Kedjan sönder på splitterny Nishiki

Gnopps

Medlem
Jag köpte en Nishiki hybrid-cykel idag efter att ha provåkt i affären. Hemma märkte jag att sadeln lossnat. Efter närmare koll såg jag att en av sadelskruvarna saknade gängor bitvis och därför inte går att spänna fullt.

Det gick i alla fall att cykla problemfritt och i väntan på att affären ska öppna imorgon åkte jag iväg på premiärturen. Efter 1,5km växlade jag från växel 3-5 till 2-5 i cirka 25km/h och lätt trampande. Kedjan krånglade lite så jag trampade lite fram och sedan bak tills jag märkte att kedjan gått sönder. En av länkarna hade lossnat.

Så det blir att ta tillbaka detta måndagsexemplar till affären imorgon. Min fråga här är: Finns det något jag kan ha gjort för att orsaka kedjeskadan? Om inte, kan det bero på dåliga kugghjul (dvs. att det inte räcker att byta kedja för undvika problem i framtiden)?

Cykeln i fråga är en Nishiki hybrid 501 2015 (finska modellen, med specs nedan - inte samma som svenska modellen): http://www.nishiki.fi/mallisto/2015/hybrid-city-trekking/hybrid-501

Takavaihtaja: Shimano Deore XT
Etuvaihtaja: Shimano Altus
Vaihdevivut: Shimano Deore, 27-v
Kampisarja: Shimano 48-36-26T
Ratassarja: Shimano 11-32T
Jarrut: Shimano hydrauliset levyjarrut
Navat / Vanteet: Shimano/XLC Pro Al kaksoisseinämä
Satula: Velo
Renkaat: Schwalbe Road Plus 37-622, pistosuojattu
Paino: 13,6 kg

Senast ändrad:
Tråkig start med ny cykel. Kedjan kan ha varit dåligt monterad. Det är ju bra komponenter och skall växla smidigt och bra. Andra orsaker kan vara måndagsex - ovanligt - eller att något skräp kommit in. Men inte ens på mtb är det vanligt.

Visst, man skall kunna snedställa kedjan och växla och trampa och på så sätt trycka sönder men även det hör man sällan och det kräver nog sällsynt klumpighet och rejält tryck i pedalerna vilket inte är vad du beskrivit.

En gissning är att Nishiki kan ha satt dit en mindre bra kedja. Det och noname-vajrar är ett vanligt sätt att snika på en cykel. Det borde i sig inte göra något men i ett statistiskt utfall med några miljoner länkar kanske det kan hända lite oftare.

Trist med sadeln. Kanske hade montören en dålig dag?

Troligtsvis dåligt monterad kedja, knappast ditt fel.

Tillbaka till butiken med den, det får dom fixa. Liksom sadelstolpen tycker jag.

Jag tolkar din beskrivning som att du fick chainsuck. Kilade kedjan fast sig kring vevpartiet? Då är det vanligt att länkar skadas.

Chainsuck får man lätt med leveransflugpappersoljan på kedjan. Man måste får bort skiten som sitter där som rostskydd och smörja med ny riktig olja.

Och trampa inte bakåt.
Trampa inte med belastning när du växlar på framväxeln.

http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/

Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Chainsuck får man lätt med
> leveransflugpappersoljan på kedjan. Man måste
> får bort skiten som sitter där som rostskydd och
> smörja med ny riktig olja.

Av motsatt åsikt. Och fabriksoljan är definitivt inte bara där som rostskydd.

Chainsuck får man om man har slitna drev och/eller stela länkar. En klantigt utförd nitning kan ge både en stel länk, och en som går sönder under belastning. Mest sannolika förklaringen enligt min mening. +1 på Fredrik80.

Bengt-re skrev:
> Chainsuck får man lätt med
> leveransflugpappersoljan på kedjan. Man måste
> får bort skiten som sitter där som rostskydd och
> smörja med ny riktig olja.
>
> Och trampa inte bakåt.
> Trampa inte med belastning när du växlar på
> framväxeln.
>
> http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/

Jag lusläste den där artikeln för några år sen när jag inte kunde slippa chainsuck på min dåvarande mtb, en Commencal.

Dålig smörjning anges som en tänkbar orsak. Att då rekommendera att tvätta bort det fett som kedjan är försedd med är kontraproduktivt. Oavsett oljekvalitet kommer fettet vara bra nog då det trängt in ordentligt i alla länkar. Tom om man cyklar i våldsamt dammiga miljöer kommer fettet smörja väl även med ett lager smuts utanpå, och i en blöt miljö hindrar fettet vatten och skit från att tränga in i länkarna.

En stel länk... Ja. Men att det beror på fettet ... Nej.

Fundera även på följande:

Det förefaller komplett orimligt att en industri som levererar miljontals produkter av ren dumhet skulle leverera något som behöver ändras före användning för att vara problemfritt. Hade de velat snåla - vilket däremot är högst troligt - hade kedjan levererats osmord och det arbetet lämnats åt kunden.

Exempel på snålhet finns det dock gott om. För lite fett i lager, som dessutom är för hårt spända, är vanligt förekommande.

I ljuset av det är jag snarare förvånad över att finna att de flesta kedjor har tillfredsställande smörjning vid leverans, vare sig de monterats på cykeln eller kommer i en ask/påse.

bojsänke skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Chainsuck får man lätt med
> > leveransflugpappersoljan på kedjan. Man måste
> > får bort skiten som sitter där som rostskydd
> och
> > smörja med ny riktig olja.
>
> Av motsatt åsikt. Och fabriksoljan är definitivt
> inte bara där som rostskydd.
>
> Chainsuck får man om man har slitna drev
> och/eller stela länkar. En klantigt utförd
> nitning kan ge både en stel länk, och en som
> går sönder under belastning. Mest sannolika
> förklaringen enligt min mening. +1 på Fredrik80.

Den är mycket klibbig och drar till sig grus vilket gör kedjan till ett trögt sandpapper. Du är nog rätt ensam om att tycka att det är är optimalt. Nya kedjor kan vara så illa att de nära på har en stel länk.

Tillbaka
Topp