Kedjebryt - tips och tricks önskas

Dajja

Ny medlem
Efter ett kedjebrott för två veckor sedan har min kedja grälat med mig ytterligare 4 ggr (nästan varje gång jag åkte ut). Numera har jag en ny kedja efter inrådan av Simon på cykloteket.

Nu undrar jag om det finns några ninjaknep man ska tänka på när man lagar en bruten kedja eller vad man ska titta efter då man märker att kedjan inte vill lagas. Ja, alla möjliga tips helt enkelt!

/Dajja - numera obruten

Hur har du gjort när du har fixat din kedja och vad har du för problem med den?

Under gårdagens 34mils cykling var det en som fick kedjebrott på sin Shimano-kedja efter c:a 25mil.
Han hade inga verktyg eller reservdelar med sig.
Jag hade en kedjebrytare och en annan i gruppen hade en SRAM Powerlink.
Vi tog, mha kedjebrytaren, bort den trasiga länken och ersatte den med kedjelåset.
SRAMs Powerlink fungerar utmärkt på en HG-kedja och det höll åtminstone de resterande milen.

powerlinks.jpg

SRAM Powerlink finns att köpa på bla CykelCity för 15:-
http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=979304

/Håkan

för att inte förstöra glädjen för dig..

har kedjan hållt ett par månader och helt plötsligt går av så är den troligen slut.. alltså inget att laga.. däremot går den av första veckan efter montering så beror det troligen på att du monterat den dåligt.

Jag avråder att laga kedjan då det inte dröjjer länge förens nästa länk går av då en kedja oftast stits väldigt jämt (bortsätt att man går i stenar och "klipper" av kedjan).

bara dumt och drygt att köpa powerlinks (på en sliten kedja).. går utan problem att köpa en ny sprint för montering (följer med 2 med shimanokedjor iaf, kommer inte ihåg hur det är med min gamla sram kedja) eller så tar man helt enkelt av en extra länk o snor den sprinten och monterar ihop kedjan med den om än shimano avråder det.. powerlink är igentligen mycket smartare än att montera med sprint.. och främst lättare att veta när det är ordentligt.. första gången jag monterade en shimanokedja var jag rädd för att kedjan skulle gå av och hade med mig kedjebrytaren varje gång.. tycker det är svårt att se när den är helt inne då det går att peta ut den igen och jag fick värkligen ta i för att få in den... det känns som att man får "höfta" lite.

jag gav 250 spänn eller något för min shimano xt kedja, fungerar super, dock tycker jag sram kedjorna är bättre och den åker av oavsett om den är slut eller inte till nästa säsong såväl som kasett också gör tillsammans med klingor som är slitna på vevpartiet, för att jag hatar när det rappar över som det gjorde för några veckor sedan på mellanklingan fram. det är dock ganska dyrt.. man får nästan räkna med en tusenlapp om man nöjjersig med xt kasett o kedja.

Att laga med en gammal sprint är inget vidare vet jag av egen erfarenhet... Dom går sönder igen och igen och igen...

Bättre är att köpa antingen en SRAM GOld Link eller KMC's motsvarighet (finns på Claes Ohlson, Ganska billigt)...

Fast Kedjebrytare ligger lika säkert som lagningskittet i cykeltröjan tillsammans med insexnycklar!

Tack för alla intressanta svar! Utifrån ovanstående antar jag att jag gjorde rätt i att slänga kedjan (den var troligen sliten). Man ska alltså använda en "reservpinne" för att sätta ihop en bruten kedja, så att den ska hålla lite längre? (Förutsatt att den inte är sliten!)

Fler frågor: efter att ha tittat på min nyinköpta kedja, ser jag dels en "reservpinne"/"isättningspinne" med styrning (den är konformad i änden och inte helt cylinderformad) och dels en vanlig "pinne", cylinderformad, fastsatt i en utav länkarna. Vilken ska jag använda när? Jag kommer att förkorta kedjan; vilken av pinnarna ska jag då använda (kon-reserv-pinne/cylinder-redanisatt-pinne)?

/Dajja - kedjigt

Du ska använda en reservpinne, om du ska använda något alls. Jag rekommenderar SRAM Powerlink, så att man enkelt kan plocka av kedjan vid rengöring, transport mm. KMC tycker jag inte är lika smidig. OBS! När du skaffar powerlink eller motsvarande, kolla så att du får en för 9-delat om det är det du har. KMC missing link på Clas Ohlson tror jag är för 7-8-delat och blir därmed för breda.

Ajuste det glömde jag säga om KMC, det stämmer som OXR skrev att de bara är för </=8 delat. En fråga bara: Hur i helsike får man isär dom??? Har provat våld och vilja, nu är det bara vaselin som saknas men det har jag inget hemma vad jag vet så om någon har nåt tips mottages det tacksamt!

Står man och svär ett tag och sedan hytter lite med plattången så brukar det gå. I morse försökte jag montera en Missing link men det gick nästan lika illa det. Principen är ju att trycka plattorna mot varandra och sedan trycka isär dem, men av någon anledning lyckas jag oftast inte. SRAM:s tycker jag är mer lätthanterliga.

