Kedjeskydd till Ultegra

marxos

Medlem
Kedjeskydd till Ultegra
Hej!
Har ett vevparti av modell Shimano Ultegra 50/34t. Det tjänar mig och min gamla Kona Jake väl. Ett problem som uppkommit i och med att jag använder cykeln till vardags är olja på byxa pga brist på kedjeskydd. Har förstått att ett sådant inte går att hitta pga vevpartiets speciella design. Sitter någon här på annan info? Eller har någon förslag på hemmasnickrad lösning? Får i annat fall givetvis nöja mig med snöre runt benet, men slänger iaf ut frågan.

Kedjeskydd till Ultegra
Borde väl gå att få på om du byter storklingan från Shimanos välvda design till en vanlig platt? Förutsatt att det är Ultegra 6700 det handlar om då med vanlig 5-arms design, bash som passar 6800 lär knappast finnas om man inte custom tillverkar. Tyvärr kommer det ju bli fult som stryk oavsett...

Kedjeskydd till Ultegra
Nej nej inga fler lösa klämmor att hålla reda på, här kommer det stiligaste/mest praktiska rådet på temat. Sy fast små fyrkanter med kardborre i matchande färg längst ner på favoritbyxbenen så det fäster när du viker ihop överskottet. Lätt att öppna, inga fler prylar att hålla reda på, osynligt både vid cykling och annars!

Kedjeskydd till Ultegra
bikeshorts skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej nej inga fler lösa klämmor att hålla reda
> på, här kommer det stiligaste/mest praktiska
> rådet på temat. Sy fast små fyrkanter med
> kardborre i matchande färg längst ner på
> favoritbyxbenen så det fäster när du viker ihop
> överskottet. Lätt att öppna, inga fler prylar
> att hålla reda på, osynligt både vid cykling
> och annars!

Låter jobbigt.

Alternativet att kavla upp byxbenet lite på ena sidan som en hipster känns vettigare i så fall. Köper man rätt byxor är de dessutom fulla med reflexer på insidan av benet som blottas när man gör det ;)

Kedjeskydd till Ultegra
bikeshorts skrev:
> Nej nej inga fler lösa klämmor att hålla reda
> på, här kommer det stiligaste/mest praktiska
> rådet på temat. Sy fast små fyrkanter med
> kardborre i matchande färg längst ner på
> favoritbyxbenen så det fäster när du viker ihop
> överskottet. Lätt att öppna, inga fler prylar
> att hålla reda på, osynligt både vid cykling
> och annars!

Det är shorts och inte långbyxor som gäller vid cykling. Och vill man ha täckta knän finns det 3/4-shorts. Givet ditt nick, förväntade jag faktiskt mig mer av dig. ;-)

Kedjeskydd till Ultegra
Mayhem skrev:
> Borde väl gå att få på om du byter storklingan
> från Shimanos välvda design till en vanlig
> platt? Förutsatt att det är Ultegra 6700 det
> handlar om då med vanlig 5-arms design, bash som
> passar 6800 lär knappast finnas om man inte
> custom tillverkar. Tyvärr kommer det ju bli fult
> som stryk oavsett...

Det estetiska är inte så petigt på denna hoj. Hur vet jag vilken version av Ultegra jag har? Hittar ingen vettig kod någonstans, annat än sg-x 50f på yttre klingan, vilket jag gissar handlar om just klingan...

Kedjeskydd till Ultegra
NLC skrev:
> Det borde stå stämplat i vevarmen på insidan
> vid pedalinfästningen, tex FC-6750.

Aha. Där hittade jag en lite mer bekant märkning 6700/6703/6750. Vet någon hur jag hittar kompatibla drev?

Kedjeskydd till Ultegra
Stämpeln (åtminstone på vevarmssidan) borde bara vara ett av 6700, 6703 eller 6750 - inte alla tre. 6700&6703 har 130 mm BCD medan 6750 har 110 mm, men givet att det 50T som satt på var original gissar jag att det är ett FC-6750 du har.

Kompatibla drev är t.ex. http://www.wiggle.co.uk/ta-110-pcd-zephyr-inner-road-chainring/ (max 38T för innerpositionen), däremot verkar det lite svårare att hitta bra bashguards för 110 mm BCD.

Se t.ex. http://techdocs.shimano.com/media/t...0A/SI-1LJ0A-002-ENG_v1_m56577569830750016.pdf för mer detaljer om FC-67xx modellerna.

Kedjeskydd till Ultegra
NLC skrev:
> Stämpeln (åtminstone på vevarmssidan) borde
> bara vara ett av 6700, 6703 eller 6750 - inte alla
> tre. 6700&6703 har 130 mm BCD medan 6750 har 110
> mm, men givet att det 50T som satt på var
> original gissar jag att det är ett FC-6750 du
> har.
>
> Kompatibla drev är t.ex.
> http://www.wiggle.co.uk/ta-110-pcd-zephyr-inner-ro
> ad-chainring/ (max 38T för innerpositionen),
> däremot verkar det lite svårare att hitta bra
> bashguards för 110 mm BCD.
>
> Se t.ex.
> http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content
> /cycle/SI/Ultegra/SI_1LJ0A/SI-1LJ0A-002-ENG_v1_m56
> 577569830750016.pdf för mer detaljer om FC-67xx
> modellerna.

Helt riktigt. Det är 6750. Tack för varningen. Tror jag gör det lätt för och köper ett beg 105-parti, inkl 53t. Så räkna med att mitt nuvarande vevparti snart är till salu.

Tillbaka
Topp