Kedjeskrap på framväxeln

Onyx

Aktiv medlem
Kedjeskrap på framväxeln
Kedjeskrap på framväxeln med den lilla klingan (22) och dom tre minsta dreven på kassetten används när bakfjädringen komprimeras (sitter på cykeln). Kedjan åker upp och tar emot framväxeln då det är utbuktning lite längre upp. Vet inte hur Canyon har tänkt sig att det skall fungera utan skrap om alla klingor på vevpartiet används. Är det någon som har liknande problem med Nerve XC eller AM?

Jag tagit bort den stora trissan fram och ersatt med en bashguard. Planerar på att justera om framväxeln så att den har tre lägen för två klingor.

Kedjeskrap på framväxeln
När ingen sitter på cykeln. Kedjelinjen är precis under utbuktning.

okomprimerad.jpg

När bakdämparen komprimeras åker kedjan upp och skrapar mot framväxeln.

Bilagor

• komprimerad.jpg
    komprimerad.jpg
    46.1 KB · Besök: 54
Kedjeskrap på framväxeln
Fortfarande... Den kombinationen SKA det skrapa på... Du har nära nog samma utväxling om du använder mellan fram och de stora dreven bak... Dvs en kombination som det inte skrapar på...

Kedjeskrap på framväxeln
För att du får en onaturlig vridning av kedjan för att uppnå det lägena från lilla drevet. Det finns idag ingen framväxel som klarar det du vill ha, korgen på växeln är helt enkelt för smal.
Och dessutom i samband med en fjädrad bakdel.. finns ingen chans att få det att funka så.

Jag är ingen hejare på att förklara men snart 20 års cykelmekande = erfarenhet... = Lär dig använda de andra växlarna istället.

Kedjeskrap på framväxeln
Det må vara onaturlig vridning av kedjan, men min "hardtail" fungerar med samma växelkombination. Problemet ligger snarare på att det är en fjädrad bakdel.

Kedjeskrap på framväxeln
Peter Hansen skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan du inte höja växeln lite? eller justera
> ändlägena så att du får lite mer spel för
> kedjan,

Det går inte att justera höjden eftersom det är färdiga fästen på ramen. Jag har försökt att justera ändlägena, med det hjälper föga.

Kedjeskrap på framväxeln
Onyx, kan du skriva vilken kassett du har (dvs antalet tänder på dreven) och hur stora drev du har fram, så kan vi lättare förklara för dig att det inte finns några skäl att använda såna extremlägen. De lär vara dubbletter, eller i det närmaste dubbletter, till kombinationer som inte ger skrap.

Kedjeskrap på framväxeln
Kassetten är 11-34. Det är vid användning dom tre minsta (11,13 och 15) som den skrapar. Dom må vara extremlägen, men när man cyklar i skogen vore det skönt att slippa använda framväxeln och enbart fokusera på bakväxeln.

Kedjeskrap på framväxeln
Det skrapar för att kedjelinjen alldeles för sned. Det är inte meningen att man ska köra så för då bryter det alldeles för mycket i kedjan och den blir utsliten. Öva på att använda framväxeln istället, man kommer rätt långt på mellanklingan när kassetten har 34t som störst. Ett alternativ är ju att flytta ut veven om det går men det ger nog inte skrapfritt på 11t drevet i alla fall.

Kedjeskrap på framväxeln
Om du tittar på dina bilder igen så ser du att framväxeln smalnar av upptill. När dämparen komprimeras finns det alltså mindre utrymme i sidled för kedjan och den skrapar.

Prova att justera växeln men kolla att den då inte skrapar åt andra hållet. Annars är det bara att gilla läget eller använda framväxeln oftare.

Senast ändrad:
Kedjeskrap på framväxeln
Aron skrev:
> Om du tittar på dina bilder igen så ser du att
> framväxeln smalnar av upptill. När dämparen
> komprimeras finns det alltså mindre utrymme i

Och precis den "avsmalningen" är till för att växeln ska kunna trycka ner kedjan från de större drevet till det mindre drevet.

Kedjeskrap på framväxeln
Aron skrev:
> Om du tittar på dina bilder igen så ser du att
> framväxeln smalnar av upptill. När dämparen
> komprimeras finns det alltså mindre utrymme i
> sidled för kedjan och den skrapar.
>
> Prova att justera växeln men kolla att den då
> inte skrapar åt andra hållet. Annars är det
> bara att gilla läget eller använda framväxeln
> oftare.

Jag har förstått hur framväxeln arbetar. Problemet är snarare att Canyon har dragit slutsatsen att när minsta drevet och tre minsta dreven på kassetten fram används. Kommer det att skrapa ordentligt och skall därför inte användas. Har andra tillverkares heldämpade cyklar samma "problem"?

Om dagens kedjelinje är alldeles för sned. Varför använder man 10 delat bak på årets modeller? Jag vet att dreven är tunnare, men jag får känslan att kassetten totalt är lite bredare.

Jag funderar på att byta till FD-M665-E (SLX framväxel för 2-delat vevparti). Svårt att säga om det hjälper eftersom problemet ligger att kedjan åker upp när dämparen komprimeras.

Kedjeskrap på framväxeln
Onyx skrev:
>
> Jag har förstått hur framväxeln arbetar.
> Problemet är snarare att Canyon har dragit
> slutsatsen att när minsta drevet och tre minsta
> dreven på kassetten fram används. Kommer det att
> skrapa ordentligt och skall därför inte
> användas. Har andra tillverkares heldämpade
> cyklar samma "problem"?
>
> Om dagens kedjelinje är alldeles för sned.
> Varför använder man 10 delat bak på årets
> modeller? Jag vet att dreven är tunnare, men jag
> får känslan att kassetten totalt är lite
> bredare.
>
> Jag funderar på att byta till FD-M665-E (SLX
> framväxel för 2-delat vevparti). Svårt att
> säga om det hjälper eftersom problemet ligger
> att kedjan åker upp när dämparen komprimeras.

Du verkar förutsätta att du "förlorar" de 3 högsta växlarna på lilla klingan fram eftersom de skrapar. Detta stämmer inte, det är nämligen ett visst överlapp mellan de 9 växlar varje framklinga har tillgång till. Därför kan du lika gärna växla upp till mellanklingan fram när det börjar skrapa med lillklingan (kombinerat med att du växlar ner några steg på kassetten bak såklart).

Och ja, det är meningen att det ska fungera så här. Det är snarare din andra cykel (som inte skrapar på mellanlägena) som det är något konstigt med.

Kedjeskrap på framväxeln
Lite siffror.
Med lilla i fram 22t och de 3 minsta i bak (vi kallar dem för 1, 2, 3,) så blir utväxlingen:

2 på 1an, 1.69 på 2an, 1,47 på 3an osv..

Med mellan-klingan i fram 32t och med 3, 4, 5, 6, i bak blir utväxlingen:

2,13 på 3an, 1,88 på 4an, 1,6 på 5an, 1,39 på 6an.

Så växla upp på mellan-klingan ist.. =)

Personligen så efter lite räknande så gick jag över till 1X10 med 40t fram & 11-36 i bak får då en utvxl från 3,69 till 1,11 vilket räcker långt.
Går det fortare än 50km/h så blir man frånkörd blir det för brant så får man hoppa av o gå ist =)

Tillbaka
Topp