Kedjan två länkar för kort - vad göra?

Man ska inte "bara göra det här innan jag lägger mig även om jag är trött" saker mot bättre vetande. Resultat: jag tog av två länkar för mycket eftersom jag inte räknade med min Missing Link.

Jag sticker iväg i morgon och köper ny kedja, MEN vad skulle du gjort:
1. Skarvat på nödvändig längd med två Missing Link - "det håller ju lika bra"
2. Köpt ny kedja - "vågar inte chansa"

/Måns

Skarvat. Jag köpte en 40t strax efter kedjebyte och behövde då lite längre kedja. Hade kvar de bortplockade länkarna och skarvade dit de som behövdes med en extra snabblänk. De går ju aldrig sönder så håller en så håller två lika bra :-)

Vad är det för drivlina?
Jag som oftast har 3-delat fram skulle börja med att kolla hur tajt det blir på stora-stora.
Om kombinationen inte innebär omedelbar bakväxeldestruktion hade jag bara kört och inte tänkt mer på det.
Om det var en Shimanokedja så hade jag använt en av de speciella skarvpinnarna, monterat tillbaka några länkar och kört.
Eller använt ett extra kedjelås.

dabac sa:
Vad är det för drivlina?
Jag som oftast har 3-delat fram skulle börja med att kolla hur tajt det blir på stora-stora.
Om kombinationen inte innebär omedelbar bakväxeldestruktion hade jag bara kört och inte tänkt mer på det.
Om det var en Shimanokedja så hade jag använt en av de speciella skarvpinnarna, monterat tillbaka några länkar och kört.
Eller använt ett extra kedjelås.

Sorry, missade att säga vad jag kör med:
Shimano, singel 34T XT-klinga i fram, 11-42 i bak

Jag gjorde samma tabbe och pressade tillbaks en eller två länkar med "originalstiftet" man pressade ur med kedjebrytaren. Det höll länge iaf.
2 missing link Fungerar väl bättre dock.

skarv01.jpg

Tillbaka
Topp