kedje-växel-problem på spectral

ebiha

Aktiv medlem
Jag har en spectral 27.5 med 2*10 Shimano XT. Cykeln har också kedjehållare på bakstaget som gör att kedjan hålls intill staget med en plastgrunka.
Förra året när allt var nytt gick allt bra men i år började det med problemet att kedjan hoppade av och la sig vid sidan om den lägre trissan (?) på bakväxeln. Såg då att trissan var ganska sliten och bytte men det hela fortsatte. Nu har jag bytt bakväxel, kassett, kedja, plastgrunka och växelöra. Problemet var då borta men nu har det kommit tillbaka redan efter en månad. Möjligtvis kortade jag kedjan lite för mycket men kan det leda till detta problem?
Jag har hittat en spricka på kedjestagets början - skulle det kunna vara så att baktriangeln är sned? (jag ska reklamera snart).

Jag tänker att problemet skulle kunna försvinna om jag tog bort plastgrunkan (kedjehållaren) men det är en skön känsla att kedjan aldrig hoppar av kassetten. Har någon tagit bort den på sin spectral och behållit 2*10 och vad tyckte denne om det isf?

Två frågor med andra ord;
1. vad kan urspårningen på nedersta trissan bero på?
2. kan man bara hoppa över kedjestyraren (aka plastgrunkan?) och få färre problem med urspårning?

Senast ändrad:
Ingen som har någon gissning på fråga 1: kan för kort kedja ihop med kedjestyrare/hållare/grunka leda till att kedjan hoppar av nedre trissan på bakväxeln?

Har kört med väldigt kort kedja på min men den kör jag 1x11 på så kanske ej går att jämföra. Har iaf inte upplevt några problem.

Jockeyhjul är namnet på dreven som sitter fast på bakväxeln. Kedjan ska inte kunna komma loss så som du beskriver.

Varför kortade du kedjan?

Har du bild på sprickan?

Tack för bägge svaren!
Kedjan blev lite kortare av misstag (ska kolla hur mycket). Ingen bild just nu på sprickan förresten.
Min huvudmisstanke är att det korta avstånd som blir för kedjan att flexa mellan kedjestyraren/hållaren och bakväxeln leder till detta problem. Ser ut som att det lägre jockeyhjulet snabbt blev slitet även när det funka som det skulle.

Om det är så att kedjan är för kort och det bänder i drivlinan när bakfjädringen arbetar, så blir funktion och livslängd på rätt många komponenter dålig.

Jämför nya och gamla kedjan och se hur många länkar som skiljer.

Du kan även växla till stora-stora, skruva ur bakdämparen ur ena fästet, och dra hjulet uppåt. Då ser du om kedjan varit så kort så att den kunnat skada övriga komponenter.

Tack för tips! Jag ska kolla både hur lång förra kedjan var och vilken längd som verkar behövas när fjädringen jobbar.

ebiha sa:
Tack för tips! Jag ska kolla både hur lång förra kedjan var och vilken längd som verkar behövas när fjädringen jobbar.

Det är A och O! :)

Töm dämparen på luft och komprimera är också en variant. Är man osäker på mekning och kedjor ska man rådfråga andra eller google. Denna väldigt illustrativa sida brukar jag använda. Jämför bara vinklarna på när det är "rätt". http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Chain-Length-Basics-2012.html

NickPick sa:
ebiha sa:

Det är A och O! :)

Töm dämparen på luft och komprimera är också en variant. Är man osäker på mekning och kedjor ska man rådfråga andra eller google. Denna väldigt illustrativa sida brukar jag använda. Jämför bara vinklarna på när det är "rätt". http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Chain-Length-Basics-2012.html

Nu har jag kollat. Hade exakt samma längd på kedjan som innan jag bytte så det var ju bra. Denna längd verkar också vara riktig när jag provar efter att jag har tömt bakdämparen på luft. Sedan tog jag bort plastgrunkan och då går växlingen lite bättre men kedjan hamnar fortfarande på sidan om jockeyhjulet ibland när jag kör i terräng. Jag skulle iofs kunna korta kedjan lite efter plastgrunkan är borta. I korthet: det har blivit lite bättre men inte bra. Jag tycker att växelörat ser rakt ut men jag kanske får prova med ett nytt ändå. Baktriangeln kändes stabil trots den lilla sprickan förresten.

Mycket trassel. Efter nytt växelhaveri + brutet växelöra fungerar allt nu problemfritt med nytt växelöra + växel.
Ser på (bak)växeln shimano xt att man kan fästa den på två olika sätt. Antingen genom att ta bort en förlängning som sitter på växeln. Då hamnar växelörat mitt emellan två parallella fästen på bakväxeln. Nästan säker på att den satt så från början. Nu börjar jag dock fundera på om den lilla förlängningen kan göra att växelörat (eller växeln) får mer möjlighet att flexa då den isf enbart sitter fast på ena sidan av växelörat. Kan det vara så? Är det vanliga att ta bort den lila förlängningen på växeln?

Tillbaka
Topp