Stonemountain
Medlem
Kedjeproblem med nymonterad cykel
Jag är en nybörjare som har lite problem med min nymonterade Canyon Endurance CF6 för vilken jag följt monterings-guiden som medföljde. Men där hittar jag ingenting om mitt problem. Utifrån alla bilder jag sett på cykeln så ska kedjan sitta på den stora ringen (osäker på terminologi, men den stora ringen med tänder vid pedalerna). Men när jag sätter kedjan på denna så blir den på något vis sned och detta tror jag är på grund av den lilla mekanism som finns ovanför ringen. Mekanismen jag pratar om ser ut som ett slags nål-öga varigenom kedjan går. När jag sätter kedjan längst den innersta ringen (innanför den stora) så ser det ut att fungera som tänkt men inte den stora. Det ser ut som att nål-ögat går att skifta utåt så att den blir mer i linje, men detta kräver att man trycker den dit. Kanske är det nåt som man kan justera till med lite skruvande?
Om någon förstår mitt problem får ni vänligen ge mig nåt råd. Vill inte pilla förrän jag vet mer. Men min tanke är väl om det kanske går att justera detta så kallade "nål-öga" så att det sitter i ett läge som stämmer överens med kedjans riktning när den sitter på den stora ringen. Kanske är inte ens detta problemet men det lär ni väl upplysa mig om i såna fall.
Bild 1 - kedja monterad på lilla ringen
Bild 2 - "nål-öga"-mekanismen och kedja på stora ringen
Bild 3 - kedjans riktning mot lilla ringen
Bild 4 - mekanismen
Tack för er tid!
Om någon förstår mitt problem får ni vänligen ge mig nåt råd. Vill inte pilla förrän jag vet mer. Men min tanke är väl om det kanske går att justera detta så kallade "nål-öga" så att det sitter i ett läge som stämmer överens med kedjans riktning när den sitter på den stora ringen. Kanske är inte ens detta problemet men det lär ni väl upplysa mig om i såna fall.
Bild 1 - kedja monterad på lilla ringen
Bild 2 - "nål-öga"-mekanismen och kedja på stora ringen
Bild 3 - kedjans riktning mot lilla ringen
Bild 4 - mekanismen
Tack för er tid!