Kedjan sönder på splitterny Nishiki
Jag köpte en Nishiki hybrid-cykel idag efter att ha provåkt i affären. Hemma märkte jag att sadeln lossnat. Efter närmare koll såg jag att en av sadelskruvarna saknade gängor bitvis och därför inte går att spänna fullt.
Det gick i alla fall att cykla problemfritt och i väntan på att affären ska öppna imorgon åkte jag iväg på premiärturen. Efter 1,5km växlade jag från växel 3-5 till 2-5 i cirka 25km/h och lätt trampande. Kedjan krånglade lite så jag trampade lite fram och sedan bak tills jag märkte att kedjan gått sönder. En av länkarna hade lossnat.
Så det blir att ta tillbaka detta måndagsexemplar till affären imorgon. Min fråga här är: Finns det något jag kan ha gjort för att orsaka kedjeskadan? Om inte, kan det bero på dåliga kugghjul (dvs. att det inte räcker att byta kedja för undvika problem i framtiden)?
Cykeln i fråga är en Nishiki hybrid 501 2015 (finska modellen, med specs nedan - inte samma som svenska modellen): http://www.nishiki.fi/mallisto/2015/hybrid-city-trekking/hybrid-501
Takavaihtaja: Shimano Deore XT
Etuvaihtaja: Shimano Altus
Vaihdevivut: Shimano Deore, 27-v
Kampisarja: Shimano 48-36-26T
Ratassarja: Shimano 11-32T
Jarrut: Shimano hydrauliset levyjarrut
Navat / Vanteet: Shimano/XLC Pro Al kaksoisseinämä
Satula: Velo
Renkaat: Schwalbe Road Plus 37-622, pistosuojattu
Paino: 13,6 kg
Det gick i alla fall att cykla problemfritt och i väntan på att affären ska öppna imorgon åkte jag iväg på premiärturen. Efter 1,5km växlade jag från växel 3-5 till 2-5 i cirka 25km/h och lätt trampande. Kedjan krånglade lite så jag trampade lite fram och sedan bak tills jag märkte att kedjan gått sönder. En av länkarna hade lossnat.
Så det blir att ta tillbaka detta måndagsexemplar till affären imorgon. Min fråga här är: Finns det något jag kan ha gjort för att orsaka kedjeskadan? Om inte, kan det bero på dåliga kugghjul (dvs. att det inte räcker att byta kedja för undvika problem i framtiden)?
Cykeln i fråga är en Nishiki hybrid 501 2015 (finska modellen, med specs nedan - inte samma som svenska modellen): http://www.nishiki.fi/mallisto/2015/hybrid-city-trekking/hybrid-501
Takavaihtaja: Shimano Deore XT
Etuvaihtaja: Shimano Altus
Vaihdevivut: Shimano Deore, 27-v
Kampisarja: Shimano 48-36-26T
Ratassarja: Shimano 11-32T
Jarrut: Shimano hydrauliset levyjarrut
Navat / Vanteet: Shimano/XLC Pro Al kaksoisseinämä
Satula: Velo
Renkaat: Schwalbe Road Plus 37-622, pistosuojattu
Paino: 13,6 kg
Senast ändrad: