Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
har problem med kedjelängden 2länkar av kan ej växla upp till stora dreven bak samt stora fram, 2 länkar på skrapar kedjan i när man kör lilla drevet fram
samt lilla bak.
Det finns en kedjesträckarskuv på bakväxeln. Det är den som skjuter växeln fram och bak mot bakväxelörat. Med den kan man juster ca +- en länk om man har tur (tur = utan att fucka upp annat med inställningarna).
Om skruven är max inskruvad nu borde du kunna ha de två länkarna av och sedan släppa på skruven mkt. Om skruven inte är inskruvad alls borde du kunna köra med de två länkarna på och sedan skruva in skruven en hel del...
Att använda framstora-bakstora resp framlilla-baklilla ger en enormt sned vinkel på kedjan. Detta kommer att slita ner både kedja och kassett ganska snabbt. Samtidigt ger det upphov till hög friktion som tar en massa kraft från trampandet.
Med 9-delat bak brukar följande växelkombinationer fungera:
Lilla fram: 1-7 bak
Mellan fram: 1-9 bak
Stora fram: 3-9 bak
Dvs cykeln har bara i teorin 27 vxl, i praktiken runt 23 vxl
Jag undrar om du inte har missförstått det hela: JAg gissar att de i butiken har sagt att du ska kapa kedjan till rätt längd genom att lägga den över största kransarna fram och bak. Så sträcker man ihop kedjan och lägger till länkar. När man sedan har monterat ihop kedjan med de där jämrans Shimanonitarna (ska förresten gå över till SRAM med det braiga kedjelåset..) så gör man följande:
Man kör ALDRIG på största klingan fram och bak och heller aldrig på de minsta klingorna fram och bak samtidigt. Som tidigare meddelats blir vinkeln för stor, slitaget blir enormt och så småningom är det risk för kedjebrott.
Jag brukar ha för vana att växla inom de fälten som displayen visar på Shimanoreglage. T.ex. om visaren i den vänstra displayen håller sig i det vänstra fältet (största klingan fram) så ska även visaren på den högra displayen hålla sig inom det vänstra fältet (dvs de minsta klingorna på kassetten) och likadant med de andra fälten. Man behover naturligtvis inte vara så petnoga men det måste väl ändå vara Shimanos baktanke med de tre fälten på båda displayerna?
Personligen vill jag kunna använda de växlarna men undviker det i bästa mån. Ibland kan det dock hända att framväxeln ballar ur -av fel, chainsuck eller för hård belastning- då kan det vara bra om det går att köra i "ändlägena".
Men som sagt, det är inget man ska göra och att få kedjan att gå skrapfritt där är omöjligt.
På en av mina cyklar råkade kedjan bli lite väl kort vilket gör att jag inte kan köra på stora + stora. Visst ska man inte använda den växeln men när man väl kör i skogen så tänker i vart fall inte jag alltid på vilken växel jag ligger i. Är man på ett halvtrixigt parti så är det lätt att bara trycka till med höger tummen när motståndet ökar och ganska snart är du uppe på de förbjudna kuggarn. Tycker det är ett onödigt oros moment och med tanke på vad som kan hända om man ändå växlar upp och trycker till så slipper jag det gärna.
FISHER:
japp de är det. Men det är inte det enda som krävs för en bra växelinställning. Titta på <http://www.partool.com> hemsida och klicka dig in på deras reparationshemsida. Bra korfattat och så om all sorts cykelmekande...
FISHER: Din framväxel kan kanske behöva vinklas lite(väldigt lite, några mm) inåt, alltså uppifrån sett. Då petar den ner kedjan bättre till lilla klingan fram.
Spana in Park Tool meksidan, där står det mesta som sagt.
Ställer jag in framväxeln så den går så som jag vill funkar det inte att gå ner till lilla under belastning. Växlar jag ner utan större belastning funkar det utan problem. Ser inte detta som ett stort problem eftersom jag ytterst sällan använder den, och med lite planering är det inget problem.