Att montera KMC är ju dödslätt! Bara att sätta ihop den så den ser ut som en länk och sen spänna kedjan medans bakhjulet hindras från att rotera och "klick" så sitter den. Men kanske borde lägga pengarna på en SRAM länk, fast LBS ska ha 43spänn för den... Är det platina eller nåt?

Whoops läste just i What MountainBike att KMC Missing Link inte ska gå att montera av... Suck och pust, då försvann ju hela poängen!

hos nån hojjaffär i stan så kostar ett sram kedjelås 15 för <8 speed och 45 för 9spedd...varför? dom ser ju nästan likadana...hade tur å har 8 speed iaf:)...

SRAMs Powerlink påminner exakt om Wippermann Connex länk. De är helt identiska åtminstone av bilderna att döma. Min Wipperman funkar helt galant. Man drar sig heller inte för att ta av kedjan titt som tätt och göra den extra ren (samtidigt som det är 50% chans att man råkar vända på den vilket ytterligare ökar livslängden på både kedja och kassett).

När vi ändå har en kedjetråd får jag väl passa på och ställa litet frågor eftersom jag inte vet alls mycket om dem.

Hur ofta bör man byta kedja till exempel? Jag har kört litet över 100 mil med min original Shimano för 9-delat. Är det dags snart då? Tycker att man kanske kan börja ana litet förändrat utseende på tänderna i kassetten.

Om jag bryter upp kedjan, är det säkrast att bara köra in en ny sprint? Kan jag sätta på en Powerlink på en "vanlig" kedja?

Mathias Skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur ofta bör man byta kedja till exempel? Jag har
> kört litet över 100 mil med min original Shimano
> för 9-delat. Är det dags snart då? Tycker att man
> kanske kan börja ana litet förändrat utseende på
> tänderna i kassetten.

Det beror på hur du sköter dem samt i vilket klimat du kör dem (vintertid slits kedjorna mer i blötan). gör du ofta ren kedjan (jag rekommenderar gamla tandborsten och handels diesel eller fotogen) smörjer den ordentligt och torkar av lika ordentligt och dessutom varvar med två kedjor håller det längre än om du skulle slita ut den ena först och sedan köra den andra till slut. Då måste du ha en sådan snabblänk som t.ex. SRAM Powerlink eller Wipperman Connexlänk för det funkar inte att varje gång trycka ut en länk för att sedan sätta ihop den med den gamla pinnen. Shimanos pinnar är dyra och känsliga för om man sätter dit dem fel.
>
> Om jag bryter upp kedjan, är det säkrast att bara
> köra in en ny sprint? Kan jag sätta på en
> Powerlink på en "vanlig" kedja?

En del hävdar att man kan återanvända den gamla pinnen, andra menar att man måste använda Shimanos original ersättningspinnar. Om detta tvistar de lärde...Har inte testat Powerlink på Shimanokedja men det verkar ju funka enligt vad ovanstående hävdar.

Snålheten bedrar visheten eller?

Om Shimano rekommenderar att man ska byta pinnen så är det väl lika bra att göra det?
Ett flerpack ersättningspinnar kostar väl inte så mycket? Eller använd SRAM:s kedjor och/eller lås.

Mathias Skrev:
>
> Hur ofta bör man byta kedja till exempel? Jag har
> kört litet över 100 mil med min original Shimano
> för 9-delat.

Det bästa sättet att bestämma när det är dags att byta kedja är att mäta slitaget, inte att byta efter ett visst antal mil.
Hur gör man det då?
Det finns dyra kedjemätare men de behövs inte. Det går lika bra med en vanlig tumstock.
Hur då?
Det står här:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/kedjebyt/kedjebyt.htm

Om man byter kedja när 24 länkar (12tum) är MAX 12tum + 1/16tum så kan man använda upp till tre kedjor på en kassett.

/Håkan

har inte fölt tråden, utan lsät nu, å undrar, är det en bra idé att ha med en såndär SRAm länk, eller vad det heter, i ryggan när man är ute? Ersätter den alltså snabbt å enkelt en trasig länk i en kedjan?

Ted_B Skrev:
> Snålheten bedrar visheten eller?
>
> Om Shimano rekommenderar att man ska byta pinnen
> så är det väl lika bra att göra det?
> Ett flerpack ersättningspinnar kostar väl inte så
> mycket? Eller använd SRAM:s kedjor och/eller lås.

En pinne kostar på CykelCity 10:-. Kan användas en gång. Den är jobbig att hantera i skogen efterson den är pillrig att få dit samt att man lätt tappar bort den. Den kräver dessutom en tång för att kunna ta bort den lilla del som "blir över".

En snabblänk kostar 15-20:- och kan användas många gånger. Den är lätt att ha med sig och kräver inga verktyg för att sättas in, vilket man gör på 5 sekunder uppskattningsvis, en barnlek helt enkelt (däremot kräver kedjan en kedjebrytare för att ta bort länken som man kört sönder i skogsdungen, men det är en annan sak).

Nu har jag kört med snabblänk så länge att jag helt har blivit förblindad av enventuella negativa aspekter. Finns det några? Har någon annan andra uppfattningar om snabblänken?

Connex har samma typ av kedjelås som SRAM, väldigt smidigt då man som jag vill plocka loss kedjan efter varje runda och lägga den i en burk med avfettning.

// Kronis

Tillbaka
Topp