något annat problem.
Det har inget med hjulet att göra så det går att utesluta då det är samma problem med ett helt nytt bakhjul. Samt så fungerar det ursprungliga hjulet hur bra som helst på annan cykel.

Man brukar ofta få den effekten på de minsta dreven bak. Jag tycker dock det är sällan som man kör på någon av sina två tyngsta växlar (typ 40-80 km/h beroende på utväxling och cykeltyp) med full kadens och kraft och sen plötsligt slutar trampa.

Var mest ute efter om det var ett praktiskt problem eller mer ett mekställsproblem, typ som de som brukar skriva om att kedjan byter drev när man trampar baklänges, varpå problemen slutar när man slutar okynnestrampa baklänges..

Hoppas det löser sig, har tyvärr ingen input kring det mekaniska i den här frågan.
Hade det varit på racern hade det varit ett mindre bekymmer men nu är det på graven när jag faktiskt nyttjar alla växlarna i större omfattning och relativt ofta ligger på de två tyngsta växlarna.

Orkar inte läsa genom tråden igen. På cykeln där det fungerade utan problem med hjulet, hade du samma kedja där som på problemcykeln? Alltså inte likadan, utan exakt samma.
Nej. Ser inte vad det skulle spela för roll när problemet varit detsamma oavsett ny kedja, gammal kedja eller något av de två olika bakhjulen jag provat.

Då återstår väl bara klingan fram, skev? Någon böjd kugg? Om även klingan är bytt så kan själva vevpartiet vara skevt/snett?
Bytt klinga och Vevparti och allt är rakt och fint.

Ena jag kan komma och tänka på är att det skulle vara något med infästningen av bakhjulet, men vad skulle kunna påverka det hela där?

Tillbaka
Topp