Kedjelinje 1x10 för pendlarcrossen?

gandhi

Aktiv medlem
Ska konvertera sambons pendlarcross från 2x10 till 1x10.

Idag kör hon med 11-28 kassett och 50/34 fram. SRAM Apex reglage.

Detta är tänkt set-up:
44t N/W Garbaruk oval klinga fram (110 bcd), 11-36 SLX-kassett, SRAM GX medium cage bakväxel med clutch. 44/36 ger 1,22 och 34/28 ger 1.21 så det får anses vara nära nog avseende lättaste utväxlingen. 50/11 kör hon aldrig på och knappt ej heller 50/12 så 44/11 ligger med sina 4 mitt emellan 50/12 och 50/13. Intervallen blir större såklart.

Frågan är vilken kedjelinje jag skall eftersträva?

Om klingan går att köra på lillklingans position utan att den går för nära kedjestaget borde den vara att föredra eftersom hon använder de lättare växlarna oftare än de tunga på pendlingen genom stan. Vevpartiet är ett Vision (FSA) Compact.

Det låter nog sunt även om jag hade valt en mer centrerad kedjelinje - då fungerar det fint på alla växlar utan bekymmer.

Kör brukaren oftast ändå på lägsta växlarna är kanske en mindre framklinga att föredra? Jag kör oval 42t och 11-32 bak. Tycker att det ger det Range man behöver - visst trampar man ur någonstans 50+, men åas kör man sällan så fort och det går ju frihjula i värsta fall någon sekund. 32/42 som lägsta ger inga marginaler för dödskallar, men fungerar utan knot på de vägar jag möter i Sverige.

På mitt stadshärke till gammal meridaracer satte jag en 48 på storklingans plats, och så småningom en 12(?)-30 (8delad) bak. Jag är ingen stark cyklist men tycker ändå att det är hunky dory i Stockholm, får stå upp i Götgatsbacken söderut men det är ungefär det.
Försöker nog säga att krångla inte till det i onödan, fast en n/w kan vara skönt, min har hoppat loss fler gånger än jag vill minnas innan jag skaffade en kedjestyrare...

Ja, kanske hade ett 1x-vevparti (typ Rival1 eller liknande) med kedjelinjekompenserad klingposition varit bäst, men det är en pendlarcross som inte får se för ny och dyr ut. Jag testar båda positionerna och utvärderar.

Det är ett BB30-vevparti (likaså ramen är BB30). Vet inte om det går att shimsa sig till en "mittenkedjelinje" med brickor på BB30.

gandhi sa:
Ja, kanske hade ett 1x-vevparti (typ Rival1 eller liknande) med kedjelinjekompenserad klingposition varit bäst, men det är en pendlarcross som inte får se för ny och dyr ut. Jag testar båda positionerna och utvärderar.

Det är ett BB30-vevparti (likaså ramen är BB30). Vet inte om det går att shimsa sig till en "mittenkedjelinje" med brickor på BB30.

Jag kör med ett 105- dubbelklingsvev med kedjelinjekompenserad N/W klinga. Nackdelen är att dreven är lite dyrare och de lär väl inte hålla megalänge ändå.

Bilagor

• CS-M771 11-36T Scale50 330g.jpg
    CS-M771 11-36T Scale50 330g.jpg
    201.9 KB · Besök: 42
Har gjort transplantationen och det funkar bra initialt med klingan på utsidan.

Upptäckte dock att ena lagerbanan på vevpartiet var rejält slitet och motsvarande lager slut (BB30). Så det är läge att byta vevparti och lager.

Baknavet är ett XTR975 135 mm O.L.D. och om man kollar upp navets dimensioner (20 + 47,5/2) får jag mitten på kassetten till 43,75 mm (vilket korresponderar väl med 43,5 som är kedjelinjen för 2x-lvg enligt Sheldon). Innerklingan hamnar typiskt på 41 mm och ytterklingan på 46 mm på ett vanligt 2x-vevparti för lvg.

Så ett 1x-vevparti vore kanske idealt. Kruxet är att det ska vara 165 mm vevarmslängd och klara ovala eftermarknadsklingor (garbaruk, ab, rotor ...) och då blir utbudet skralt. SRAMs Force1, Rival1, S350-1 samt nya Apex1 med sin alldeles helt egna bultdelning samt Shimanos GRX (om den finns i 165?)

Jag hade tagit billigast möjliga vevparti. Det är ju en pendlare som ska gå i platt terräng med risk för stöld. Ett 3-delat MTB parti+NW klinga från Superstar components brukar vara billigast, om det nu inte äts upp av ev adapter för BB30.

Tillbaka
Topp